Analys av djupborrad brunn.

#1 - 28 november 2014 16:24
Vi har hittat et paradis, som vi kommer att flytta till nästa år i augusti förhoppningsvis.
Idag har jag tagit del av vattenanalys på denna djupborrade brunn, som gjordes 2011. Jag blir kallsvettig minst sagt
Fick lite panik, höga PH-värden förföljer mig, men detta PH på 10,1 får mig att "typ" att - min hobby känns som ett minne blott, vad gör jag?
Alla värden kommer här, så snälla ni som har koll, hur ser det ut?
#2 - 28 november 2014 16:41
Det borde väl gå att ta ner ph:t på nåt sätt? Fast det är ju rejält högt...
#3 - 28 november 2014 16:45
Men om du pratar med en firma som jobbar med dricksvattenkvalité så brukar det ju finnas filter och olika sätt att styra vattenvärdet till det mesta? Det kanske inte är så dyrt?
#4 - 28 november 2014 17:25
Bluewing skrev:
Men om du pratar med en firma som jobbar med dricksvattenkvalité så brukar det ju finnas filter och olika sätt att styra vattenvärdet till det mesta? Det kanske inte är så dyrt?

Dricksvattenkvaliten är ok, men resten då :( Ska ju liksom vara kvalité för akvariefiskar också.
Finns inga billiga lösningar på sånt här skit Johnny.
Blää, känns deppigt, trots paradiset, som förstås har prio ett...

//Inger
#5 - 28 november 2014 17:59
Men om man skaffar några regntunnor och hittar sniklösningar gällande PH-sänkning då?
#6 - 28 november 2014 18:03
Jag hittade trådar där man diskuterade ekextrakt men jag fattar inte det här med buffring och allt det men kanske det går att kolla upp? Och jag läste också att ph:t kan sjunka om man häller upp det och låter det stå ett tag. Men som sagt jag är inte så insatt [emoji15]
#7 - 28 november 2014 18:18
Bluewing skrev:
Men om man skaffar några regntunnor och hittar sniklösningar gällande PH-sänkning då?

Det där med regntunnor och en massa annat, det känns så himla tungjobbat Johnny, jag har inte kunnat smälta detta ännu. F**n detta är ju min stora hobby, som jag kanske måste lägga ner snart. Vem kunde ana detta, inte jag i alla fall.

//Inger
#8 - 28 november 2014 18:59
Jag tycker inte det ser så farligt ut, att Ph är högt behöver inte betyda så mycket om det inte har buffringsförmåga att hålla det värdet.
dh är väl inte så högt och lite saltsyra i vattnet så gissar jag på att ph trillar ner fort.
Hoppas du får svar av någon som verkligen vet, jag hade lagt ut frågan på plantswap, där har jag tidigare fått de riktiga kemisvaren.
#9 - 28 november 2014 19:11
Lite värde att jämföra med, vattnet jag har till mina akvarium.
Första kolumnen är råvatten.
[ATTACH=CONFIG]72912[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72913[/ATTACH]
#10 - 28 november 2014 19:19
PH kommer sjunka som en sten i det vattnet. Det finns knappt nån buffer i det vattnet. Lite kraftigare cirkulation i vattnet så ordnat pH snart till sig.
#11 - 28 november 2014 19:36
Låter inte som det är omöjligt ändå trots allt tråkigt som jag har sett framför mig.
flygrc; saltsyra :confused: - jag är omöjlig ang. vattenkemi.

//Inger
#12 - 28 november 2014 20:00
Inger H skrev:
Låter inte som det är omöjligt ändå trots allt tråkigt som jag har sett framför mig.

flygrc; saltsyra :confused: - jag är omöjlig ang. vattenkemi.

//Inger

Behövs inte såg jag när jag jämförde med de vattenvärde jag har.
När jag slabbade med saltsyra fick jag hjälp
http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=27&t=5290&hilit=saltsyra
#13 - 28 november 2014 20:02
flygrc skrev:
Behövs inte såg jag när jag jämförde med de vattenvärde jag har.

När jag slabbade med saltsyra fick jag hjälp

http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=27&t=5290&hilit=saltsyra

Invecklat värre...

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 28 november 2014 20:04
Bobby skrev:
PH kommer sjunka som en sten i det vattnet. Det finns knappt nån buffer i det vattnet. Lite kraftigare cirkulation i vattnet så ordnat pH snart till sig.

Visst kommer det att falla men nog finns det ändå en del buffertkapacitet i det vattnet.
dKH ligger ju åtminstone 3 ggr så högt som där jag bor t.ex.
#15 - 28 november 2014 20:07
Annars finns det ju alltid utvägen med osmos. Då kan du få hur mjukt fint vatten du vill..
#16 - 28 november 2014 20:08
Visst kommer det att falla men nog finns det ändå en del buffertkapacitet i det vattnet.

dKH ligger ju åtminstone 3 ggr så högt som där jag bor t.ex.

Förklara närmare Kjell!

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 28 november 2014 20:27
Inger H skrev:
Förklara närmare Kjell!

//Inger

Alkaliniteten ligger i intervallet för "Hög alkalinitet" på denna sida http://www.krc.su.se/documents/Alkalinitet.pdf vilket innebär "Tillräcklig alkalinitet" för att även i fortsättningen bibehålla acceptabel pH-nivå".
Risk för ras av pH är det när alkaliniteten ligger på ca. 50.
Men visst borde säkert pH att falla från den orimligt höga nivån den ligger på nu. Har du mätt pH-värdet i akvariet några dagar efter vattenbyte?
#18 - 28 november 2014 20:32
Det är bara att prova, finns ju alltid sätt att sänka om det behövs, eller välj fisk efter vattnet.
Osmos fungera ju som sagt också.

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=76636

Se på det vattnet jag har 420 mot dina blivande 130 i alkalinitet och jag har kört pansarmalar i det som har ynglat.
#19 - 28 november 2014 20:38
Alkaliniteten ligger i intervallet för "Hög alkalinitet" på denna sida http://www.krc.su.se/documents/Alkalinitet.pdf vilket innebär "Tillräcklig alkalinitet" för att även i fortsättningen bibehålla acceptabel pH-nivå".

Risk för ras av pH är det när alkaliniteten ligger på ca. 50.

Men visst borde säkert pH att falla från den orimligt höga nivån den ligger på nu. Har du mätt pH-värdet i akvariet några dagar efter vattenbyte?

Kjell, detta vatten kommer vi att flytta till nästa år i augusti är tänkt. Så inget är kollat än, bara denna vattenanalys :)

//Inger
#20 - 28 november 2014 20:41
Alkaliniteten ligger i våra termer på ett dKH av 6 men jag tror inte det mesta av alkaliniteten utgörs av bikarbonat/karbonat utan är sk hydroxidalkalinitet vilket i så fall gör att pH kommer sjunka snabbt. Men vattnet är för mig nästan omöjligt att kunna vara ett naturligt vatten - pH på 10,1, väldigt lite kalcium och magnesium och KH på 6. Natrium 55 och klorid på 3,7 mg/l. Allt taget tillsammans tyder på att vattnet är är kemiskt manipulerat med NaOH.

Jag tvivlar på att miljö och hälsa skulle godkänna detta vatten som livsmedel. Du bör kontrollera detta vatten igen och få reda på vart provpunkten är

MVH Lasse
#21 - 28 november 2014 20:41
flygrc skrev:
Det är bara att prova, finns ju alltid sätt att sänka om det behövs, eller välj fisk efter vattnet.

Osmos fungera ju som sagt också.

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=76636

Se på det vattnet jag har 420 mot dina blivande 130 i alkalinitet och jag har kört pansarmalar i det som har ynglat.

Känner mig faktiskt lite gladare nu, efter all support :)

//Inger
#22 - 28 november 2014 21:48
Hämta en skvätt vatten om det är möjligt och mät hur det ser ut när det stått ett tag.
#23 - 29 november 2014 06:30
Rufus skrev:
Hämta en skvätt vatten om det är möjligt och mät hur det ser ut när det stått ett tag.

Ja vi ska åka dit idag, så då kan jag kolla :)

//Inger
#24 - 29 november 2014 11:32
Be om ett nytt test på vattnet, ph är väldigt högt i förhållande till hårdhet sen visar det att det innehåller klorid vilket inte borde finnas naturligt i en borrad brunn.
Skulle gissa på att någon hällt i något i brunnen pga. ex. bakterier (klorid) sen ev. något för att höja ph.
#25 - 29 november 2014 11:54
Klorid är rätt så naturligt förekommande, återigen ,jag har högre halt i mitt vatten och det funkar ju.

http://www.svensktvatten.se/Documents/Kategorier/Dricksvatten/Fr%C3%A5n%20t%C3%A4kt%20till%20kran/Vattent%C3%A4kter%20klorid.pdf
#26 - 29 november 2014 14:28
Alltså nu får det vara nog med dumheter, vattnet är inte bra. Läs Lasses inlägg, om ni inte förstår vad han skrivit kan det sammanfattas med att någon sannolikt hällt lut i vattnet för att ta kål på bakterier. Om man gör det finns det kanske ett skäl till det.Det kan vara så enkelt som att det räcker med att tömma brunnen och låta vattnet rinna till igen men nuvarande mätvärden bör man ta en funderare på.Inget naturligt brunnsvatten ser ut så här.
#27 - 29 november 2014 14:44
Klorid är vanligt förekommande i brunnsvatten - särskilt nära havet. Det finns inte så ofta i borrade brunnar i Smålands inland men Småland är inte Sverige i helhet.

Du har 3,7 mg/l av klorid vilket innebär att ca 3,2 mg/l av Natriumet kommer från NaCl (huvudsakliga saltet i havsvatten). Återstår då ca 51 mg/l natrium (Na) som inte har sin kompis med i de redovisade ämnena. pH är högt vilket kan trotts allt innebära att en av natriumets kompisar förekommer i stor utsträckning - nämligen OH-jonen. Då från NaOH.

Att vattnet är påverkat av natriumhydroxid på något sätt är den enda logiska förklaringen. Problemet är att jag inte känner till någon naturlig bergart eller jordart som innehåller natriumhydroxid och det innebär att det måste ha kommit in i vattnet på annat sätt.

