Ancistrus

#1 - 5 september 2008 13:55
Sedan jag lade in en avlång smal grotta går inte min ancistrus hane ut ur den, ser bara att han äter ytterst sällan men har blivit supergrinig på andra fiskar som kommer nära. Ibland kryper honan in till honom och det blir jättetrångt. Har legat där i flera v. och flyttar inte på sig inte vid rengöring eller andra störningar. Är han lat eller sjuk eller vad?
#2 - 5 september 2008 14:03
han har hittat sitt bo helt enkelt :), min hane går sällan ut mer än på nätterna för att äta och har din hona varit där så är det inte helt omöjligt att de lekt då lämnar han inte sitt ställe förrän ynglen är frisimmande.
Guest
#3 - 5 september 2008 14:03
Fläktar rom eller yngel?
#4 - 5 september 2008 14:23
gizmogirl skrev:
han har hittat sitt bo helt enkelt :), min hane går sällan ut mer än på nätterna för att äta och har din hona varit där så är det inte helt omöjligt att de lekt då lämnar han inte sitt ställe förrän ynglen är frisimmande.

Det låte spännande. Hur lång tid tar det innan man ser några yngel?
Grottan är så liten att det går inte att se in i den och att lysa in med lampa verkar inte schysst eftersom han verkar vilja ha det mörkt.
När jag har städat har jag lyft på den men han lämnade inte grottan då heller. Är det vanligt att dom ligger och trycker hela tiden för han kan knappt vända på sig? Honan är mycket mera aktiv.
#5 - 5 september 2008 14:49
e-k skrev:
Det låte spännande. Hur lång tid tar det innan man ser några yngel?

Grottan är så liten att det går inte att se in i den och att lysa in med lampa verkar inte schysst eftersom han verkar vilja ha det mörkt.

När jag har städat har jag lyft på den men han lämnade inte grottan då heller. Är det vanligt att dom ligger och trycker hela tiden för han kan knappt vända på sig? Honan är mycket mera aktiv.
Äggen kläcks efter 5 dagar ungefär sen tar det ca 14 dagar tills ynglen har förbrukat sin gulesäck och blir frisimmande och först då lämnar han de.Ancistrus är mest nattaktiva min hona är mer aktiv medan hanen mest bökar runt i sin grotta.
#6 - 5 september 2008 14:59
gizmogirl skrev:
Äggen kläcks efter 5 dagar ungefär sen tar det ca 14 dagar tills ynglen har förbrukat sin gulesäck och blir frisimmande och först då lämnar han de.Ancistrus är mest nattaktiva min hona är mer aktiv medan hanen mest bökar runt i sin grotta.

Han har legat där mer än 14 dgr så då är det nog bara hans bo. Var mest rädd för att han skulle vara sjuk eller nåt./* Honan kommer fram och äter dåde dag som kväll hon är betydligt större också.
Bilagor:

Annons