Ancistrsus yngel :D

#1 - 26 maj 2008 20:36
Nu lös jag med lampa in i grottan som min hane varit i sedan han kom nästan haha...
O såg ett yngel.. skulle gissa på 1cm ingen gulsäck..
Pappan är gul o mamman är brun, ynglet jag såg var brunt..

Nu har jag två frågor..

Hur gammal kan ynglet vara?

Blir det alltid bruna när ena föräldern är det?
#2 - 26 maj 2008 21:33
Nu lös jag med lampa in i grottan som min hane varit i sedan han kom nästan haha...

Nu har jag två frågor..

ca 4-5 dagar tar de för romen å kläckas
efter typ 10-14 dagar så är väl gulesäcken borta å malarna börjar simma för sig själva om jag nu inte minns helt fel
#3 - 26 maj 2008 22:08

Nu har jag två frågor..

Ynglen är nog ca 14 dagar, och kommer snart att simma ut ur grottan.
då matas dom enklast med maltabletter...

När man har en gul och en brun så brukar kullarna bli ca 50% gula 50% bruna. Men det kan variera ibland kan det bli bruna kullar och ibland gula.
#4 - 27 maj 2008 06:55
Tack.. men fick hanen för ganska exakt 15 dagar, tog en dag innan han la sej i grottan så då måste det blivit rom den dagen?

Har ju inte sett alla ynglena än utan har bara sett 5 änsålänge.. så kanske blir nån gul..

Men nu har jag en fråga till...

Min golden malawiciklid står utanför grottan HELA tiden, väntar väl på att få käka dessa yngel..
nu undrar jag hur stora de måste vara för att den inte ska äta dem?
#5 - 27 maj 2008 11:27
De är rätt snabba och hanen vaktar väl fortfarande öppningen?

När mina första fick yngel blev det ca 10 st. något fler bruna än gula. Både mamman och pappan var blandning av albino och vanlig.
Nu har hanen fått en ny kull med en helt brun mamma, jag har sett 3 yngel än så länge och de är alla gula. Så det kan nog variera en hel del.

Kul med yngel! :-) grattis
#6 - 27 maj 2008 11:53
Ja han ligger ju me halva huvudet i öppningen emellanåt..
Men det oroar mej då malawin har varit där inne o brottats me honom när det var rom där inne o nu ser malawin mycket sugen ut på att göra samma sak..

Nu har jag sett 6-7 stycken iallafall, alla bruna änsålänge..

Funderar på att föra över pappa o yngel i ett yngelkar, rekomenderas det eller? eller rekomenderas det att låta dem vara kvar?
Isåfall hur e det minst påfrestande me överföringen?
#7 - 27 maj 2008 16:33
vet ej om det är bra men vi flyttade över hela snäckan där de låg, med pappan i och det gick bra!
#8 - 27 maj 2008 16:41
Det va det jag tänkte, att ta hela grottan så att alla o pappan hänger me...
Dina simmade inte ut när du rörde snäckan då?
#9 - 27 maj 2008 16:55
Det va det jag tänkte, att ta hela grottan så att alla o pappan hänger me...

Dina simmade inte ut när du rörde snäckan då?

Du kan ju flytta dom till ett akvarium med samma vatten som i det dom lekte i. Då ska det inte vara några problem, yngel är känsliga innan dom simmat ur grottan.

Men försök att aldrig tömma grottan på vatten under flytten utan lägg ner grottan i en glassburk i det stora sen ner i det lilla och ut ur glassburken...
#10 - 5 juni 2008 01:13
Hejsan igen..
Nu blev det så att inga av ynglena klarade sig, cikliden var en glupsk en..
Men nu när jag skulle släcka lampan o mata ikväll så såg jag hanen o honon leka i grottan igen..
Brukar de göra det så fort efter?
Kul iallafall att jag får ett nytt försök, cikliden kommer att få flytta...
#11 - 6 juni 2008 22:40
Mina leker ca en gång i månaden, pappa är gul och mamma brun, de har lekt flera gånger och jag har inte fått ett enda gult yngel! :( Vill du behålla ynglena så tänk på att många stora firrar tycker att det är jättesmaskigt med små yngel.. Så du kan plocka undan yngeltjuvarna eller pappa i grotta med nylagd rom...han vaktar sina barn med sitt liv!
#12 - 7 juni 2008 16:29
Vi hade bl.a praktbotior innan, då fick vi aldrig yngel men helt plötsligt när vi gav bort de stora fiskarna kryllade det av yngel. Jag flyttade hela snäckan med vatten, yngel och pappan. Det gick bra. Ingen ramlade ut men det är en ganska stor snäcka som man inte ramlar ur så lätt ;)

Nu har vi tagit bort snäckan för det kommer liksom fler yngel än vad vi har plats med för tillfället. *lyxproblem*

prova att flytta cikliden om du kan så ska du se att det blir ungar som överlever!
Bilagor:
#13 - 7 juni 2008 18:55
När ni har flyttat pappan o romen... har det varit till nytt vatten då?
#14 - 8 juni 2008 10:14
Ja det var till ett annat litet yngelakvarium. Men vi tog en hel del vatten från "deras" och blandade långsamt med det nya vattnet i en annan bytta, innan vi flyttade allt. Så de fick vänja sig under någon timme. Vi flyttade inte romen utan det var redan små yngel men med gulesäcken kvar. Gissningsvis 1 vecka gamla.

Annons