Vart ligger platsen - har du någon av Sundsvallstraktens tunga industri i närheten? Tänker då på pappermassatillverkning - där används natriumhydroxid i bland har jag för mig

MVH Lasse

PS: Håller med Tobbe R. Jag tvivlar på att det är ett naturligt brunsvatten men det kan finnas utsläppskällor av NaOH från industri
#28 - 29 november 2014 14:53
Jag tror att du behöver reda ut det här - inte bara med utgångspunkt från dina fiskar utan för hela familjen. Kräv ett nytt prov på de vattenkemiska parametrarna - det kan vara en billig investering

MVH Lasse
#29 - 29 november 2014 15:11
Nu blir jag ju skakis igen Lasse, du verkar veta vad du pratar om. Ska visa sambon vad du har skrivit.

I alla fall så kollade jag PH-värdet i dag med JBL:s dropptest. Provet fick stå i ett par timmar innan jag kollade.
Det visade på det minsta värdet enl. JBL 7,4- 9,00 PH-test - i ärlighetens namn så fattar jag ingenting?

//Inger
#30 - 29 november 2014 15:21
Du skall inte bli skakis - det går att reda ut. Provet kan ha varit en engångshändelse (eller ditt senaste :)). Har du en KH test? Ta då ett KH på vattnet och redovisa det här. Kan du tala om vart ungefär platsen ligger och om det finns pappersmassaindustri i närheten. Den första testen skulle kunna vara tagen nästan var som helst i Norrland - om det nu inte var för pH och natriuminnehållet.

MVH Lasse
#31 - 29 november 2014 15:46
Lasse skrev:
Du skall inte bli skakis - det går att reda ut. Provet kan ha varit en engångshändelse (eller ditt senaste :)). Har du en KH test? Ta då ett KH på vattnet och redovisa det här. Kan du tala om vart ungefär platsen ligger och om det finns pappersmassaindustri i närheten. Den första testen skulle kunna vara tagen nästan var som helst i Norrland - om det nu inte var för pH och natriuminnehållet.

MVH Lasse

Ja, vad fasen tog jag inte med ett KH- test för.
Det här stället ligger mellan Sundsvall och Härnösand, inga industrier ligger i närhet till fastigheten - men det kanske dom inte måste göra?
Fast pappersmassaindustrier finns ju/har funnits i både i Sundsvall och Härnösand...
Just nu bor vi ju ganska så nära en hel del av dessa industrier.

//Inger
#32 - 29 november 2014 16:16
Vet du hur djup brunnen är? Utsläpp kan ju gå långt och ta lång tid på sig om du tar vatten från en gammal artefakt. Ta ett antal akvarietester och ta med KH också. Jag skulle nog investera i en vattenkemisk undersökning av ett auktoriserat labb också för att få bekräftat vilka värden som finns idag. Bör inte kosta mer än 5 - 700 kronor. Ta kontakt med Miljö och Hälsa och fråga vilka Lab de rekommenderar. Förutom pH och det obefogade höga natriumhalten är vattnet bra tycker jag

MVH Lasse
#33 - 29 november 2014 16:47
Lasse skrev:
Vet du hur djup brunnen är? Utsläpp kan ju gå långt och ta lång tid på sig om du tar vatten från en gammal artefakt. Ta ett antal akvarietester och ta med KH också. Jag skulle nog investera i en vattenkemisk undersökning av ett auktoriserat labb också för att få bekräftat vilka värden som finns idag. Bör inte kosta mer än 5 - 700 kronor. Ta kontakt med Miljö och Hälsa och fråga vilka Lab de rekommenderar. Förutom pH och det obefogade höga natriumhalten är vattnet bra tycker

MVH Lasse

Ok.
Har luskat lite mer. Grannsjön (Öjesjön), som bara ligger fyra km. bort, förser hela Härnösands kommun med dricksvatten.
Vår Sjö (Häggsjön) var också på tapeten, men den var för liten.

Vet inte om det har någon betydelse, att det inte har funnits några åretruntboende i fastigheten på länge - vattnet har ju i princip stått stilla?

//Inger
#34 - 29 november 2014 17:11
Verkar konstigt det där vattnet. Borde inte bli såna värden naturligt, måste nästan vara manipulerat på nåt sätt. Typ att nån pytsat i nåt för att höja pH. Vad är det för typ av vatten, enskild brunn eller nåt gemensamt? Hur djupt är det borrat? Är det bara ett hål ner eller är det nån ytvattenbrunn först? Finns det nån typ av reningsanläggning? Där kan det ju vara tillsatt nåt.

pH ensamt säger inte allt, det är i kombination med alkalinitet som det blir intressant. Och här är båda värdena höga, det innebär att pH är högt och att det är trögt att få ner det, det ska till en hel del innan det sjunker. Det som kan göras är att:

Kolla upp vad det är frågan om. Det kan ju vara nåt tillfälligt eller nåt filter som fått spader. Se vad som händer över tid eller åtgärda.

Kör Malawi och liknande. Då har du ju rätt värden från början.

Pressa ner värdena med någon syra.

Skaffa en osmosanläggning. Det är lite pyssel med det men då får du ut rent vatten som du kan ställa in precis som du vill och då behöver du inte fundera mer över vad det är för vattenkvalitet.
#35 - 29 november 2014 17:48
Bygert skrev:
Verkar konstigt det där vattnet. Borde inte bli såna värden naturligt, måste nästan vara manipulerat på nåt sätt. Typ att nån pytsat i nåt för att höja pH. Vad är det för typ av vatten, enskild brunn eller nåt gemensamt? Hur djupt är det borrat? Är det bara ett hål ner eller är det nån ytvattenbrunn först? Finns det nån typ av reningsanläggning? Där kan det ju vara tillsatt nåt.

pH ensamt säger inte allt, det är i kombination med alkalinitet som det blir intressant. Och här är båda värdena höga, det innebär att pH är högt och att det är trögt att få ner det, det ska till en hel del innan det sjunker. Det som kan göras är att:

Kolla upp vad det är frågan om. Det kan ju vara nåt tillfälligt eller nåt filter som fått spader. Se vad som händer över tid eller åtgärda.

Kör Malawi och liknande. Då har du ju rätt värden från början.

Pressa ner värdena med någon syra.

Skaffa en osmosanläggning. Det är lite pyssel med det men då får du ut rent vatten som du kan ställa in precis som du vill och då behöver du inte fundera mer över vad det är för vattenkvalitet.

Tyvärr Bygert så kan jag inte ännu svara på dina frågor. Att någon har manipulerat med vattnet tror jag är väldigt långsökt - i alla fall inte säljaren som är drygt åttio och den ärligaste människa jag har träffat på - så vem annars skulle vilja göra något sådant?
Nja Malawi och Inger klaffar inte så bra tillsammans - inte heller osmos, orkar bara inte med en massa pysslande.
Som sagt, så ska vi göra en ny vattenanalys.

Tack ni som engagerar er i vårat nya vatten :)

//Inger
#36 - 29 november 2014 20:53
Går den nya Botniabanan förbi? Jag har sett vart det ligger och det ligger i ett område med svenskt urberg vad jag kan förstå, Alla vattenvärden förutom pH, KH och Na pekar också på detta.

När du tar vattenproven - ta dem innan eventuell vattenrening så du får värdena direkt från den djupborrade brunnen.

@ Bygert. alkaliniteten kan bero på flera olika orsaker - när du mäter den så handlar det om hur mycket syra du behöver sätta till för att titrera till en speciell punkt. Är det höjt med OH så får du en alkalinitet men utan buffringsförmåga. Tittar man på alla andra parametrar så finns inget som tyder på att det är en alkalinitet orsakad av karbonater - det vi i normala fall brukar prata om. Den vanligaste formen av karbonatbärande mineral är kalciumkarbonat - eller kalksten med ett svenskt ord. Kalcium är 5 mg/l vilket motsvarar - om allt varit bundet till kalksten ett KH på betydligt mindre än 1. Är vattnet manipulerat/förorenat med natriumbikarbonat (vilket skulle förklara både natriuminnehållet och KH) så blir pH fel. I det fallet blir aldrig pH högre än 8,3 i sötvatten - efter den punkten sänker natriumbikarbonat pH ner till 8,3. Det enda ämnet jag kan tänka mig orsaka detta vatten är lut - Natriumhydroxid - NaOH. Det skulle kunna förklara allt vad gäller detta vatten - både det höga pH:t, alkaliniteten (vilken i det fallet skulle vara ren OH alkalinitet med minimal buffringsförmåga) samt natriuminnehållet. Hur det sedan kommit dit är en öppen fråga.

MVH Lasse
#37 - 30 november 2014 07:00
Lasse skrev:
Går den nya Botniabanan förbi? Jag har sett vart det ligger och det ligger i ett område med svenskt urberg vad jag kan förstå, Alla vattenvärden förutom pH, KH och Na pekar också på detta.

När du tar vattenproven - ta dem innan eventuell vattenrening så du får värdena direkt från den djupborrade brunnen.

@ Bygert. alkaliniteten kan bero på flera olika orsaker - när du mäter den så handlar det om hur mycket syra du behöver sätta till för att titrera till en speciell punkt. Är det höjt med OH så får du en alkalinitet men utan buffringsförmåga. Tittar man på alla andra parametrar så finns inget som tyder på att det är en alkalinitet orsakad av karbonater - det vi i normala fall brukar prata om. Den vanligaste formen av karbonatbärande mineral är kalciumkarbonat - eller kalksten med ett svenskt ord. Kalcium är 5 mg/l vilket motsvarar - om allt varit bundet till kalksten ett KH på betydligt mindre än 1. Är vattnet manipulerat/förorenat med natriumbikarbonat (vilket skulle förklara både natriuminnehållet och KH) så blir pH fel. I det fallet blir aldrig pH högre än 8,3 i sötvatten - efter den punkten sänker natriumbikarbonat pH ner till 8,3. Det enda ämnet jag kan tänka mig orsaka detta vatten är lut - Natriumhydroxid - NaOH. Det skulle kunna förklara allt vad gäller detta vatten - både det höga pH:t, alkaliniteten (vilken i det fallet skulle vara ren OH alkalinitet med minimal buffringsförmåga) samt natriuminnehållet. Hur det sedan kommit dit är en öppen fråga.

