Ancistrus hona

#1 - 9 juli 2008 18:44
Tjenare, jag köpte en ancistrus hona idag på herkules zoo i göteborg.

Jag har kollat på henne lite och när hon har ryggfenan upp så ser det ut som en plecos ryggfena.

Jag fick ju en pleco som jag sedan gav bort till herkules zoo för några veckor sen eftersom den var för stor, men denna hade inga spröt runt munnen, medans min ancistrus hona har 2 st spröt på läppen (över läppen alltså), jag har läst att ancistrus honor kan ha detta, men kan en pleco få detta? Vill gärna kunna veta om det är en ancistrus eller pleco. Känner mig liten tveksam. Sorry, ingen ide att jag laddar upp nån bild med min sketna kamra.

Hoppas ni har en bra lösning om hur jag kan se skillnad om de är en pleco eller ancistrus. :)

Mvh Emil
#2 - 9 juli 2008 18:45
Det låter som en klockren Ancistrus du har köpt:).
#3 - 9 juli 2008 18:47
Jao jag hoppas verkligen de iaf. Hon är på ca 10-12 cm om inte mer. Men jag vill ju vara säker alltså.

Ingen som har en bra bild på en stor ancistrus hona där hon har ryggfenan uppe helt?

De är väl olika ryggfenor på ancistrus och pleco eller ansjo?
#4 - 9 juli 2008 18:47
Ancistrusar kan ha rätt spektakulära ryggfenor även de :)
#5 - 9 juli 2008 18:50
Är den 10-12 cm och så som du beskriver låter det fortfarande som en klockren Ancistrus, hona:).
Jag har för mig att jag har bild på en VF Ancistrushona bland mina malbilder på min zoon, men jag tror knappt den är lik din.
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=923432
#6 - 9 juli 2008 18:51
Här är en bild på en Ancistrus ryggfena. Dock ingen hona tyvärr, men det ska väl inte vara någon större skillnad :)
#7 - 9 juli 2008 18:57
Sorry nina men de är ju det på mina. Min hona ser ut som en plecos ryggfena.. googla på pleco så ser du skillnaden på din och en plecos ryggfena..
#8 - 9 juli 2008 19:42
Frågan är då alltså om en Pleco kan ha två spröt på överläppen?

Lutt brukar annars ha koll på malar :) Du kan ju hoppas han läser din tråd ;)
#9 - 9 juli 2008 19:47
Jao, om man kan fast ställa att plecos inte kan få spröt på läpparna så är ju saken avklarad. :)
#10 - 9 juli 2008 22:46
Jag har aldrig sett en Pleco med borst på läpparna så som Ancistrus kan ha, så oroa dig inte att du har fått en Pleco i ditt kar;).
Sedan vore det skandal om inte Herkules kan se skillnaden på dessa arter då de har varit med i gamet ganska så länge:)!
#11 - 10 juli 2008 08:20
Okok. :) Än så länge så har jag inte sett min stora hane frame idag, kanske de har lekt i natt tro. :) Kan ju alltid hoppas. hehe

Hur många dagar tar det innan ynglen kommer ut? Alltså dagar innan romen kläcks + att hanen vaktar/håller koll på ynglen?
#12 - 10 juli 2008 08:28
Det tar ungefär 10 dagar till 2 veckor från det att rommen är lagt tills ynglen kommer ut:).
#13 - 10 juli 2008 08:42
Tack ansjo! :)

Passar väl på att ställa en till fråga när jag endå håller på. :D

Kan hanen titta ut imellan åt fast romen är lagd eller ligger han och vaktar den hela tiden?
#14 - 10 juli 2008 08:58
Det vågar jag knappt svara säkert på;), men när de lekt här hemma så har hannen legat på rommen och ynglen hela tiden utan att komma ut, och jag tror nog det är så i de flesta fallen.
#15 - 10 juli 2008 09:02
okok, synd för mig då (kanske?) :( såg hanen simma ut och jaga bort den andra hanen förut, men han ligger mest vid sin grotta och fläktar som aldrig förr, men han kanske bara gör de för att ragga på honan vem vet. :D
#16 - 12 juli 2008 09:50
Kan en ancistrus hona också fälla ur taggar ur kinderna som hanarna kan? Har aldrig sett det innan på honan, såg det för första gången nyss.
#17 - 12 juli 2008 10:49
Jepp:)!
#18 - 12 juli 2008 11:13
Har pleco också taggar i kinderna som de kan fälla ut?
#19 - 12 juli 2008 13:59
bumpar*

Jag vittnade till den värsta fighten jag sett nyss, min minsta hane anföll honan och de slogs hur länge som helst. Sen kom den stora hanen in och slog till de båda och så simmade sedan in i sin grotta igen. Efter några minuter så började den lilla och honan bråka igen, men honan simmade iväg.. WIERD...
#20 - 12 juli 2008 17:46
"Har pleco också taggar i kinderna som de kan fälla ut?"
Ingen som har lust att svara på de? eller ingen som vet?

Jag känner mig nästan säker på att det är en pleco j*vel.. Den har inte i närheten av samma färger som min andra ancistrus, fenorna är inte likadana, den har likadana fenor som min pleco som jag gav bort mot den nya som skulle vara en ancistrus hona... [:(!] [:(!]
#21 - 12 juli 2008 18:04
beerzon skrev:
"Har pleco också taggar i kinderna som de kan fälla ut?"

Ingen som har lust att svara på de? eller ingen som vet?

