Ancistrus död

#1 - 5 mars 2007 21:04
Halloj!

Ett tag sen man var här nu. Har iaf satt igång mitt 160L kar efter nåt år (har rullat ca 2 månader nu), sen har jag ett litet 60 på g i samma hylla snart. Men nu till frågan:

Har lite problem med att mina Ancistrusar dör, de mår helt perfekt, sen får dom som "parkingsons" dom ligger still sen tvärflaxar till som om dom inte kan andas ungefär. sen efter nån timme så har dom dödde helt. Har försökt att söka på forumet vad det kan bero på, men utan framgång.
hade först en 6cm och en 3 cm, den lilla dog efter 1-2 veckor men den kan ha fastnat under doppvärmararen, för den satt inte fast ordentligt. 6cm fisken klarade sig 3-4 veckor sen fick den samma sjukdom? väntade en vecka och provade köpa en ny, även denna runt 6 cm, men den klarade sig inte länge, max en vecka.

Vad kan vara problemet? har bara 5 Guppysar i akvariumet i övrigt, och en Javaormbuske som stortrivs.
#2 - 5 mars 2007 21:09
men innan de får sin *parskinson*....hur äe de då...är de normala??...åker runt och äter och är allmänt aktiva??
#3 - 5 mars 2007 21:18
Precis, eller dom tvärsvänger upp till ytan ibland fram och tillbaka i "raketfart". sen har jag aldrig sett dom äta på tabletterna jag matar dom med, men iom att ena har klarat sig nära månaden så borde han fått i sig mat på nåt sätt, tabletterna brukar försvinna iaf, även om jag tror guppysarna tjuvar lite också.

Men i övrigt så mår dom bra, inte direkt så dom är några äventyrare men, sitter mest vid pumpen.
#4 - 5 mars 2007 21:24
har du någon yt cirkulation på ytan??.....när du simmar upp mot ytan, ser du dem åka upp för att häma syre då??...för om de gör så är det dåligt med syre i akvariet
#5 - 5 mars 2007 21:29
japp, har 900l/h blås på pumpen med munstycket riktat snett uppåt. Vet inte om dom söker luft... Hur ser jag det?
#6 - 5 mars 2007 21:36
Wizze skrev:
japp, har 900l/h blås på pumpen med munstycket riktat snett uppåt. Vet inte om dom söker luft... Hur ser jag det?

du ser det genom att när de har åkt upp till yta och sen ner igen så kommer där luftbubblor efter.....men små ancistrusar kan vara känsliga för mkt när de är små....men jagförstår inte varför dina dör...det måste vara något i akvariet som e itne tåler kanske??...och det med att de inte äter kan ta ett tag innan de vänjer sig med den maten du ger dem....men har de haft insjunkna magar när de dött??
#7 - 5 mars 2007 21:52
nitrit? små ancistrus är väldigt känsliga för det
#8 - 6 mars 2007 05:58
Håller med smurfmats här.

Upp till ytan och fram och tillbaks i raketfart är inte normalt beteende, låter som om de försöker fly från något. Det är ju så de gör, när man försöker fånga dom.

Små Ancistrus är också mycket hungriga av sig, bör kasta sig över maltabletterna inom en minut om de mår bra.

Så där torde vara något i vattnet de mår dåligt av. Nitrit låter som den troligaste förklaringen.

MVH/Anita
#9 - 6 mars 2007 17:00
Jag är lur på att det kommer luftbublor på vägen ner...

Hur kollar man upp nitritethalten?
#10 - 6 mars 2007 17:06
Minns inte riktigt hundra nu, men jag tror inte dom har haft insjunkna magar.
#11 - 6 mars 2007 17:29
en mal klarar sig en månad utan mat ganske presis sen dör den av svält typ

testa annat foder ... samt kola nitriten...amoniaken o PH
#12 - 6 mars 2007 20:46
okejokej!

nån som har tips på annan bra billig städare tillsvidare?
#13 - 6 mars 2007 21:54
Wizze skrev:
okejokej!

nån som har tips på annan bra billig städare tillsvidare?
Du klarar dig bra utan nån "städare" om man nu kan kalla dem det, för jag tycker inte dem gör nån nytta överhuvudtaget! VAD HAR DU FÖR FILTER, OCH HUR OFTA RENGÖR DU DET? (såna här problem beror allt som oftast på för små filter som rengörs varje vecka)
#14 - 7 mars 2007 08:57
Har en Hydor Crystal 4 (R20 II)

Vad anses som lämpligt gällande filterrengöring med mina förutsättningar?

Annons