Ancistrus hjälp...

#1 - 9 mars 2008 12:33
Hallå!
Mina ancistrus har lekt för första gången. Jag har fått tag i ett tio-tal st som jag flyttat till ett litet yngel akvarium (ca 20L). Fyllt med sällskapsburkens vatten och filtermedian är även därifrån. Jag funderar på flytta med föräldrarna till yngelkaret.

Hur fungerar det med ynglena?

Kommer de ha ihjäl sin avkomma i yngeltanken?

Rekomendationer på mat nu i början till ynglen.

Råd överhuvudtaget uppskattas.

Honan är vanlig ancistrus och hanen är gul/guld varianten.

Hur blir fördelningen mellan vanlig och gul?

Syns det lika glasklart på ynglen som på vuxna individer vilken variation de får?
Mvh
Daniel
#2 - 9 mars 2008 18:19
Det jag undrar är : Varför flyttade du ynglen. De är väldigt känsliga när de är små. Pappans uppgift är att vakta ynglen, så de mår bäst att inte flyttas. Jag har haft två kullar och jag matade med algtabletter och vanlig fiskmat. Dela tabletterna i fler små bitar så alla får chans att äta. Sen tycker de om gurka och ärtor. Lycka till
#3 - 10 mars 2008 16:45
Jag flyttade dem för att det går 5 st botier i det akvariumet samt en stor pleco plus 3 stora slöjstärtar (över vintern, räddade från ute dammen) plus gurami och annan sällskapsfisk. Kändes som en för tuff start för dessa yngel.

Fråga:

Hur beter sig hanen/honan mot ynglen efter hanen slutat vakta??

Jag har gett ynglen sallad samt lite små bitar algtablett - verkar fungera kanon!!

Daniel
#4 - 10 mars 2008 17:04
Jag har haft både mamma och pappa ancistrus i mitt yngel kar (56 liters) till sammans med 2 kullar. Har fungerat väldigt bra.

Jag matar dom med maltabletter och gurka. Gurkan trär jag på en tråd och sänka ner med vikter, tabletterna sprider jag bara.

Dom små malarna är ute och äter även om det är ljust i karet, medans föräldrarna ändast går ut när det är mörkt. Så en extra tablett till natten, och gömmställen till föräldrarna så tror jag det ska gå bra.

Har inte märkt att min hane beter sig på något speciellt sätt mot ynglen. Han är i sin grotta, som vanligt.
#5 - 10 mars 2008 17:26
Grattis till bebisarna först & främst!

Jag har mina Ancistrusförldrar tillsammans med barnen hela tiden. Bebisarna blir dock mat till botierna så mina botier ska inom kort flyttas till ett kar som håller på att startas upp.

Jag matar mina med det som nämnts ovan men även med zuccini.

Lycka till!

Mvh Eva
#6 - 10 mars 2008 21:16
Film på yngel

Här är en film när några yngel äter algtablett för första gången. Jag håller på att testa ut nya kameran så andra halvan av filmen suger..

" target="_blank">

Visst kan man tro att gul/gold/albino variationen finns i en av dem som suger på maten...
#7 - 10 mars 2008 21:22
mitt nystartade youtube konto strular ska försöka ordna detta...
#8 - 10 mars 2008 21:52
Bette skrev:
Det jag undrar är : Varför flyttade du ynglen. De är väldigt känsliga när de är små. Pappans uppgift är att vakta ynglen, så de mår bäst att inte flyttas. Jag har haft två kullar och jag matade med algtabletter och vanlig fiskmat. Dela tabletterna i fler små bitar så alla får chans att äta. Sen tycker de om gurka och ärtor. Lycka till

Väldigt känsliga vill jag inte säga att dom är, jag har flyttat 4 kular direkt när dom kommit ur grottan och inga har dött av det. så jag skulle vilja säga att dom inte är specielt känsliga.

Jag har även flyttat över en kull yngel direkt till nytt vatten när ett akvarium sprack ingen dog då heller, så min slutsats är att dom inte är känsliga alls.

Annons