Ser ut som de har det om man tittar på bilder, men jag har ingen egen erfarenhet av Pleco tyvärr. [:o]
#22 - 12 juli 2008 18:07
Här är en close pleco http://www.fishpondinfo.com/photos/fish/catfish/closepleco.jpg
och detta är en ancistrus
#23 - 12 juli 2008 18:17
Lägg ut en bild så är det snart kartlagt vad det är du har i karet:).
Guest
#24 - 12 juli 2008 19:40
Nu tycker jag att det är dags att säga det och hoppas många läser detta.

Pleco: är ett engelskt namn och det är på svenska harneskmalar dvs malar som tillhör familjen Loricariidae.

Även om din bild är suddig så kan den vara avgörande.

Nästan alla plecos/harneskmalar kan fälla ut taggar/odontoder vid kinderna, det skiljer sig lite från släkte, till släkte.
#25 - 12 juli 2008 20:03
Jag kan aldrig få en tillräckligt bra bild på den/henne med min kamra.
Fast ingen av er kan fortfarande svara på min fråga, är det BARA ancistrus som har taggar som de kan fälla ur kinderna eller kan pleco de också? Kan pleco de också så är jag 100% säker att jag ska ringa herkules zoo på måndag och åka ner och byta den!
#26 - 12 juli 2008 20:05
Lutt skrev:

Även om din bild är suddig så kan den vara avgörande.

Nästan alla plecos/harneskmalar kan fälla ut taggar/odontoder vid kinderna, det skiljer sig lite från släkte, till släkte.

Läs vad Lutt skriver om detta, han är duktig och kan malar så här får du svar på din fråga;).
#27 - 13 juli 2008 09:10
Lutt,
1. Kan en pleco ha taggar kring munnen som en ancistrus hona kan?
2. Kan en pleco fälla ur taggar ur kinderna?
3. Kan en ancistrus fenor se ut på olika sätt?

BILD: http://static.pici.se/pictures/RUyzaGpxD.jpg
Det som jag ringat in med rött, det är ett sådant vit sträck som de flesta ancistrus brukar ha.
4. Kan en pleco också ha ett sådant sträck?

Fler bilder:
http://static.pici.se/pictures/PYPdzuOWP.jpg
http://static.pici.se/pictures/ktXisnWzS.jpg

Hoppas du kan hjälpa mig nu Lutt. :)
Guest
#28 - 13 juli 2008 11:48
beerzon skrev:
Lutt,

1. Kan en pleco ha taggar kring munnen som en ancistrus hona kan?

2. Kan en pleco fälla ur taggar ur kinderna?

3. Kan en ancistrus fenor se ut på olika sätt?

BILD: http://static.pici.se/pictures/RUyzaGpxD.jpg

Det som jag ringat in med rött, det är ett sådant vit sträck som de flesta ancistrus brukar ha.

4. Kan en pleco också ha ett sådant sträck?

Fler bilder:

http://static.pici.se/pictures/PYPdzuOWP.jpg

http://static.pici.se/pictures/ktXisnWzS.jpg

Hoppas du kan hjälpa mig nu Lutt. :)

1. Det är Pterygoplichthys du kallar för pleco va? och jag tror du menar skäggtömmar och det har inte arterna inom släktet Pterygoplichthys.
2. Om du menar som på min bild så tveksamt, tror att jag aldrig sätt en Pterygoplichthys fälla ut dom.
3. Hur menar du nu? på olika sätt? antalet fenstrålar i ryggfenan kan variera mellan två Ancistrus arter.
4. Vet inte riktigt vad du menar med ett vitt sträck.

Om det är fisken på bilden du menar så är det en Ancistrus.
#29 - 13 juli 2008 11:55
Jag tror han menar det ljusare bandet som en del Ancistrus har runt stjärtspolen, men det skiljer sig där med. Att "pleco" skulle kunna ha det är jag tveksam till, och vad jag kommer ihåg så jag aldrig sett det.

Även om du inte kan ta en bra bild så är en kass bild bättre än ingen och jag tror inte det blir någon rätsida på detta innan du har en bild att komma med;).
#30 - 13 juli 2008 12:48
Tack Lutt! Men jag är endå osäker dock.. :( Hennes fenor är inte i närheten av likadan som min andra ancistrus hanar.. De har mycket snyggare kroppsform än henne också.. Men de jag tycker är konstigt med henne är hennes mun och på sättet hon äter. Hennes sug mun är mycket likare än plecos mun än de andra ancistrusarna..

Tiden får utvisa de iaf, jag lämnar inte tillbaka henne/det/den endå, jag kanske köper en till hona istället.
#31 - 13 juli 2008 19:24
Ingen fisk är ju exakt lik den andre..

Jag har flera Ancistrus, ena är mörk som natten, den andra har nästan samma teckning som min engelska sjösten i karet..
Bilagor:
#32 - 13 juli 2008 21:23
Jenny, det betyder väl att ancistrusen mår dåligt eller är rädd? De ska väl helst vara naturligt färgade?
#33 - 13 juli 2008 22:47
beerzon skrev:
Jenny, det betyder väl att ancistrusen mår dåligt eller är rädd? De ska väl helst vara naturligt färgade?

Jag har hört att det är bottenmatrialet och ljuset i karet som gör färgen.
Ju ljusare botten och ju starkare ljus i akvariet ju ljusare mal...

För mina vad jag vet mår bra och producerar diverse malbebisar med jämna mellanrum. :p
#34 - 14 juli 2008 06:29
Jag har skit stark ljus i akvariet + ljus sand (engelsk sjösten), alla mina ancistrusar har fin teckning, helt svarta för de mesta när de inte är rädda.
#35 - 14 juli 2008 11:09
De kamouflerar väl sig? Är nog inget tecken på att de mår dåligt ju. När min ancistrus legat under rötterna hela dagen och kommer fram så är den helt mörk med prickar. Om den däremot varit framme på sanden och glidigt runt så får den ljusa partier på sig.

MVH Johan

Annons