Ampullaria + dvärgbotia = inte

#1 - 5 februari 2006 18:29
Hej alla,
för några månader sen kollade jag runt på nätet för att se om jag kunde ha dvärgbotior tillsammans med min Ampullaria snäckor. Det fanns ingen bra information i ämnet förutom att sniglarna kunde bli stressade.

Nu efter två månader kan jag säga att det verkligen stämde. Botiorna kunde inte göra sniglarna illa på riktigt men de var på dem hela tiden. De åt ner de långa antennerna nästan på en gång och sniglarna slutade åka runt, runt i mitten och botten av akvariet. Sniglarna "flyttade" upp till vatten ytan och "sov" ofta halvägs uppe.

Idag dog den första snigeln, Gonzales. Han dog inte av några egentliga skador vad jag kunde se men han hade blivit mindre och mindre aktiv, precis som de andra sniglarna, den senaste månaden. Jag kan bara dra slutsatsen att stress faktorn av att bo ihop med en rovfisk som var på dem hela tiden var för mycket för dem.

Jag har avbrutit experimentet och flyttat ut de andra sniglarna från karet. Dvärgbotiorna håller iaf alla "ful" sniglar borta så de gör sitt jobb, lite för bra bara.

RiP Gonzales!
#2 - 13 februari 2006 11:45
Hej! Stora Botior + stora snäckor = inga snäckor
Små botior + stora snäckor = väldigt utdragen kamp = inga snäckor.
Dock ingen regel utan undantag.
Min mamma har 4 st praktbotior och 2 st ampullarior och det går bra. Det är hennes botior som är lite "knäppa", hon har haft stora problem med inkräktarsnäckor trots 4 praktbotior så hennes botior gillar inte snäckor.
Mvh Solo
#3 - 13 februari 2006 20:48
Tråkigt att det inte funkade. Mina dvärgbotier bryr sig inte alls om mina äppelsniglar(?) men de har å andra sidan inte riktigt lika lockande spröt som ampularian.
#4 - 26 februari 2006 19:34
Är inte äpplesniglar och ampullaria samma sak?
#5 - 27 februari 2006 10:31
Jag är själv inte riktigt säker på vad de ska heta (där av frågetecknet) men jag hitade nån sida där de vanliga ampulariorna kallades för ampularia och den jag har kallades för äppelsnigel.
Fast nu hittade jag sidan http://www.applesnail.net/ och kan konstatera att de ampularia släcktet kallas applesnails och att mina har namnet Marisa
#6 - 27 februari 2006 22:57
Mina är pomacera brigesii. En av de vanligaste, kallas ibland ampullaria australis i handeln. Väldigt trevliga sniglar faktiskt, håller väldigt rent i botten när de är på humör.
#7 - 12 juli 2007 23:39
morphriz skrev:
Mina är pomacera brigesii. En av de vanligaste, kallas ibland ampullaria australis i handeln. Väldigt trevliga sniglar faktiskt, håller väldigt rent i botten när de är på humör.

Jag har 4 av dessa snäckor...Tråden handlar ju om botior å snäckor,å jag kan ju säga att jag har 4 polkadotbotior (botia kubotai) i samma kar där snäckorna går och det funkar utmärkt! De har långa fina spröt och botiorna bryr sig knappt :D
#8 - 13 juli 2007 12:36
och jag har ampularier med zebrabotia (botia striata) och det é heller inga problem där.

Annons