Ancistrus hanne vägrar inse sanningen.

#1 - 5 december 2009 19:31
Hej!

För ett tag sen så la min ancistrus (sp.) hon rom och hanen vaktade det ett visst tag men nu verkar det som om, mest troligt, att hannen åt upp dom.

Nu vägrar han dock lämna roten där äggen var, trots att det inte finns några och jag är orolig att han kommer dö av svält, har inte sett honom framme på snart 2 veckor :/

Finns det något att göra eller är det bara att vänta?
#2 - 5 december 2009 19:44
Han kan mycket väl ha ägg igen, när ancistrusar är på G så pumpar de ut kullar på löpande band. Eller vara sjuk.

Jag har aldrig varit med om att en vaktande hanne svälter sig till döds, men det är klart, kan du landa några godsaker precis där han är så skadar det nog inte.
#3 - 5 december 2009 19:48
Jo, men honan är inte ens i närheten, hon simmar runt och gör sitt eget medans han sitter där under hela dagarna och nätterna.

Jag får säger ta och lägga i något gott under roten där han häckar och hoppas att han äter.
#4 - 5 december 2009 20:05
Honan är inte inblandad i ägg & yngelvård.
#5 - 5 december 2009 20:34
Azur skrev:
Honan är inte inblandad i ägg & yngelvård.

Så det är hannen som lägger äggen och befruktar dom eller? Yngelvården vet jag att det bara är hannen som vaktar men att lägga äggen och så visste jag inte.
#6 - 5 december 2009 20:37
Andrém skrev:
Så det är hannen som lägger äggen och befruktar dom eller? Yngelvården vet jag att det bara är hannen som vaktar men att lägga äggen och så visste jag inte.

Klart det är honan som lägger romen. Dock så gör hon det, sen är det över för hennes del, så varför skulle du se henne i grottan stup i kvarten? ;)
#7 - 5 december 2009 22:07
Johanski skrev:
Klart det är honan som lägger romen. Dock så gör hon det, sen är det över för hennes del, så varför skulle du se henne i grottan stup i kvarten? ;)

Tänkte väll att honan måste göra äggläggandet.

Sant, tänkte dock ifall hannen ville leka mer etc så skulle dom vara nära grottan för det är deras lilla grotta :) men men, vi får se hur det går för dom, hoppas hannen kommer ut någon gång. Dom vaktar väl äggen i 1 månad eller något eller hur?
#8 - 5 december 2009 22:23
Jag googlade åt dig och fick fram:

" Äggen brukar kläckas efter 5-6dagar och det brukar ta sammanlagt 13-14dagar innan ynglen ger sig ut och letar mat."
Bilagor:
#9 - 5 december 2009 23:44
Johanski skrev:
Jag googlade åt dig och fick fram:

" Äggen brukar kläckas efter 5-6dagar och det brukar ta sammanlagt 13-14dagar innan ynglen ger sig ut och letar mat."

Åh, man tackar. Har för mig att jag läste om att dom tar 1 månad att kläckas (letar efter länken) men tydligen så hade jag fel. Borde inte hannen komma ut eftersom det har gått snart 2 veckor? Det kanske finns yngel fast jag inte ser det, han sitter nämligen i ett litet hål och absolut vägrar att röra sig därifrån.
#10 - 7 december 2009 17:38
Vet att min ancistrus hanne också sitter och hänger i grottan bara, dock har honan vart och lagt ägg i omgångar ser det ut som då jag har lite ancistrusar i olika storlekar som simmar omkring. Såg också att det är cirka 30 yngel inne bakom hannen när jag lyste med ficklampa. Skyddar väl dom ett tag till antog jag.
#11 - 7 december 2009 17:58
Jo, jag tror nog att det är något sådant också men tyvärr så kan jag inte se upp i hålet där han, förhoppningsvis vaktar ynglen. Brukar inte ancistrus äta äggen/ynglen som vissa andra fiskar gör?
#12 - 7 december 2009 21:02
Nej. Däremot är det rätt vanligt att hanen kickar ut äggen ur grottan, och ännu vanligare är att äggen kläcks, ynglen skingras - och svälter ihjäl eller blir uppätna inom någon dag.
#13 - 8 december 2009 11:19
Azur skrev:
Nej. Däremot är det rätt vanligt att hanen kickar ut äggen ur grottan, och ännu vanligare är att äggen kläcks, ynglen skingras - och svälter ihjäl eller blir uppätna inom någon dag.

Ah, jag såg däremot ett yngel idag på framrutan precis bakom grottan där hannen vaktar, skulle hämta kameran men då var den borta. Tror inte den blev uppäten då det inte var en fisk i närheten av den delen av akvariet.

Nåja, nu har man lärt sig lite mer om ancistrus i alla fall :)
#14 - 8 december 2009 12:08
grattis till yngel! :)
Min hane gav upp...tror han vart för störd och att det inte var någon lämplig cocosnöt att fläkta äggen i.
Får köpa lite fler rötter och anubis =)
#15 - 4 januari 2010 21:03
Har inte sett en av mina ancistrus på 3mån (den största av dom, Hane) Sen när jag total städade mitt kar så tro det eller ej, gissa vem som sitter under en av mina rötter :) Trodde han var borte för länge sedan :D

Annons