Ancistrus - "albino"?!

#1 - 7 december 2004 20:00
I min senaste kull med Ancistrus så fick jag ett yngel som är vit (ljus) i bottenfärgen med mörkare (ej lika mörk som grundfärgen brukar vara ens) prickar istället för tvärtom. Har aldrig själv sett detta förut och undrar om det är någon annan som sett det? Har nu placerat den i eget boende för att absolut inte förlora den. Blir bara lite konfunderad eftersom detta aldrig någonsin hänt förr trots åtskilliga kullar...

Nån som sett detta?!
#2 - 8 december 2004 12:40
jag har 2 kullar ancistrusyngel just nu där jag även märkt samma fenomen. Av 50 stycken är ca 4-5 stycken guld i färgen. blir nog att jag sparar några av de gula + någon av de allra mörkaste för att se hur det yttrar sig.
Kan ju tillägga att föräldrarna är vanliga bruna, men det kanske ligger någon albinogen något led bakåt.

#3 - 8 december 2004 13:27
Jag har en albinoancistrus i mitt malawikar, och dom blir riktigt snygga, man akn ästan mistta den för en liten, platt rödzebra...
#4 - 8 december 2004 14:45
Det med att ancistrusen blir albino
beror på genfel, alltså att genen som skall
allstra brunt piggment blir skadad eller
upphör hellt.

/Baggen
#5 - 8 december 2004 23:02
Ett genfel är det väl alltid när nya mutationer uppkommer. men har bara inte sett just denna. Den är inte guldfärgad utan helt vit (lite cremefärgad). Att den saknar A melanim har jag räknat ut, men ingen annan som har bilder på en större? Funderar på om den ska få stanna eller om den ska säljas vidare och skulle därför vilja se hur dom ser ut när dom blir äldre.

Tack för svaren!
#6 - 8 december 2004 23:11
google!

http://takada.myhome.cx/pleco/jpg/al_anc01.jpg

nåt i den stilen?
#7 - 8 december 2004 23:34
Tyvärr.. Inte riktigt lik... Har lite "cremefärgade" prickar på kroppen. Det är just det att den inte är helt albino.
#8 - 9 december 2004 06:16
På min "zoon" finns det bilder på en albino. Han är dock endast 5cm ännu så länge

Annons