MVH Lasse

Fel av mig Lasse, den går på andra sidan sjön, men vet inte om den var klar när provet togs 2011.
Vi ska ta kontakt med förra ägaren under dagen, så får vi se vad han har att säga.
Du är så kunnig Lasse, jobbar du med vatten?

//Inger
#38 - 30 november 2014 09:34
Undrar varför det står enligt analysen, att vattnet är tjänligt med anm. på Fluroid?

//Inger
#39 - 30 november 2014 09:38
Jobbar med vatten :)? Ja - till och från har jag gjort det i mitt yrkesverksamma liv men framförallt så fick jag mitt första akvarium omkring 1961 :) Min vuxna bana inom akvaristiken startade någon gång kring 1973 när min första skatteåterbetalning anlände i brevlådan.

Jag är en gammal sötvattensakvarist som sedan 2006 konverterat helt till saltvatten. Min främsta merit (alla håller dock inte med :)) är väl att det var jag som introducerade Kjell Fohrman i hobbyn någon gång på 1970-talet. Jag har inte varit så aktiv här på några år men när Kjell upptäcker något kring vatten som han inte helt reder ut själv brukar jag få ett mail om att titta på tråden i fråga. Jag är mest aktiv på Saltvattensguiden numera.

Varför jag frågade om Bottniabanan var för att jag letade efter möjliga källor - den invigdes ju 2010. Jag kan dock inte förklara vattenvärdena i din test närmare än så här och fråga förra ägaren om de tog provet efter någon vattenbehandling eller innan hydroforen. Om man tittar på alla andra värden (än pH, alk och natrium) så hade jag förväntat mig ett lågt pH - så lågt att du kan få kopparutfällningar i rören och då kan man ju förvänta att man höjt pH på något sätt medvetet. Jag har varit med om att när man haft helt nytt pH-höjande material så har pH skjutit i höjden men i de fallen har kalcium följt med. Om du tar ett nytt vattenprov på samma sätt - ta det före eventuell vattenbehandling. Finns det ingen vattenbehandling så tar du provet på kallvattensidan någonstans i fastigheten. Rengör dock eventuella filter på tappställets kran (det lilla locket som kan sitta på en del armaturers mynning och gör att vattenstrålen inte blir så hård - det är en grogrund för bakterier).

När du får svaret - skriv det i den här tråden så man lär sig något nytt

Alkaliteten i ditt prov är given i mg/l HCO3. För att få detta kryptiska värde till vårt (akvaristernas) mått på alkalinitet - dKH så skall man dividera den siffran med 21,6 (ungefär)

MVH Lasse
#40 - 30 november 2014 09:47
Inger H skrev:
Undrar varför det står enligt analysen, att vattnet är tjänligt med anm. på Fluroid?

//Inger

Gränsen för otjänligt går på 1,5 mg/l så det kan vara det men jag skulle tro att pH också spelar roll i den bedömningen. Står det inte vad anmärkningen baseras på? Här är socialstyrelsen rekommendationer.

MVH Lasse
#41 - 30 november 2014 10:11
Aha saltvatten, då förstår jag varför du inte är på Zoopet så ofta. Snällt av Kjell att skicka trådar vidare, tack Kjell! :)
Jag/vi är jättetacksamma för att du har tagit dig tid, återkommer när vi har fått svar på analysen :)

//Inger
#42 - 30 november 2014 10:22
Ja - återkom - jag har lagt bevakning på tråden.

MVH Lasse
#43 - 1 december 2014 11:24
Lasse skrev:

@ Bygert. alkaliniteten kan bero på flera olika orsaker - när du mäter den så handlar det om hur mycket syra du behöver sätta till för att titrera till en speciell punkt. Är det höjt med OH så får du en alkalinitet men utan buffringsförmåga. Tittar man på alla andra parametrar så finns inget som tyder på att det är en alkalinitet orsakad av karbonater - det vi i normala fall brukar prata om. Den vanligaste formen av karbonatbärande mineral är kalciumkarbonat - eller kalksten med ett svenskt ord. Kalcium är 5 mg/l vilket motsvarar - om allt varit bundet till kalksten ett KH på betydligt mindre än 1. Är vattnet manipulerat/förorenat med natriumbikarbonat (vilket skulle förklara både natriuminnehållet och KH) så blir pH fel. I det fallet blir aldrig pH högre än 8,3 i sötvatten - efter den punkten sänker natriumbikarbonat pH ner till 8,3. Det enda ämnet jag kan tänka mig orsaka detta vatten är lut - Natriumhydroxid - NaOH. Det skulle kunna förklara allt vad gäller detta vatten - både det höga pH:t, alkaliniteten (vilken i det fallet skulle vara ren OH alkalinitet med minimal buffringsförmåga) samt natriuminnehållet. Hur det sedan kommit dit är en öppen fråga

Du är ute och cyklar på en punkt Lasse. Man kan inte ha en alkalinitet utan buffringsförmåga, alkalinitet ÄR buffringsförmåga, det är så man mäter den och vad som orsakat den är ointressant i just det fallet. Det går åt lika mycket syra för att pressa ner pH oberoende av vad det är för basiskt ämne som spökar i det här vattnet och hur mycket sura ämnen det går åt för att pressa ner pH, det är buffringsförmåga och det mäts som alkalinitet. En annan sak är att vattnets långsiktiga stabilitet kan bero på vilka joner det är som orsakat högt pH men det är en lite annan historia.

För övrigt håller jag med i stora drag, pH över 9.4 kan inte orsakas enbart av karbonatjoner utan det ska till hydroxyl också vilket inte är vanligt i naturen, särskilt inte med vår bergrund. Natriumhydroxid stämmer väldigt bra med något som skulle kunna få till just de här värdena, det är också nåt som är relativt billigt och lätt att få tag på. Just sånt som en åttioårig lagom tjurig gubbe skulle kunna få för sig att hälla i brunnen av nån anledning.

Det som brukar användas för att rena vatten i filter är kaliumpermanganat, för att oxidera järn och mangan. De värdena är dock låga så det verkar onödigt, det skulle inte heller höja pH på det här sättet. Inte heller syns några spår av förorening som skulle motivera lut i desinficerade syfte. Kanske var pH så lågt förut så det var betänkligt för ledningarna, det kan man ha löst med lut. Hur som helst, det där vattnet motiverar ytterligare undersökningar och inte bara med omtanke om fiskar, det har klart intresse att reda ut saken också för att vara säker på att vattnet är ok för ledningar och folk också.
#44 - 1 december 2014 15:30
Jag måste bara fråga ännu en gång eftersom jag inte får detta riktigt klart för mig.
Vattenanalysen är utförd 2011 av ALcontroll AB i Umeå. Svaret på analysen visar på att vattnet är tjänligt fast med anm. på Fluorid, som då låg på 1,4.
Vet inte om det har framgått att det är en djupborrad brunn - kanske inte det har någon betydelse.

Så Lasse och Bygert, ni läser och "ser" av analysen, att något skumt finns i vattnet? Då kommer följdfrågan, hur kan vattnet godkänns som tjänligt om det inte är så?

//Inger
#45 - 1 december 2014 16:38
Anmärkningarna betyder bara att nivåen är hög men håller sig innanför de gränser som finns. Där finns alltid en överste gräns och om den t.ex. är 1.7 så ligger värdet vid provtagningen nära den men inte över och är alltså ok, dock med just den anmärkning.

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#46 - 1 december 2014 16:45
Webo skrev:
Anmärkningarna betyder bara att nivåen är hög men håller sig innanför de gränser som finns. Där finns alltid en överste gräns och om den t.ex. är 1.7 så ligger värdet vid provtagningen nära den men inte över och är alltså ok, dock med just den anmärkning.

Skickat med Tapatalk från min mobil.

Så långt har jag förstått Webo.

//Inger
#47 - 1 december 2014 16:49
Skumt nja - det man tycker när man ser analysen är att vattnet inte borde ha blivit så där naturligt, nåt har hänt. Och då frågar man sig vad som hänt och varför. Och vad som händer om det där vad det nu är slutar hända. Det är alltså nåt som är konstigt och då vill man ha det förklarat.

En helt annan sak är om vattnet är bra. Det kan vara utmärkt vatten även om det manipulerats på nåt sätt, det kan till och med vara så att vattnet är bättre just för att nån mixtrat. På de stora vattenverken kan man hälla i både det ena och det andra för att få en bra dricksvattenskvalitet så det behöver inte vara fel i sig.

Som akvarievatten är det där vattnet lite jobbigt men som dricksvatten kan det vara bra. Fast, även om vattnet är bra så skulle inte jag vara nöjd förrän jag fått en förklaring till hur värdena hamnat där de är nu. Nåt måste nästan ha hänt, frågan är bara vad.
#48 - 1 december 2014 16:59
Bygert skrev:
Skumt nja - det man tycker när man ser analysen är att vattnet inte borde ha blivit så där naturligt, nåt har hänt. Och då frågar man sig vad som hänt och varför. Och vad som händer om det där vad det nu är slutar hända. Det är alltså nåt som är konstigt och då vill man ha det förklarat.

En helt annan sak är om vattnet är bra. Det kan vara utmärkt vatten även om det manipulerats på nåt sätt, det kan till och med vara så att vattnet är bättre just för att nån mixtrat. På de stora vattenverken kan man hälla i både det ena och det andra för att få en bra dricksvattenskvalitet så det behöver inte vara fel i sig.

Som akvarievatten är det där vattnet lite jobbigt men som dricksvatten kan det vara bra. Fast, även om vattnet är bra så skulle inte jag vara nöjd förrän jag fått en förklaring till hur värdena hamnat där de är nu. Nåt måste nästan ha hänt, frågan är bara vad.

Nu kommer förmodar jag en dum fråga, men hur menar du med att vattnet är "naturligt"?

