Ancistrus hona tänkte skaffa kompis!

#1 - 25 november 2004 10:57
Jag har en ancistrushona som är ca 10 cm. Hon flyttade in i mitt kar för knappt 1 månad sedan. Köpte henne alltså i ganska stort skick. Funderar nu på att skaffa en kille till henne. Kommer det att fungera? Har bara ett 54 liters kar så det kanske är för litet?
#2 - 25 november 2004 12:20
Det går! Mata upp henne under nån månad så hon blir fet och lekmogen.Sedan i med en mustasch-prydd hanne.Är vattnet ok för dem så borde lek komma endera dan.
#3 - 25 november 2004 12:31
Du skriver i en annan tråd att du funderar över att skaffa ett 100 l kar. Jag tycker du ska ha ditt lekpar där i. I nu läget med det kar du har och de fiskar du har där i så tycker jag att det blir lite väl trångt. Personligen så tycker jag att ett 54 l kar är för litet för en såpass stor ancistrus som du redan har.
#4 - 25 november 2004 13:05
Kan säga att det kan oxå ta tid innan det händer ngt. Har själv 3 stora ancistruskillar och 2 ancistrustjejer. Har gått tillsammans minst 2 månader utan att det händer ngt. Har matat så dom är feta och fina men inget händer. Gott om gömställe osv. Mina honor är mycket mindre än hanarna, fick det rådet av akvarieaffären, han hade hur mycket yngel som helst i sina kar.

Kan det påverka vad man har för övrig befolkning i karet? Stressig miljö osv?

Kan tillägga att jag bara har Ancistrus Gold.

/D
#5 - 25 november 2004 15:50
54 liter är på gränsen för en Ancistrus... inte bra för två, och helt förkastligt för två vuxna och en kull yngel... Sedan lär det väl inte vara de enda fiskar du har heller???
Vänta med att köpa en till, tills du har ett större kar... De behöver inte vara två för att trivas....
#6 - 25 november 2004 16:01
Triggar till ancistrus-lek gm täta men små vtn-byten ,2-3st/v.I alla fall hos mig.
#7 - 25 november 2004 16:02
Har dessa i ett yngel-kar för tropheus,60l.
#8 - 25 november 2004 21:58
Okej! Då väntar jag med att skaffa en kille till Fia tills vi har skaffat ett större kar.

Annons