Ancistrus har lagt ägg!

#1 - 20 januari 2010 12:53
Mina ancistrus har lagt ägg för första gången. Hur länge dröjer det innan äggen kläcks? Jag har en 10-15 guppy och platy i akvariumet, kan dessa göra något hot mot ynglerna? Berätta gärna mer om det är något viktigt man bör veta! :)

Tack på förhand!
Adam
#2 - 20 januari 2010 13:10
Äggen kläcks efter ca 5 dygn och ynglen lämnar grottan och blir frisimmande efter ett par veckor. Mata första tiden med skalad artemia, en bit skalad slanggurka eller ett salladsblad du har skållat i kokande vatten. De går ganska snabbt över till malwaffers/tabletter.

Lycka till!
#3 - 20 januari 2010 14:26
Ouscazz skrev:
Äggen kläcks efter ca 5 dygn och ynglen lämnar grottan och blir frisimmande efter ett par veckor. Mata första tiden med skalad artemia, en bit skalad slanggurka eller ett salladsblad du har skållat i kokande vatten. De går ganska snabbt över till malwaffers/tabletter.

Lycka till!

Tack så mycket!
Går ärtor också bra att mata med första tiden? Behöver jag ta bort mina guppys och platys till andra akv akvarium??

Adam
#4 - 20 januari 2010 15:03
Skalade gröna ärtor är bra.
Låt de andra fiskarna vara kvar, tror inte att de kan ta ancistrusyngel. Funkar det inte så ta över dem i annat kar. Alternativt lägg över hela malgrottan med hane och allt i ett eget kar, bästa lösningen. Eller ta bort hanen från grottan och spola ut hela äggklustret i en yngelkasse och häng upp den i samma kar.
#5 - 20 januari 2010 15:07
Tror inte att dina andra fiskar rör malarnas yngel. malarna vaktar sin grotta väldigt bra :)
Håll bara koll på att de andra fiskarna inte tar all mat från malen som vaktar i grottan. Kan vara bra att slänga ner mat rätt så nära "boet" så han inte behöver gå så himla långt ifrån.
#6 - 21 januari 2010 07:31
Tack! Jag låter hanen och grottan stå kvar i akvariet. Lägger en maltablett precis utanför grottan som han äter på men det senaste dygnet har han varit ute ur grottan och jagat honorna, är detta ett normalt beteende?

//Adam
#7 - 21 januari 2010 11:48
Jag tror han jagar iväg alla efter att honan har lagt i äggen.
#8 - 21 januari 2010 12:26
Hur fort växer de får hyfsat med käk?? Hur stora är de när de lämnar grottan? Har tydlig en kull i karet då jag sett ett yngel på ca 1cm, men inga andra??
#9 - 21 januari 2010 12:36
Adamb skrev:
Tack! Jag låter hanen och grottan stå kvar i akvariet. Lägger en maltablett precis utanför grottan som han äter på men det senaste dygnet har han varit ute ur grottan och jagat honorna, är detta ett normalt beteende?

//Adam

Yes =) Han ska vakta sina småttingar och INGA får komma i närheten då, Honan lägger ägg, hanen gör resten av jobbet :)
Bilagor:
#10 - 21 januari 2010 12:45
Kul med rom/yngel.

Flyter inte skalad artemia, hur får man ner den till malarna i så fall?
#11 - 21 januari 2010 12:58
2/3 av en krma artemia flyter inte, de sjunker ner till botten. ialf hos mig
#12 - 23 januari 2010 07:39
Tack för alla svar!

Det är en sak jag inte förstår! Jag har 1 hane och 2 honor. Min lilla hona har precis parat sig med hanen och äggen ligger i grottan. Men idag när jag vaknade så låg det gula romkorn över hela akvariet! Är dessa ägg troligen obefruktade eller vad tror ni? (troligen den andra honan som har lagt dessa)
#13 - 23 januari 2010 12:22
Någon som har varit med om något liknande??
#14 - 24 januari 2010 08:42
tjaa jag lånar tråden lite.. Ska jag lägga i nått till hannen ??

Annons