Ancistrus med blåsor?

#1 - 10 augusti 2007 14:27
hej.

har en Ancistrus sp. “L144A” gold.

när jag kom hem idag, såg denna inte ut att må bra, den ser nästan ut som den blivit biten då den är svullen och röd på flera ställen, den verkar dock inte specielt bekymrad över detta utan simmar runt som vanligt.

märkerna ser ut som blåsor nästan, den har ca 5st vad jag kan få det till.

har haft den i snart 2 år och inga problem tidigare, har dock haft praktbotia som ville bita på andra fiskar men helt lagt av sen jag köpte fler kompisar till honom.

men frågan är har min mal blivit biten av botian eller vad kan detta bra på?

jag kör även med näring till växterna i tablett form, dessa ligger på botten, kan det möjligen va en sånn han käkat på och inte "tålde"?

vill inte avliva den heller då den inte verkar ha ont av det i nuläget iaf.

någon med tips?
#2 - 10 augusti 2007 15:03
Skulle kanske vara lättare om du kunde fånga den på en bra bild:)?
#3 - 10 augusti 2007 15:47
Kan din ancistrus ha suttit på/gömt sig bakom din värmare?
Fisk har inte förstånd att undvika heta ytor (det finns ingenting att bränna sig på i sjöar!), och brännskador från värmare är rätt vanligt på malar.
#4 - 10 augusti 2007 16:09
Azur skrev:
Kan din ancistrus ha suttit på/gömt sig bakom din värmare?

Fisk har inte förstånd att undvika heta ytor (det finns ingenting att bränna sig på i sjöar!), och brännskador från värmare är rätt vanligt på malar.

hej.
har ingen värmare, de är så varmt i min lägenhet så karet håller 26-27 grader utan värmare.
dock så slår det ju mig att de sitter mycket ofta på pumpen om de skulle kunna va där den bränt sig, de ser ut som 3 av blåsorna är under fisken och 2st "i skägget" på den.

dock verkar den inte må dåligt, svårt att få några bra kort på den, ska se vad jag kan göra.
#5 - 10 augusti 2007 16:16
fick en från undersidan, ser dock värre ut på kortet då de blev mycket förstärkt.

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/29228HPIM0789.jpg

2 blåsor är strax bakom huvudet.

ser dock ut att ha blivit lite mindre sen jag kom hem vid 14 tiden.
#6 - 10 augusti 2007 16:21
Ärligt talat så har jag inte en aning:confused:.
Ser jättemysko ut det där. Vad jag reagerade lite på var de röda områdena runt fenorna samt att den är ganska svullen på buken, eller är det kortet som inte ger någon rättvisa?
Har du någon mer Ancistrus i karet?
#7 - 10 augusti 2007 16:35
ansjo skrev:
Ärligt talat så har jag inte en aning:confused:.

Ser jättemysko ut det där. Vad jag reagerade lite på var de röda områdena runt fenorna samt att den är ganska svullen på buken, eller är det kortet som inte ger någon rättvisa?

Har du någon mer Ancistrus i karet?

hej.

ja dem är 3st, tyvärr 2 hanar och en hona, de har aldrig bråkat nått, denna är den "stora" hanen, de är rätt tjocka från början.

ingen annan är drabbad, men de håller sig borta från pumpen, alla 3 brukade va där väldigt mycket tidigare.
#8 - 10 augusti 2007 16:38
Kan vara att det varit en revirstrid och han fått lite pisk av en annan hanne. Risken att de skulle bränt sig eller liknande på pumpen ser jag som obefintlig, isf bör du byta pump och fisken i karet skulle då vara kokt.
Det är kanske bara att vänta och se hur det går för honom, och hur som helst så får du gärna meddela hur det går.
#9 - 10 augusti 2007 20:13
får se hur det går, den verkar inte ha ont av det.

möjligen är ju att de rykt ihop bakom pumpen och därför ingen är där längre.
de håller sig ifrån varandra nu...

de är väl bara vänta och se, vet inte riktigt vad jag ska göra mer.
#10 - 11 augusti 2007 08:49
hittade den död idag, tråkigt.

aja jag har 2st kvar.

troligen har den blivit biten, såg ut som bitmärken när jag plockade upp den, finns inte så mycket annat mer än naturlig död och biten att välja mellan.
#11 - 11 augusti 2007 14:47
Det var tråkigt, men kanske lite väntat. Det är bara att ta nya tag och hoppas att det inte händer igen.

Annons