//Inger
#49 - 1 december 2014 17:15
Naturligt, ja alltså inte utsatt för nån väsentligare mänsklig påverkan. I form av föroreningar eller att nån avsiktligt pytsat i nåt för att påverka vattnet. Mänsklig påverkan har vi överallt men här pratar jag alltså om nåt som direkt och synbart påverkat vattnet. Naturligt är inget klockrent ord, inte ursprungligt, opåverkat osv heller. Poängen är i alla fall att det där vattnet, det har knappast blivit så där av sig själv.
#50 - 1 december 2014 17:31
Bygert skrev:
Naturligt, ja alltså inte utsatt för nån väsentligare mänsklig påverkan. I form av föroreningar eller att nån avsiktligt pytsat i nåt för att påverka vattnet. Mänsklig påverkan har vi överallt men här pratar jag alltså om nåt som direkt och synbart påverkat vattnet. Naturligt är inget klockrent ord, inte ursprungligt, opåverkat osv heller. Poängen är i alla fall att det där vattnet, det har knappast blivit så där av sig själv.

Okey säger jag igen, tack!

//Inger
#51 - 1 december 2014 18:05
Står det ingen anmärkning om pH:t?

MVH Lasse
#52 - 1 december 2014 18:14
Lasse skrev:
Står det ingen anmärkning om pH:t?

MVH Lasse

Nej!

//Inger
#53 - 1 december 2014 18:57
Jag ska erkänna att jag är helt borta på detta men frågar er som verkar ha koll, kan det ha använts material när en brunn görs som med tiden fälls ut i brunnsvattnet och försämrar det? Jag förstår att det finns regler om detta men om brunnen är äldre och borraren inte var så kunnig/noga? Ph höjande då, ej Fluorid.
#54 - 1 december 2014 19:43
Jag tror att både jag och Bygert är ganska säkra på att det är NaOH inblandat och det har jag svårt att tänka mig vara inblandat i någon borrmetod. Vad gäller hydroxider så innehåller ju släkt kalk Ca(OH)2 hydroxid (som kan tänkas användas i pH höjande syfte) men analysen visar på väldigt låg Ca koncentration - men relativt hög natriuminnehåll.

MVH Lasse
#55 - 1 december 2014 19:50
Inger H skrev:
Nej!

//Inger

Märkligt - titta här
[TABLE="width: 881"]
[TR]
[TD="colspan: 4"]Dricksvattenkvalitet - Tabell: X vattenverk
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 7"](gränsvärde för tjänligt med anmärkning, förutom fet+kursiverad text som innebär gränsvärde för otjänligt***)
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 7"]Dricksvattnet bedöms som "tjänligt"* om det uppfyller Livsmedelsverkets krav. Om någon parameter inte uppfyller Livsmedelsverket krav bedöms
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 4"]dricksvattnet som "tjänligt med anmärkning"** eller som "otjänligt"***.
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 7"]*: "tjänligt" = dricksvattnet får användas som vanligt, bedömningen tjänligt är högsta betyg enligt Livsmedelsverket.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 7"]**: "tjänligt med anmärkning" = dricksvattnet får användas som vanligt men vattenverket ska informera om anmärkningen, utreda och åtgärda.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 7"]***: "otjänligt" = dricksvattnet får utan föregående behandling ej användas till dryck och matlagning, övrig användning som vanligt.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 5"]not 1: gränsvärde påvisad = bakterien får inte alls förekomma i tjänligt dricksvatten.
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Parameter
[/TD]
[TD]Enhet
[/TD]
[TD]Gränsvärde, vid vattenverket
[/TD]
[TD]Gränsvärde, hos konsument
[/TD]
[TD]Normal variation
[/TD]
[TD]Avvikelse av betydelse (ja eller nej)
[/TD]
[TD]Kommentar
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Mikrobiologiska (bakterier)
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Antal mikroorgansimer vid 22°C
[/TD]
[TD]antal/ml
[/TD]
[TD]10
[/TD]
[TD]100
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Bakterier som normalt finns i mark och sjöar.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Antal långsamväxande bakterier
[/TD]
[TD]antal/ml
[/TD]
[TD]finns inte
[/TD]
[TD]5000
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Bakterier som normalt finns i mark och sjöar.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Clostridium perfringens
[/TD]
[TD]antal/100 ml
[/TD]
[TD]finns inte
[/TD]
[TD]påvisad[SUP]not 1[/SUP]
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Bakterier som normalt finns i sjöar och vattendrag, men kan också betyda påverkan från avlopp. Clostridium perfringens får vid analys av dricksvattnet ej påvisas.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Escherichia coli (E. coli)
[/TD]
[TD]antal/100 ml
[/TD]
[/TD]
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Bakterier som indikerar påverkan från avlopp och/eller naturgödsel. E. coli får vid analys av dricksvattnet ej påvisas.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Koliforma bakterier
[/TD]
[TD]antal/100 ml
[/TD]
[/TD]
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Bakterier som normalt finns i sjöar och vattendrag, men kan också betyda påverkan från avlopp. Koliforma bakterier får vid analys av dricksvattnet ej påvisas.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Kemiska
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Aluminium (Al)
[/TD]
[TD]mg/l Al
[/TD]
[TD]0,100
[/TD]
[TD]finns inte
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Förekommer naturligt i vatten. Används även i reningsprocessen.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Ammonium (NH[SUB]4[/SUB])
[/TD]
[TD]mg/l NH[SUB]4[/SUB]
[/TD]
[TD]finns inte
[/TD]
[TD]0,50
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Förhöjd halt kan indikera påverkan av gödsel och/eller avlopp.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Fluorid (F)
[/TD]
[TD]mg/l F
[/TD]
[TD]finns inte
[/TD]
[TD]1,5
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Finns naturligt i varierande halt i dricksvattnet. Halter upp till gränsvärdet har normalt en positiv effekt på tandstatusen.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Färg
[/TD]
[TD]mg/l Pt
[/TD]
[TD]15
[/TD]
[TD]30
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Organiska ämnen (t ex växtrester) och järn- & manganrester kan ge vatten färg.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Hårdhet
[/TD]
[TD]°dH
[/TD]
[TD]finns inte
[/TD]
[TD]finns inte
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Läs på tvättmedelsförpackningen för korrekt dosering av tvättmedel. Mjukt vatten är på tvättmedelsförpackningen 0-6 °dH.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Järn (Fe)
[/TD]
[TD]mg/l Fe
[/TD]
[TD]0,100
[/TD]
[TD]0,200
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Kan ge färg och grumlighet.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Klor, total aktiv (Cl[SUB]2[/SUB])
[/TD]
[TD]mg/l Cl[SUB]2[/SUB]
[/TD]
[TD]0,4
[/TD]
[TD]finns inte
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Används för att ta bort bakterier. Kan vid förhöjda halter ge "badhuslukt."
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Konduktivitet
[/TD]
[TD]mS/m
[/TD]
[TD]finns inte
[/TD]
[TD]250
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Ett mått på salthalten i vattnet.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Lukt
[/TD]
[TD]-
[/TD]
[TD]finns inte
[/TD]
[TD]svag
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Organiska ämnen (t ex växtrester) kan ge lukt och smak.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Mangan (Mn)
[/TD]
[TD]mg/l Mn
[/TD]
[TD]0,050
[/TD]
[TD]finns inte
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Kan ge färg och grumlighet.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Nitrit (NO[SUB]2[/SUB])
[/TD]
[TD]mg/l NO[SUB]2[/SUB]
[/TD]
[TD]0,10
[/TD]
[TD]0,50
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Förhöjd halt kan indikera påverkan av gödsel och/eller avlopp.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]pH
[/TD]
[TD]-
[/TD]
[TD]finns inte
[/TD]
[TD]<7,5 och >9,0
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Dvs pH bör ligga mellan 7,5-9.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Smak
[/TD]
[TD]-
[/TD]
[TD]finns inte
[/TD]
[TD]svag
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Organiska ämnen (t ex växtrester) kan ge lukt och smak.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Temperatur
[/TD]
[TD]°C
[/TD]
[TD]20
[/TD]
[TD]finns inte
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Sommartid kan dricksvattnet ibland nå temperaturer uppemot 20°C.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Turbiditet
[/TD]
[TD]FNU eller NTU
[/TD]
[TD]0,5
[/TD]
[TD]1,5
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]Grumlighet.
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Det vill säga att ett pH ute hos konsument skall bedömas som tjänligt med anmärkning om det ligger över 9

MVH Lasse
#56 - 1 december 2014 20:07
Ja förstår, skulle det ha murats och används släkt kalk skulle det funnits mer Ca. Hoppas du Inger får detta utrett, tur det finns hjälp att få! :)
#57 - 1 december 2014 20:30
Kan det bli såhär om det har tillsatts någon form av pH höjande tillsats som är "normal" och sedan har vattnet stått en längre tid i ledningen/filtret?
Om nu inte fastigheten använts som permanentboende så kan det ju vara det som är fallet och om man börjar tappa som folk (läs akvarist ;) ) så kommer värdena normaliseras?
Kanske är läge att tappa 3-400l och sen ta ett nytt prov om det är köpläge på fastigheten?
#58 - 1 december 2014 20:32
Lasse, så här står det som förklaring ang. PH som följde med analysen? Huvvet surrar av alla möjliga och omöjliga bokstavskombinationer just nu :confused:

//Inger
#59 - 2 december 2014 20:22
KristianE skrev:
Kan det bli såhär om det har tillsatts någon form av pH höjande tillsats som är "normal" och sedan har vattnet stått en längre tid i ledningen/filtret?

Om nu inte fastigheten använts som permanentboende så kan det ju vara det som är fallet och om man börjar tappa som folk (läs akvarist ;) ) så kommer värdena normaliseras?

Kanske är läge att tappa 3-400l och sen ta ett nytt prov om det är köpläge på fastigheten?

Kristian, jag häger mig fast vid ditt svar som en bit av en "livlina" eller vad jag nu ska kalla det ;)

Jag har skickat ett mejl till företaget, som gör analysen just om dom frågor som du har ställt - och som vi också har tänkt på, fast som väldigt okunniga om alla "bokstavskombinationer" tyvärr.
Återkommer när jag har fått svar.

