Oavsett om de kan ta upp syre ur luften eller inte så är de definitivt inga labyrintfiskar, de är malar, och det är två helt olika fiskfamiljer. Att vissa malar kan ta upp syre ur luften stämmer, men inte på samma sätt som labyrintfiskar. Labyrintfiskar kallas så för att de har ett så kallat labyrintorgan, vilket malar inte har. Labyrintfiskar är nog närmare släkt med t.ex ciklider än med malar.
Se´n brukar malar vara tåliga, och brukar väl tåla att sitta fast i en fuktig rot ovanför ytan en stund, men som sagt, labyrintfiskar är de inte.
Nä - labyrintfisk tror jag inte en "vanlig" ancistrus sp är... men nåt har de som gör att de klarar att vara ovan ytan en stund - läskigt nog. Det var mitt andra kar jag köpte så jag var inte insatt för fem öre ska erkännas... utan litade på det han sa, även om det kändes obehagligt.
Men det var ett år sen och han lever än :D men jag gör aldrig om det, puh
Men - det var ingen antennmal utan den "vanliga" sorten som finns i nästan alla kar
rätt sjysst ändå, bytte kar till ett större för ett halvår sen och då var det bara att lyfta upp roten så följde han med...slapp ju liksom fiska efter honom :)