Ancistrus hjälp SNABBT!!

#1 - 12 maj 2010 22:59
Hejsan

Jag har ett 110 liters akvarium med ett gäng sällskapsfiskar.
däribland har jag tre ancistrusar. Idag märkte jag att en ancistrus hona har ett hål som går rakt igenom huvet. alltså precis ovanför munnen så man kan se den vita "sugproppen" röra sig som dom använder för att suga upp alger mer. detta började som ett litet sår som sedan blivit större och nu är det rakt igenom?!

Vad är detta jag behöver hjälp då jag hade en scalar tidigare som fick samma problem fast vid sidan en dag så hade den dött och den hade ett hål rakt in i kroppen så man kunde se in i fisken. detta är otroligt obehagligt att se på och jag kan tänka mig att fisken lider. finns det någon hjälp mot detta? är det smittosamt? vad kan jag göra? snälla behöver snabba råd
mvh
Andreas
#2 - 12 maj 2010 23:13
Ja det handlar troligast om bakterieangrepp som äter sig igenom fisken (ofta innefrån och ut)enklast är att ta bort drabbad fisk och för att förebygga är det viktigt med hög vattenkvalité, = regelbundna delvattenbyten, tillräckligt stort filter som kan erbjuda en bra biologisk filtrering och inte överbefolka karet!
#3 - 13 maj 2010 07:50
Har läst rätt mycket om "hål i huvet" sjukan, och kan nog bara hålla med åheim.
Bort med sjuka fiskar och ha ordentlig koll på vattnet.
#4 - 13 maj 2010 15:38
J.Milton skrev:
Har läst rätt mycket om "hål i huvet" sjukan, och kan nog bara hålla med åheim.

Bort med sjuka fiskar och ha ordentlig koll på vattnet.

Men ska jag döda fisken eller? är det smittosamt? har haft henne väldigt länge och vill helst inte döda henne? går det bra att bara sätta henne i en skål för sig? jag har inget mindre fungerande akvarium så jag har inte mycket till val
#5 - 13 maj 2010 16:04
Inte för att jag kan något om ämnet, men skulle man själv vilja ha ett hål som växer någonstans på sig? och skulle man för detta vilja sitta själv i en skål utan någonting?
#6 - 13 maj 2010 16:05
Jag hade tagit bort den sjuka indivden omgående! Smittorisken kan vara ganska stor om jag inte är helt fel på det?
#7 - 13 maj 2010 16:44
Johan0201 skrev:
Jag hade tagit bort den sjuka indivden omgående! Smittorisken kan vara ganska stor om jag inte är helt fel på det?

Om inte annat så borde en fisk med ett växande hål riskera att plocka på sig andra sjukdomar och smitta med dem. Men om det går att bota har jag ingen aning.
#8 - 13 maj 2010 17:01
Om inte annat så borde en fisk med ett växande hål riskera att plocka på sig andra sjukdomar och smitta med dem. Men om det går att bota har jag ingen aning.

Väldigt sant!
#9 - 13 maj 2010 18:12
Visste inte att malar kunde få hål i huvudet, men det borde de väl iofs kunna få. Om det är denna sjukdom så är det bara att ta bort den snarast. Det smittar och om hålet varit synligt så länge så har du parasiten i akvariet och fler fiskar har säkert sjukdomen,men den har ännu inte manifasterat sig som ett synligt hål. Det finns medel mot detta, vet ej hur effektivt det är. En variant är att kontinuerligt ta bort alla som visar ett sådant fenomen snarast.

Om du behnadlar så kommer hålet inte att läka (har inte upplevt detta själv) så vänligast är att avliva firren helt enkelt.
#10 - 13 maj 2010 20:01
jo antagligen e de nog bakterier eller en parasit, jag skulle byta vatten kolla vatten kvaliten, o frågat i en akvarie affär om medicin eller om de vat nått annars om de kanske kasnke funkar kan du pröva sedan med medicin salt som kan läka :) men gör ent fillter o byt vatten!
#11 - 14 maj 2010 00:34
Om du inte vill ta bort en fisk med ett så kraftigt bakterieangrepp att den har hål rätt genom huvudet för att du kommer att sakna den, sätter du ditt eget välbefinnande före fiskens.
Det är inte särskilt schysst .

Annons