//Inger
#60 - 2 december 2014 20:51
Vattnet är manipulerat på något sätt. Det är ganska klart. Däremot kan jag inte se att det är någon av mig känd metod - det verkar vara ren natriumhydroxid som används.

Man sätter tydligen två olika gränsvärden för vattenverk (<9,0) och enskilda hushåll (<10,5)

Finns det någon vattenreningsutrustning i huset

MVH Lasse
#61 - 3 december 2014 06:46
Lasse skrev:
Vattnet är manipulerat på något sätt. Det är ganska klart. Däremot kan jag inte se att det är någon av mig känd metod - det verkar vara ren natriumhydroxid som används.

Man sätter tydligen två olika gränsvärden för vattenverk (<9,0) och enskilda hushåll (<10,5)

Finns det någon vattenreningsutrustning i huset

MVH Lasse

Återkommer ang. din fråga Lasse.

//Inger
#62 - 3 december 2014 17:12
http://www.lansstyrelsen.se/vasternorrland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/rapporter/2010/2010-14-grundvatten-i-vasternorrlands-lan.pdf

Jag trodde väl aldrig i min vildaste fantasi, att jag skulle sitta vid datorn i flera timmar, för att kolla på brunnsvattenanalyser i Sveriges avlånga land. Det är i alla fall vad jag har sysslat med idag :)
Jag fattar absolut ingenting av alla dessa bokstäver, som står för olika värden, men när jag efter en stund jämför olika värden och läser på om vad dom står för och "hur det bör vara" så har jag i alla fall lite hum om vad det handlar om.

Lasse om du orkar och har tid och lust, så kan du scrolla ned till Häggdånger - en pyttekommun, som vår fastighet tillhör och jämföra med det omtalade vattnet.

Sen idag, har vi haft tur - en kompis, vars kompis jobbar just med detta på Sundsvalls kommun ska hjälpa oss att luska vidare just om vårat vatten :)
Det här tar på energin kan jag lugnt påstå.

//Inger
#63 - 5 december 2014 14:29
Idag har jag gjort ett test på KH i stugan, det ligger enligt dropptest på mellan 8-9. Vad säger det er som har koll?

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 5 december 2014 14:43
Inger H skrev:
Idag har jag gjort ett test på KH i stugan, det ligger enligt dropptest på mellan 8-9. Vad säger det er som har koll?

//Inger

Det stämmer hyfsat med det som stod i analysen från laboratoriet
#65 - 5 december 2014 14:53
Det stämmer hyfsat med det som stod i analysen från laboratoriet

...men KH, finns ju inte med i analysen :confused: (min favoritsmiley)

//Inger
#66 - 5 december 2014 16:02
Det står med som Alkalinitet i mg/l.
#67 - 5 december 2014 16:03
Alkalinitet och KH är egentligen inte riktigt samma sak men ofta följs de åt såpass så det inte är nåt stort fel att sätta likhetstecken. Faktum är att det som kallas KH-test egentligen mäter alkalinitet. För att räkna om använder man en faktor på knappt 18 så det du mätt upp som KH motsvarar en alkalinitet på typ 150. Rimligt nära är det.

När det gäller analysen från vattentäkten i Häggdånger (som ligger i Härnösands kommun) så är vattnet åt samma håll som din analys, pH ligger väldigt högt. Dock är det en skillnad på 0.6 i pH. Det kanske inte låter så dramatiskt men när man är uppe i det här området så är det väsentlig skillnad och eftersom pH skalan är som den är är det faktiskt en skillnad med en faktor om fyra gånger så mycket. Efter att ha sett den analysen så är det hela inte lika oroande längre men det framstår ändå som mystiskt, vad är det egentligen som driver upp pH så högt?
#68 - 5 december 2014 17:11
Jag blir så jädrans glad, när någon förklarar - tack Bygert :)
Kan det kanske vara så, att brunnen helt "enkelt" är rengjord (från bakterier) med klor - men att vattnet inte har "hunnit" spola bort resterna - eller är jag helt illa ute nu?

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#69 - 5 december 2014 17:33
Inger H skrev:
...men KH, finns ju inte med i analysen :confused: (min favoritsmiley)

//Inger

Som Bygert skriver så räknar man om alkaliniteten till KH genom att dividera denna med 17,86. Se Zoopets vattenartikel
#70 - 5 december 2014 17:50
Som Bygert skriver så räknar man om alkaliniteten till KH genom att dividera denna med 17,86. Se Zoopets vattenartikel

Jadå Kjell, jag har läst det förstår du väl :)

Det som finns i min tankar för tillfället är bara deppigt. Detta vatten (finns i min skalle just nu) kommer inte att funka, jag börjar sakta men säkert att avveckla mina fyra kar - så att jag liksom vänjer mig med att vara utan min älskade hobby. Kanske fåglar passar mig i stället - gillar ju dessa också...

//Inger
#71 - 5 december 2014 18:32
Men nejä! Går det inte att fixa på nåt vis? [emoji15]
#72 - 6 december 2014 06:27
Mu(sic) skrev:
Men nejä! Går det inte att fixa på nåt vis? [emoji15]

Det där är "bara" hemska tankar, som snurrar i hjärkontoret Cathrin.
Vattenprov ska skickas in till veckan, sen får vi se vad det visar.

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 6 december 2014 08:43
Inger H skrev:
Jadå Kjell, jag har läst det förstår du väl :)

Det som finns i min tankar för tillfället är bara deppigt. Detta vatten (finns i min skalle just nu) kommer inte att funka, jag börjar sakta men säkert att avveckla mina fyra kar - så att jag liksom vänjer mig med att vara utan min älskade hobby. Kanske fåglar passar mig i stället - gillar ju dessa också...

//Inger

Det finns alltid fiskar som passar sedan kan man ju också förändra vattenvärdena så att de passar de arter som är olämpliga i detta vatten.

Du får avvakta det nya vattenprovet och se vad det visar. Sedan får du väl testa med att starta ett akvarium och se hur det går IRL
#74 - 6 december 2014 08:56
Det finns alltid fiskar som passar sedan kan man ju också förändra vattenvärdena så att de passar de arter som är olämpliga i detta vatten.

Du får avvakta det nya vattenprovet och se vad det visar. Sedan får du väl testa med att starta ett akvarium och se hur det går IRL

Japp, bryt ihop och kom igen - känns faktiskt så idag, det löser sig :D. Beror kanske på att jag såg ett litet svärdbäraryngel tidigt i morse, tänk vad lite som behövs ibland ;)

//Inger
#75 - 6 december 2014 11:34
Klart det ska lösa sig! Men kanske lite mer pyssel o trix för att få det att fungera riktigt bra?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#76 - 6 december 2014 18:42
Inger H skrev:
Det där är "bara" hemska tankar, som snurrar i hjärkontoret Cathrin.

Vattenprov ska skickas in till veckan, sen får vi se vad det visar.

//Inger

Bra [emoji2]
#77 - 8 december 2014 18:42
Vi har pratat med en granne idag, som bor 400m bort. Han gjorde en analys i somras och har ett PH som ligger på 6,5 (också djupborrad)

//Inger
#78 - 8 december 2014 19:14
Ok. Så i sämsta fall så finns det perfekt diskusvatten 400m bort alltså?
#79 - 8 december 2014 19:23
Bluewing skrev:
Ok. Så i sämsta fall så finns det perfekt diskusvatten 400m bort alltså?

Haha, tanken dök upp direkt :)

Nu är i alla fall analystillbehören beställda, trodde faktiskt att sånt bara var att hämta på kommunhuset men icke.
Sen tänker jag kolla PH själv en gång till och inte ha vattnet stående i flera timmar, utan jag kollar direkt.

//Inger
#80 - 8 december 2014 19:24
Men låt vattnet rinna ordentligt och länge innan du tar provet så det är färskt vatten i brunnen bara.
#81 - 8 december 2014 19:27
Bluewing skrev:
Men låt vattnet rinna ordentligt och länge innan du tar provet så det är färskt vatten i brunnen bara.

Japp, allt vatten kommer att rinna...länge.

//Inger
#82 - 9 december 2014 08:27
Om brunnen blev behandlad innan testen 2011 så ser väl vattnet annorlunda ut idag förhoppningsvis. Om du ska låta vattnet rinna länge ( fyller väl trekammarbrunnen då?) så kanske du ska låta det rinna till en tid (dagar) innan test? Hoppas verkligen det ordnar sig till det bästa. :)
#83 - 9 december 2014 08:37
Rufus skrev:
Om brunnen blev behandlad innan testen 2011 så ser väl vattnet annorlunda ut idag förhoppningsvis. Om du ska låta vattnet rinna länge ( fyller väl trekammarbrunnen då?) så kanske du ska låta det rinna till en tid (dagar) innan test? Hoppas verkligen det ordnar sig till det bästa. :)

Det blir svårt att låta vattnet rinna i ett par dagar, eftersom vi inte bor där än, men dom dagarna vi är där så rinner det i timmar.
Tack Annica, jag hoppas verkligen att denna analys kommer att visa ett annorlunda/bättre resultat :)

//Inger
#84 - 9 december 2014 08:43
Nej jag tycker inte du ska låta det rinna i dagar! Utan rinna TILL ;) efteråt i några dagar innan du testar.
#85 - 9 december 2014 08:51
Rufus skrev:
Nej jag tycker inte du ska låta det rinna i dagar! Utan rinna TILL ;) efteråt i några dagar innan du testar.

Ok :)

//Inger
#86 - 14 december 2014 15:32
Idag kollade jag PH-värdet igen i stugan, men denna gång utan luftning. Det låg på 7,6-7,8. Kollade även kranvattnet när vi kom hem, drygt 8 vilket stämmer med kranvattnet hemma enl. analys.

I morgon ska vi skicka in proverna från stugan, fast det är liksom inte bara att skicka eftersom vattnet ska vara färskt vid ankomst till slutstationen.
Så vi åker upp i morgon bitti med provflaskorna, sedan vidare till Buss-gods som fraktar flaskorna samma dag till Umeå för analys.
Så förhoppningsvis får vi svar innan jul.

