Ancistrus dolichopterus

#1 - 2 januari 2008 20:20
Går det att korsa vanlig Ancistrus dolichopterus med guldvarianten? :D

Tänkte skaffa mig två stycken Ancistrus dolichopterus och undrar också om det går att könsbestämma dem? Även om det inte blir några yngel så skulle jag vilja ha en hona och en hane...
#2 - 2 januari 2008 20:21
Japp!
Guest
#3 - 2 januari 2008 22:21
Om du verkligen skall skaffa dig Ancistrus D, så tycker jag inte du skall korsa dom med albinon.
Väljer du däremot Ancistrus SP, så är det väl ok.
De är lätta att könsbestämma efter 6-8cm.
#4 - 2 januari 2008 23:02
Olfi skrev:
Går det att korsa vanlig Ancistrus dolichopterus med guldvarianten? :D

Tänkte skaffa mig två stycken Ancistrus dolichopterus och undrar också om det går att könsbestämma dem? Även om det inte blir några yngel så skulle jag vilja ha en hona och en hane...

Men det blir tyvär inte roliga yngel typ halva svarta och halva gula. Kullarna brukar blir 50% svarta och 50% Gula... Några kan bli lite spräckliga.
Guest
#5 - 3 januari 2008 00:00
Det vore en synd att korsa L183 med en sp. tycker jag.
#6 - 3 januari 2008 00:29
Vi får snart starta en namninsamling för att få Kjell att byta namn på Ancistrus sp. 3 och sluta att felaktigt kalla den Ancistrus dolichopterus.

Ancistrus dolichopterus är en helt annan fisk, inte ett dugg lik vanlig ancistrus.

Orsaken till förvirringen är att fel bild fick fel bildtext i en tysk akvariebok på 80-talet, och därifrån har det hängt kvar.
Guest
#7 - 3 januari 2008 00:47
Azur skrev:
Vi får snart starta en namninsamling för att få Kjell att byta namn på Ancistrus sp. 3 och sluta att felaktigt kalla den Ancistrus dolichopterus.

Var skriver man på? ;)
Guest
#8 - 3 januari 2008 09:11
Azur skrev:

Ancistrus dolichopterus är en helt annan fisk, inte ett dugg lik vanlig ancistrus.

Orsaken till förvirringen är att fel bild fick fel bildtext i en tysk akvariebok på 80-talet, och därifrån har det hängt kvar.

Ja men jag tycker att det är rätt konstigt att en bild kan ställa till med så mycket.
#9 - 3 januari 2008 10:38
Anettejt skrev:

De är lätta att könsbestämma efter 6-8cm.

Okej, hur ser man det då?;)
#10 - 3 januari 2008 12:59
Hanarna får grenade tentakler på nosen, ett "skägg", medan honorna som mest har "skäggstubb".
#11 - 3 januari 2008 13:04
Azur skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har oxå varit på honom och tjatat, han kanske bara behöver en liten påminnelse. Och så skulle han säkert bli glad för en bild på en riktigt Dolchopterus :)[/COLOR][/FONT]
#12 - 3 januari 2008 13:18
...och kanske på en bild på en riktig "sp. 3"... Jag tror personligen att ancistrusen på zoopets bild är nån natur-art, fast gud vet vilken, inte vare sig dolichopterus eller "sp. 3" (pga färgteckningen; sp. 3's prickar blir större ju längre bak på fisken man kommer, och slutar med ett nästan komplett band kring stjärten strax framför stjärtfenan).
#13 - 3 januari 2008 13:23
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]sp 3?? menar du den "vanliga" ancistrusen då??[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I så fall lär det finnas bilder så det räcker :)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Såg din länk lite sent, som sagt den vanliga ancistrusen finns det ju gott om bilder till.[/COLOR][/FONT]
#14 - 3 januari 2008 14:07
Så här ser ju en dolichopterus L183 white seam ancistrus ut :)

Denna bilden kan du ju använda i artbeskrivningen på den Kjell ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 3 januari 2008 14:22
drd skrev:

Den är redan hemplockad drd;), men som sagt alla arterna behöver revideras eftersom även många nya skötselfakta har tillkommit.
#16 - 3 januari 2008 14:32
drd skrev:

Nå - så må jag väll heller döpe om mina till "alm" Ancistrus. Rart att vara mellan folk som vet.
hälsning
Lilleulv
#17 - 3 januari 2008 14:33
Den är redan hemplockad drd;), men som sagt alla arterna behöver revideras eftersom även många nya skötselfakta har tillkommit.

Och när vi nu ändå är OT, så kan du ju be dina underbara medhjälpare - Medlemmarna - om hjälp med den biten. Om det redan finns noteringar vill säga :)
Guest
#18 - 3 januari 2008 14:38
Azur skrev:
...och kanske på en bild på en riktig "sp. 3"... Jag tror personligen att ancistrusen på zoopets bild är nån natur-art, fast gud vet vilken, inte vare sig dolichopterus eller "sp. 3" (pga färgteckningen; sp. 3's prickar blir större ju längre bak på fisken man kommer, och slutar med ett nästan komplett band kring stjärten strax framför stjärtfenan).

Sant men man kan inte vara så säker, sp.3 ser ju olika ut pga att den korsats med olika VF Ancistrus och det förekommer än idag.
Guest
#19 - 3 januari 2008 14:40
drd skrev:

Snyggt foto!!! även om jag hade velat ha ett foto helt från sidan:p
Men de är riktigt snygga.

Annons