Ancistrus, ålder vid förökning

#1 - 18 januari 2008 12:57
Har läst att Ancistrusarna är könsmogna vid 2 års ålder och har därför inte väntat mig att få några ungar på minst ett år till.
MEN...idag när jag bytte vatten i ett av akvarierna passade jag på att leta efter killen som jag inte sett till på länge. Trodde att han dött för mig.

Döm om min förvåning när jag vände på en rot och hittade han där liggandes vid en hög med ägg. De var ca 1,5 mm och gulvita. Och nu till min fråga.
Kommer det att bli yngel eller är det så att det kommer misslyckas?
#2 - 18 januari 2008 13:03
Det kommer nog bli yngel av äggen :) Jag har själv en liten kille på ett år som nu ligger på sin första kull... det blev yngel av "mina" ägg i morse... mamman är också ett år.
Guest
#3 - 18 januari 2008 17:27
Det är lättare att räkna i cm istället för ålder, men den odlade Ancistrusen brukar inte vara gammal eller stor när de leker första gången.

Mina L180 Ancistrus sp. har precis blivit könsmogna och honorna är riktigt feta. Hanen är ca 12cm och honorna 8-9cm
#4 - 18 januari 2008 20:39
Ååå det är så spännande.

Han är ungefär 8 cm inklusive fenor så inte är han stor min lilla kille.

Har varit och tittat flera gånger på han nu ikväll och det ser ut som han ssköter sitt jobb. Han har valt ett bra ställe för äggen också för jag ser litegrann genom en av sidorutorna.:):D
#5 - 18 januari 2008 20:46
Första kullen är jättekul... sen blir det nästan en plåga att sätta upp nya kar för att få plats med alla yngel :)

Annons