//Inger
#87 - 14 december 2014 17:33
Men det är inte utan att det ser lite lovande ut ändå [emoji6]
#88 - 14 december 2014 18:01
Bluewing skrev:
Men det är inte utan att det ser lite lovande ut ändå [emoji6]

Ja, det är oliiidligt spännande :)

//Inger
#89 - 14 december 2014 18:20
Jag tror att det kommer att bli allt bättre i takt med att din nya brunn töms och fylls löpande. Så min magkänsla är avspänt förtröstansfull gällande detta delikata ärende ;)
#90 - 14 december 2014 18:34
Bluewing skrev:
Jag tror att det kommer att bli allt bättre i takt med att din nya brunn töms och fylls löpande. Så min magkänsla är avspänt förtröstansfull gällande detta delikata ärende ;)

Jasså du tycker att ämnet är delikat, kanske jag ska lita på din magkänsla då :)

//Inger
#91 - 5 januari 2015 18:56
Idag har äntligen den nya analysen kommit. PH:t ligger ung på samma som vi har där vi bor nu. Så dropptesterna som jag själv har gjort stämmer inte riktigt (7,6). Så Lasse och Bygert (hoppas att ni kikar in), är vattnet fiskvänligt? I alla fall enligt Ph inte till mina favoritarter tyvärr...
Inte så speciellt proffsigt att fota, men min skrivare har sagt upp sig sen länge, så då får det bli foton :).

Under bedömning och kommentar står: Tjänligt med anmärkning = Vattnet bedömes som tjänligt ur kemisk synpunkt p.g.a. - färg.

//Inger
#92 - 5 januari 2015 20:01
Men det var väl positivt eller? Jag menar jämfört med hur ditt test såg ut först [emoji2]
#93 - 5 januari 2015 20:22
Mu(sic) skrev:
Men det var väl positivt eller? Jag menar jämfört med hur ditt test såg ut först [emoji2]

Ja, jag tror det.

//Inger
#94 - 5 januari 2015 20:41
[emoji2][emoji106]
#95 - 6 januari 2015 12:54
Jag använder ICAs växtnäring 50kr/ litern gör jag vatten byte ligger mitt pH värde på ca 6,5 4 veckor senare på 6,9-7,0 pH i kranen på 7,4 min växt näring ca 3 kapsyler motsvarande 60 liter sänker pht ca 0,3-0,4 till 6,7-6,8 det sejs ju att metaller ej ska befattas med akvarismen men allt spelar in . Jär koppar magnesium kalk marmor, svavel trä sten jord sand. Jag har jord akvarium och jorden håller ner pht också har i ena ca 24 kg i botten varav över 15 kg råda sand mycket rekommenderat för växtlighet så om du grundar med jord så borde du ligga på pH 7-8,5 trots ditt höga pH i kranen
#96 - 6 januari 2015 13:03
Jord blir mull och ett bra komplement som biologiskt substans, en levande procedur
#97 - 6 januari 2015 15:03
Hybriden, så bra att det fungerar för dig, men jag är inte tillräckligt kunnig/har lust med jordbotten i mina fyra kar :)
Tack för tipset ändå :)

//Inger
#98 - 6 januari 2015 15:31
Hybriden skrev:
Jord blir mull och ett bra komplement som biologiskt substans, en levande procedur

Mull är delvis nedbrutet organiskt material som är en viktig beståndsdel i bra jord. Jord kan alltså inte bli mull, det är total begreppsförvirring. Hur vore det att ha lite ordning på tankar och begrepp innan du fyller forumet med en massa konstigheter?
#99 - 6 januari 2015 15:44
Bygert skrev:
Mull är delvis nedbrutet organiskt material som är en viktig beståndsdel i bra jord. Jord kan alltså inte bli mull, det är total begreppsförvirring. Hur vore det att ha lite ordning på tankar och begrepp innan du fyller forumet med en massa konstigheter?

Tack!

//Inger
#100 - 6 januari 2015 15:46
Bygert, har du kollat på den senaste analysen, som vi fick svar på igår?

//Inger
#101 - 6 januari 2015 15:50
Inger H skrev:
Idag har äntligen den nya analysen kommit. PH:t ligger ung på samma som vi har där vi bor nu. Så dropptesterna som jag själv har gjort stämmer inte riktigt (7,6). Så Lasse och Bygert (hoppas att ni kikar in), är vattnet fiskvänligt? I alla fall enligt Ph inte till mina favoritarter tyvärr...

Inte så speciellt proffsigt att fota, men min skrivare har sagt upp sig sen länge, så då får det bli foton :).

Under bedömning och kommentar står: Tjänligt med anmärkning = Vattnet bedömes som tjänligt ur kemisk synpunkt p.g.a. - färg.

//Inger

Lite märkligt det där vattnet, det är ju ingen katastrof men det har färg, en del mikroorganismer och det kan förbruka syre. Inte för den skull så det är på nåt sätt farligt men ändå så att man kan fundera på om det på något sätt blivit förorenat.
#102 - 6 januari 2015 16:39
Hur då förorenat menar du? I så fall skulle då vattnet vara förorenat på "ett naturligt" sätt. Ingen person har i alla fall bidragit till "föroreningen".

//Inger
#103 - 6 januari 2015 17:09
"Ingen katastrof" Bygert - microorganismer, som inte är bra för akvariet, eller hur menar du:confused:
Ha i åtanke, att du pratar med ett fullkomligt blåbär gällande vattenanalysen...tyvärr. Så ärligt svar uppskattas om hur detta vattnen kommer att påverka själva akvarievattnet och dess fiskar.
Kanske läge ändå, att göra sig av med karen - trots allt så måste ju vattnet vara till 100% fiskvänligt om jag ska kunna fortsätta med min hobby.

//Inger
#104 - 6 januari 2015 22:15
Funderar på att om vattnet är ofarligt att dricka så borde det var helt ok för många fiskar att leva i. Det är ju inte så tyvärr att alla vattendrag i naturen är kristallklara källor utan föroreningar. Men det är som jag funderar.
#105 - 7 januari 2015 06:57
Nu är det väl inte ovanligt att man behöver åtgärda vatten från egna brunnar, Inger. De jag känner bland släkt och vänner som har skaffat sådana hus/gårdar har överlag behövt gjort något med vattnet för att få det optimalt. Min dotter senast skaffade en sommarstuga och hade i det vattnet mikroorganismer och lite koli t.ex. De satte in ett UV-filter (vilket inte var tokdyrt alls) och vattnet blev kanon på just den fronten. Så om nu vattnet är tjänligt kemiskt och detta med mikroorganismerna (som jag gissar är bakterier) lätt kan åtgärdas. Varför skulle du behöva skippa dina akvarier?
Fisken i sjön där du kommer att bo har troligen sämre vattenvärden än i vattnet från brunnen.
Det PH test du körde själv lär väl ha samma felvisning hemma där du bor nu och då har du ju egentligen redan ett högre PH än vad du tror och det funkar ju med flera fiskar. Så kör på, Inger :D
#106 - 7 januari 2015 07:24
Sitter just och tänker, att det inte är bra att veta för mycket. Tur att jag har en sambo, som aldrig ser några problem över huvud taget :). Måste googla på UV-filter till brunnar, sen väcka Håkan och berätta vad du har skrivit :).

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#107 - 7 januari 2015 07:27
Rufus skrev:
Funderar på att om vattnet är ofarligt att dricka så borde det var helt ok för många fiskar att leva i.

Så kan det vara, men det kan också vara tvärtom. Dvs ett drickbart vatten kan mycket väl vara dåligt som akvarievatten-
#108 - 7 januari 2015 07:38
Så är det nog Inger, men man har den hjärna man har :D UV-filtret fungerar ju så att vattnet strömmar igenom en manick där vattnet utsätts för ett starkt UV-ljus som dödar mikroorganismer och bakterier. Det sköter sig självt egentligen. UV-lampan har en viss livslängd och på deras variant så står på en display hur många dagar det är kvar till ett lampbyte. Tror de lade under 5000:- på denna åtgärd och att en ny UV-lampa som byts när den gamla är förbrukad skulle kosta ca 1500:-. För deras del räcker en lampa i ca ett år. Så 1500:- blir driftskostnaden per år för deras del. Så mitt förslag att du letar efter en bra vattenreningsfirma så kommer du att se att det nog går att ordna.
Min syrra hade ett vatten som var uruselt. Det var uran och allt möjligt i det. Men hon har nu en hel liten verkstad i ett skåp som i stort sätt sköter sig själv. De lade nog 25000:- på deras automatiska reningsverk och har riktigt bra vatten nu med mycket låga driftskostnader.
#109 - 7 januari 2015 08:23
Jo jag förstår att det funkar som dom UV man har till akvariet - kanske kan använde det jag har :). 25000 skulle nog få min kära sambo att gå i taket är jag rädd.

//Inger
#110 - 7 januari 2015 08:25
Vattenreningsfirmorna har filter som kan ta bort det mesta och fixa till ett bra vatten. Ta kopior av ditt restresultat och begär in offerter från olika firmor. Glöm inte att kolla referenser innan ni beställer.
#111 - 7 januari 2015 08:46
Vattenreningsfirmorna har filter som kan ta bort det mesta och fixa till ett bra vatten. Ta kopior av ditt restresultat och begär in offerter från olika firmor. Glöm inte att kolla referenser innan ni beställer.

Ja, jag har ju förstått nu att allt går att fixa till :). Tyvärr så drar jag i väg lite väl fort åt det negativa hållet ibland (ofta).

//Inger
#112 - 7 januari 2015 08:56
Startade du inte nåt litet akvarium för att se vad lite olika fiskar säger?
#113 - 7 januari 2015 09:00
eriahl skrev:
Startade du inte nåt litet akvarium för att se vad lite olika fiskar säger?

