Ancistrus....

#1 - 28 juli 2005 15:36
Köpte en sådan (tror det) i måndags, men den stämmer inte överens med dom bilder jag har sett på olika raser av dom, hur många olika sorter av ancistrus finns det igentligen?

Och så undrar jag hur man ser vilket kön den har?
#2 - 28 juli 2005 15:56
ancistrusar "kamoflerar" sig efter underlaget osv. om det är helt annorlunda så går det bättre att identifiera om du har en bild.
#3 - 28 juli 2005 17:58
[QUOTE=Tastyfish]ancistrusar "kamoflerar" sig efter underlaget osv. om det är helt annorlunda så går det bättre att identifiera om du har en bild.[/QUOTE]
Jag ska alldesles strax fixa en bild på den. Men det är svårt och få dom bra. men hoppas du ska kunna tyda något på dom.
#4 - 28 juli 2005 18:10
ok nu har jag lagt upp två bilder på zoonen. så ni får hjälpa mig att se om det är en ancistrus.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=451537&gid=451553
#5 - 28 juli 2005 18:26
[QUOTE=Ketti]Köpte en sådan (tror det) i måndags, men den stämmer inte överens med dom bilder jag har sett på olika raser av dom, hur många olika sorter av ancistrus finns det igentligen? Och så undrar jag hur man ser vilket kön den har?[/QUOTE]
Det finns 55 beskrivna Ancistrus-arter. Och en massa obeskrivna - Planet Catfish listar 36 stycken.
Jag tycker att din fisk ser ut som en vanlig Ancistrus, alltså Ancistrus sp. (3).
Den kallas ibland A. dolichopterus, men den arten ser helt annorlunda ut (svart med vita prickar och vitt längst ut på stjärt- och ryggfenan).
Ancistrushanar får rejält med spröt på huvudet, medan honor får litegrann eller inga alls.
mvh Daniel
#6 - 28 juli 2005 18:49
okej tack för ditt svar.
Men vid vilken längd börjar dom bilda spröt då??
Och stämmer det att dom endast blir 10cm långa?
#7 - 28 juli 2005 19:07
Mina två skäggancistrusar är runt 5 resp. 6cm stora varav den ena (6cm) har små pluttar till spröt nu och den andre har inga alls. Den mindre är mer prickig och den andre med skägg mer mörk kamoflerad. Såg sist jag var in på "min" zooaffär skäggancistrusar som måst ha vart bortåt 10-14cm.

//Camilla
#8 - 28 juli 2005 19:36
Men finns det även ancistrusar som inte får något "skägg"? Min är väl kanske fem sex cm och har inte sett en skymt av något "skägg".
#9 - 28 juli 2005 20:20
Då kanske det är en hona som sagt...
#10 - 28 juli 2005 20:33
jo men i affären så var det ingen som hade skägg och det var säkert 20st i det akvariet.
#11 - 28 juli 2005 20:55
Kanske är en helt vanlig ancistrus. Som sagt, det finns ju ett antal olika typer av ancistrus.

//Camilla

Annons