Nej, vi kommer inte att flytta förrän till hösten :)

//Inger
#114 - 7 januari 2015 12:18
Inger H skrev:
Nej, vi kommer inte att flytta förrän till hösten :)

//Inger

Kan du inte få säljaren till att betala ett sånt reningsverk som Bluewing skrev om? Eftersom vattnet har problem och inte är optimalt ens för människor? Isf så är det ju perfekt och du får bra vatten till er och fiskarna :-)
#115 - 7 januari 2015 16:09
Webo skrev:
Kan du inte få säljaren till att betala ett sånt reningsverk som Bluewing skrev om? Eftersom vattnet har problem och inte är optimalt ens för människor? Isf så är det ju perfekt och du får bra vatten till er och fiskarna :-)

Webo, vattnet är tjänligt fast med anmärkning för oss människor.

Enl. Livsmedelsverket så "bör provet tas efter normal användning och omsättning av vattnet". Detta prov är inte taget "efter normal användning av vattnet".
Fastigheten har bara används några enstaka veckor dom sista åren. Vattenprovet tog vi, efter att ha haft alla kranar igång ett tag (mindre än en timme) Så, förmodligen skulle väl analysen visa annat resultat efter "normal användning" - vad vet jag?

//Inger
#116 - 7 januari 2015 19:10
Nu ska vi vara positiva tills det blir bevisats något annat..
#117 - 7 januari 2015 19:37
Rufus skrev:
Nu ska vi vara positiva tills det blir bevisats något annat..

Bästa inlägget hittills Rufus, tack för det :D

Börjar faktiskt att känna mig ganska så trött på mig själv i denna tråd - frågor, undringar och frågor igen [:o]
Kanske så kommer vi inte så mycket längre...

//Inger
#118 - 7 januari 2015 19:41
Vad kostade analysen Inger?
Känner mig lite sugen på att testa mitt vatten! Jag har börjat tröttna på att släpa 25-litersdunkar nämligen...

Mitt vatten är också "tjänligt, med anmärkning"...
#119 - 7 januari 2015 20:14
Mr Woods skrev:
Vad kostade analysen Inger?

Känner mig lite sugen på att testa mitt vatten! Jag har börjat tröttna på att släpa 25-litersdunkar nämligen...

Mitt vatten är också "tjänligt, med anmärkning"...

Den kostade 1800:-
Men Johan du vill inte veta, man blir liksom lite stirrig och googlar "hej vilt" vad det och det betyder...

//Inger
#120 - 7 januari 2015 20:53
Inger H skrev:
Den kostade 1800:-

Men Johan du vill inte veta, man blir liksom lite stirrig och googlar "hej vilt" vad det och det betyder...

//Inger

Njaa, jag är nog inte så ängslig av mig... Jag vet att vattnet är drickbart, men frågan är ju om det är lämpligt i akvarium?

Firman som testat det för tidigare ägares räkning ansåg då att vattnet konstigt nog både behöver "avsyras, avhärdas, samt befrias från färg och lukt". Dessutom påpekade man att järnhalten var "anmärkningsvärd" och att vattnet var "svagt aggresivt" samt "något syreförbrukande"...

Just det här med "avsyras" och "avhärdas" samtidigt får jag inte ihop!
#121 - 7 januari 2015 20:59
Så här såg analysen ut när den gjordes för länge sedan:

Reaktion pH: 7,0
Total hårdhet: 7,1
Järn mg/L: 0,42
Klorider mg/L: 48
Syreförbrukning: "Godtagbar"
Korrosionskontroll: "Anm.värd"
Oxidationsprov: "Utan Anm."

Akvarievänligt?

"Total hårdhet" är inte samma sak som Kh eller?
#122 - 7 januari 2015 21:47
Mr Woods skrev:
Njaa, jag är nog inte så ängslig av mig... Jag vet att vattnet är drickbart, men frågan är ju om det är lämpligt i akvarium?

Firman som testat det för tidigare ägares räkning ansåg då att vattnet konstigt nog både behöver "avsyras, avhärdas, samt befrias från färg och lukt". Dessutom påpekade man att järnhalten var "anmärkningsvärd" och att vattnet var "svagt aggresivt" samt "något syreförbrukande"...

Just det här med "avsyras" och "avhärdas" samtidigt får jag inte ihop!

Det är inte så att avsyras inte har något med syre O att göra? Kanske har med syra att göra? ;)
#123 - 7 januari 2015 22:21
Det är inte så att avsyras inte har något med syre O att göra? Kanske har med syra att göra? ;)

Naturligtvis, men hur kan det finnas ett vatten som är hårt och surt samtidigt?
Sedan tycker jag ju i och för sig inte att pH 7 är för surt för mitt akvarium...
#124 - 8 januari 2015 12:00
Förorening kanske inte var det mest pedagogiska ordet. Påverkat kanske är bättre. Alltså, en djupborrad brunn och diverse bakterier och jox, det är lite knepigt. Kombinerat då med extremt högt pH i nån mätning. Den tanke som då slår mig är att brunnen inte är tät utan att det rinner ner ytvatten som ger de här bakteriehalterna mm. Och att nån tyckt att det känts tråkigt och hällt i nåt för att desinficera som gett det höga pH-värdet. Det här är bara en känsla, det är inte alls på något sätt bevisat att det måste ligga till så men det kan finnas skäl till misstanke. Och därmed till att kolla upp brunnen ordentligt, är det fackmässigt gjort det hela? Enligt nutida standard? Eller skulle det fara väl av lite underhåll?

Det är en sak, de där värdena tycker jag ger skäl till att undersöka. En annan sak är om vattnet är olämpligt för akvarie och hushåll så som det är nu. Det tycker inte jag är några problem, det finns folk med långt värre vatten som lyckas avla fram både barn och fisk.
#125 - 8 januari 2015 12:15
Mr Woods skrev:

Akvarievänligt?

Total hårdhet är inte samma sak som Kh. Den totala hårdheten har en del att säga om hur mycket mineral det finns, som kalcium mm medan karbonathårdheten säger en del om hur motståndskraftigt vattnet är mot svängningar i pH. Rätt förenklat men nåt däråt.

Jag tror att det man menat med att avsyra är att syresätta vattnet för att fälla ut järn som det är onödigt mycket av. Järn blir tråkigt om det är för mycket, det blir fula fällningar t ex. Man kan då ha ett filter där vattnet luftas, man kan använda permanganat. Efter att järnet fällts ut kanske man behöver justera hårdheten. Fast beskrivningen är märklig, känns inte så seriöst.
#126 - 8 januari 2015 12:21
Jag tjatar på om denna fråga, som jag inte riktigt har fått klart för mig. Bygert; hur tror du att vattnet skulle ha sett ut om fastigheten hade bebotts kontinuerligt och inte som det har varit dom senaste åren - bara några enstaka veckor om året?
Jag menar som så, att om vattnet är stillastående under så långa perioder och brunnen inte fylls på med nytt vatten hela tiden, så kan inte mätvärdena bli därefter då? Hoppas att du begriper mitt babbel :)

//Inger
#127 - 8 januari 2015 13:29
Jag håller med Bygert - det är lite konstiga värden. De första proven indikerade ett vatten från riktigt urberg i inlandet (låg halt kalcium och klorider, väldigt mjukt vatten). Det senare provet indikerar att det ligger lite närmare havet med en del kalksten (kalcium plus lite klorider samt medelhårt vatten). Tror inte de här skillnaderna handlar om dålig genomströmning - det är två olika typvatten - jag tvivlar på att de är tagna i samma brunn. Ditt vatten - enligt senaste testen är ganska perfekt för Malawi, tanganyiker, levandefödare samt centralamerikanska ciklider. Ditt pH på 8,3 är helt förklarligt till ett KH på ca 8 (1 i KH är lika med ca 21 mg/l HCO3). Här har vi ett vatten som verkar vara naturligt i jämförelse med det gamla provet. Det är inga problem att hålla fiskar i det här vattnet men jag skulle testa med några räkor eftersom det är ett mätbart kopparvärde. Har du sett någon missfärgning på sanitetsporslinet? Kalciuminnehållet kan skapa en del förkalkningsproblem i kaffekokare, disk-, tvätmaskiner och annat. Ett avhärdningsfilter samt om du skaffar en reversed osmos (RO) så kan du ha vilka fiskar som helst och dina hushållsmaskiner kommer att må bra. Om du skall köra med RO så blandar du helt enkelt lite "orginalvatten" med RO vattnet så kan du hålla det mineralinnehåll du vill. Avhärdning (du tar bort kalcium) är inte bara bra för dina hushållsmaskiner utan också för din RO- apparat. Se bara till att avhärdningsfiltret blir av zeolittyp och inte några magneter på ledningarna (en teknik som är vanlig i Europa och som tyvärr börjar komma hit också) Den tar inte bort något kalcium - bara ändrar formen så att den inte bildar kalksten så lätt med karbonaten - men vid upphettning återgår den till ursprungsformen och man får problemen ändå

MVH Lasse
#128 - 8 januari 2015 13:41
Jag såg nedan när jag har hållit på att kolla på lite olika lösningar för ett litet reningsfilter som jag kan ha när jag fyller på vatten i karen och det kan ju ha en viss betydelse för dig Inger:

"Montering av vattenfilter och sanering av en brunn är avdragsgillt såsom ROT-avdrag. Avdraget gäller för arbetet, inte filter och tillhörande material"

Från denna sidan: http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=6033

Här finns t.ex. en hel del info att läsa om de olika reningspaket om det nu skulle vara av intresse: http://www.clearlyofsweden.se/vattenrening--egen-brunn--c-193-1.aspx
#129 - 8 januari 2015 14:00
Lasse skrev:
Jag håller med Bygert - det är lite konstiga värden. De första proven indikerade ett vatten från riktigt urberg i inlandet (låg halt kalcium och klorider, väldigt mjukt vatten). Det senare provet indikerar att det ligger lite närmare havet med en del kalksten (kalcium plus lite klorider samt medelhårt vatten). Tror inte de här skillnaderna handlar om dålig genomströmning - det är två olika typvatten - jag tvivlar på att de är tagna i samma brunn. Ditt vatten - enligt senaste testen är ganska perfekt för Malawi, tanganyiker, levandefödare samt centralamerikanska ciklider. Ditt pH på 8,3 är helt förklarligt till ett KH på ca 8 (1 i KH är lika med ca 21 mg/l HCO3). Här har vi ett vatten som verkar vara naturligt i jämförelse med det gamla provet. Det är inga problem att hålla fiskar i det här vattnet men jag skulle testa med några räkor eftersom det är ett mätbart kopparvärde. Har du sett någon missfärgning på sanitetsporslinet? Kalciuminnehållet kan skapa en del förkalkningsproblem i kaffekokare, disk-, tvätmaskiner och annat. Ett avhärdningsfilter samt om du skaffar en reversed osmos (RO) så kan du ha vilka fiskar som helst och dina hushållsmaskiner kommer att må bra. Om du skall köra med RO så blandar du helt enkelt lite "orginalvatten" med RO vattnet så kan du hålla det mineralinnehåll du vill. Avhärdning (du tar bort kalcium) är inte bara bra för dina hushållsmaskiner utan också för din RO- apparat. Se bara till att avhärdningsfiltret blir av zeolittyp och inte några magneter på ledningarna (en teknik som är vanlig i Europa och som tyvärr börjar komma hit också) Den tar inte bort något kalcium - bara ändrar formen så att den inte bildar kalksten så lätt med karbonaten - men vid upphettning återgår den till ursprungsformen och man får problemen ändå

MVH Lasse

Gillar ditt svar Lasse :), men som du säger så verkar det konstigt med den första analysen.
Nej, jag har kollar efter kalkbeläggningar, men inte hittat några. Däremot så har vi det där vi bor nu. Avhärdningsfilter låter bra, men RO dyrt.
Då kan vi skippa funderingarna kring genomströmmningen i alla fall.
Tack,

//Inger
#130 - 8 januari 2015 14:21
Webo skrev:
Jag såg nedan när jag har hållit på att kolla på lite olika lösningar för ett litet reningsfilter som jag kan ha när jag fyller på vatten i karen och det kan ju ha en viss betydelse för dig Inger:

"Montering av vattenfilter och sanering av en brunn är avdragsgillt såsom ROT-avdrag. Avdraget gäller för arbetet, inte filter och tillhörande material"

Från denna sidan: http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=6033

Här finns t.ex. en hel del info att läsa om de olika reningspaket om det nu skulle vara av intresse: http://www.clearlyofsweden.se/vattenrening--egen-brunn--c-193-1.aspx

Jag har redan kollat dessa sidor (en massa andra också), tack ändå Webo för hjälpen :)

//Inger
#131 - 8 januari 2015 14:36
Bygert skrev:
Total hårdhet är inte samma sak som Kh. Den totala hårdheten har en del att säga om hur mycket mineral det finns, som kalcium mm medan karbonathårdheten säger en del om hur motståndskraftigt vattnet är mot svängningar i pH. Rätt förenklat men nåt däråt.

Jag tror att det man menat med att avsyra är att syresätta vattnet för att fälla ut järn som det är onödigt mycket av. Järn blir tråkigt om det är för mycket, det blir fula fällningar t ex. Man kan då ha ett filter där vattnet luftas, man kan använda permanganat. Efter att järnet fällts ut kanske man behöver justera hårdheten. Fast beskrivningen är märklig, känns inte så seriöst.

Tack för ditt svar!

Nej, jag tycker också att analysen är lite märklig, trots att den är gjord av ett stort och välkänt företag som ville sälja en filterlösning som på den tiden skulle gå loss på drygt 40.000.-
Jag hittar inte papperen nu, men vill minnas att man påpekade vattnets agressiva egenskaper på rör och hushållsmaskiner (trots detta kör jag fortfarande en varmvattenberedare från 1981...), samt att hårdheten skulle utgöra ett problem när vattnet blandas med tvål eller tvättmedel och skapa en beläggning som fastnar på allt som vattnet kommer i kontakt med. Det sista är delvis sant...

Så med andra ord kanske jag skall fortsätta att hämta akvarievattnet på jobbet, pga järnhalten samt att vattnet är något syreförbrukande (mikroorganismer?)?
#132 - 8 januari 2015 17:30
Mr Woods skrev:

Akvarievänligt?

Det vattnet hade inte jag druckit av.

http://www.nsk.se/article/20080516/NYHETER/735566991/-/det-ar-fa-som-vet-att-mycket-jarn-i-vatten-ar-farligt
#133 - 8 januari 2015 19:02
Inger H skrev:
Jag har redan kollat dessa sidor (en massa andra också), tack ändå Webo för hjälpen :)

//Inger

Ok. det var dock inte så mycket på sidorna utan det med rotavdraget jag tänkte kunde vara intressant :-)
#134 - 8 januari 2015 19:20
Webo skrev:
Ok. det var dock inte så mycket på sidorna utan det med rotavdraget jag tänkte kunde vara intressant :-)

Japp rotavdrag är viktigt ;)

//Inger
#135 - 10 januari 2015 14:27
När det gäller bakterier och lite sånt så kan det ha betydelse att vattnet stått rätt still. Det kan bli bättre med lite omsättning på det. För den kemiska sammansättningen borde det inte ha nån så stor betydelse. Men det är bara att pröva, följ upp med en ny analys när det gått några månader med normal förbrukning.
#136 - 10 januari 2015 14:45
Bygert skrev:
När det gäller bakterier och lite sånt så kan det ha betydelse att vattnet stått rätt still. Det kan bli bättre med lite omsättning på det. För den kemiska sammansättningen borde det inte ha nån så stor betydelse. Men det är bara att pröva, följ upp med en ny analys när det gått några månader med normal förbrukning.

Tack Bygert, uppskattar verkligen era synpunkter väldigt mycket :)

//Inger
#137 - 10 januari 2015 14:53
Bygert skrev:

Nu vet jag inte hur den här brunnen är placerad, som skåning ser jag dessa marker mera som fäbodar och ödemark. Här i sydsverige i lantbruksområden är det ett betydande problem med kväveläckage till egna brunnar. Det är ett så stort problem att spädbarnsföräldrar fick hämta vatten på apoteket, i alla fall var det så för mina brorsbarn för 30 år sedan. Till och med den kommunala vattentäkten på Österlen var otjänlig för spädbarn.

Efter lång och onödig inledning, finns det risk för läckage från ytvattnet från lantbruk eller annan näring?

Tobbe
#138 - 10 januari 2015 15:41
Om det är mig du frågar Tobbe, så nej inget lantbruk eller annan näring.

//Inger
#139 - 29 maj 2015 17:16
Vi fick erbjudande om en liten billighetsvariant av vattenanalys, självklart nappade vi. Så här ser den ut just nu i vårat blivande boende. Det finns endast vatten än så länge i källaren (p.g.a. renovering), vi lät kranar vara på i cirkus en timme innan innan provet togs. Vi har fått anmärkning på färg igen, men kanske den förbättras vid konstant flöde av vattnet?
Gläds åt PH:t :).
#140 - 30 maj 2015 06:35
Kan inget om dessa bokstavskombinationer men pH kan jag läsa av och det är ju gott om det inte är över 8 för framtida fiskval :)
#141 - 30 maj 2015 11:19
För människorna i huset då - Radon-värdet ser lågt ut efter en timme men man borde vilja veta vad det är när man häller upp ett glas vatten till dryck. Det finns där en asterisk - vad motsvarar den? Är huset radon-mätt?
#142 - 30 maj 2015 12:56
erikthur skrev:
För människorna i huset då - Radon-värdet ser lågt ut efter en timme men man borde vilja veta vad det är när man häller upp ett glas vatten till dryck. Det finns där en asterisk - vad motsvarar den? Är huset radon-mätt?

Förstår inte riktigt vad du menar, vet vad asterisk betyder.
Det står; *Mätosäkerhet +/- 10-12%
Radonhalten måste väl ändå vara detsamma i dricksglaset som i provflaskan, säger jag då som inte heller begriper så mycket av alla bokstavskombinationer.

//Inger
#143 - 30 maj 2015 13:48
Har man radon i vattnet skall man spola ordentligt innan man dricker det. Men en timmes spolning är annat än när någon törstig vill ta sej ett glas. Radonhalten är rimligen högre om man inte spolar ut vattnet så ordentligt ni nu gjort. Radon är ju en gas som ständigt sipprar in från berggrunden. Till vattentäkten och även in i huset. Om huset är radonmätt brukar uppgift finnas registrerat hos kommunen tror jag. Om gränsvärden är överskrivna måste man förbättra ventilationen i huset. Mer information finns säkert hos kommunen. :)
#144 - 30 maj 2015 14:06
erikthur skrev:
Har man radon i vattnet skall man spola ordentligt innan man dricker det. Men en timmes spolning är annat än när någon törstig vill ta sej ett glas. Radonhalten är rimligen högre om man inte spolar ut vattnet så ordentligt ni nu gjort. Radon är ju en gas som ständigt sipprar in från berggrunden. Till vattentäkten och även in i huset. Om huset är radonmätt brukar uppgift finnas registrerat hos kommunen tror jag. Om gränsvärden är överskrivna måste man förbättra ventilationen i huset. Mer information finns säkert hos kommunen. :)

Men varför skulle det finnas radon i huset menar du? Känns liksom lite, att du "misstänker" radon - i så fall varför gör du det?

//Inger
#145 - 30 maj 2015 14:11
....sen så finns ingen "misstänksamhet" hos analysföretaget, där vi har gjort lite djupare analys i början av detta år.

//Inger
#146 - 30 maj 2015 14:52
Nja - Radon är ett problem i Sverige - men mer eller mindre beror på var man bor. Jag bara kom och tänka på det när jag såg vattenanalysen. https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/radon/ för dom som vill veta mer. :)
#147 - 30 maj 2015 15:54
Tack för visat intresse erikthur :). Känner med mig själv, att jag inte kan fortsätta denna diskussion, eftersom jag inte är tillräckligt kunnig. Men som jag skrev tidigare, så litar jag på mitt analyslab. Är någonting helt fel, så kommer detta företag att höra av sig till oss (som nu enl. anmärkningar på två analyser) ang. färg på vattnet).

//Inger

Annons