Ancistrus o ägg.

#1 - 15 november 2003 14:44
Började för nån timma sen att fixa iordning ett kar där jag hade tänkt att min nyainköpta ancistrushona o min gamla hane skulle leka...till min stora förvåning upptäckte jag när flytten nästan var klar att hanens gamla favoritrot var full av ägg, långt inuti en grotta...nu till själva problemet jag har hunnit flytta hanen till det nya karet...hans rot ligger i en hink utanför nu...helst vill jag ha ynglena i det nyiordninggjorda karet eftersom invånarna i det andra troligtvis skulle äta upp dem direkt...

går det flytta över roten med ägg på till det nya karet, förstår han att det är hans ägg då eller kommer han äta upp dem tror ni?

lite panik nästan...

/tobbe
#2 - 15 november 2003 14:47
Glömde en sak, hur lång tid dröjer det innan äggen kläcks...nu vet ju jag iofs inte när de la äggen...men men..
#3 - 15 november 2003 16:23
Ingen som har nån aning??

/Tobbe
#4 - 15 november 2003 19:51
Nu skriver jag igen i min egna lilla tråd, han verkar ha hittat tillbaks till äggen nu, verkar som han har förstått att han ska ta hand om dem åxå. Ser ut som han ligger o fläktar på dem nu, och har inte sett att han har ätit upp några heller.

Hoppas bara de överlevde flytten nu åxå, ska bli roligt om det kryper ut lite bäbisancistrusar om ett tag...håller tummarna...

/Tobbe
#5 - 15 november 2003 22:10
Hej!
Du kan läsa om ancistrusar på min hemsida om du vill. Både under "Fiskar" och under "Odling".
http://hem.passagen.se/maria_augustsson
Mvh Maria
#6 - 15 november 2003 22:18
Var inne o kollade på din sida nyss, innan du skrev... ;)

Bra sida, med mycket information...
Jag hoppas bara att de små liven överlever, men borde ju inte vara några problem att få dem att leka igen iofs.

/Tobbe
#7 - 15 november 2003 22:52
Hur gjorde du, flyttade du roten??? Jag har flyttat "romstinna" rötter flera gånger och det brukar gå bra. Det viktiga är nog att man tar vatten från det gamla karet till det nya innan man flyttar roten...
Det som har misslyckats är däremot att flytta roten med nykläckta yngel, då fick alla vitaprick och dog på ett kick!!!

På fjärde dagen från leken brukar man ha romkorn med svansar i roten... sedan utvecklas de och blir orange små ancistrusar för att så småningom, efter nästan två veckor, komma ut som miniminikopior av sina föräldrar....
#8 - 15 november 2003 23:06
Jag flyttade roten. Hoppas det funkar nu bara, lite dumt att jag inte vet när de lekte, men när jag tänker efter så har nog inte honan varit i närheten av den roten de senaste dagarna, så det borde vara dax snart.

Håller tummarna, iofs så kommer det väl fler gånger i värsta fall.
#9 - 15 november 2003 23:08
Brukar vara svårt att få dem att sluta när de väl börjat, så nog får du flera kullar...
#10 - 18 november 2003 17:50
Äee. Jag hr också lite problem med ancistrus. Jag flyttade mina ancistersar (en hane, en hona) till ett nytt akvarium där dom kunde vara tillsamans. Hanen har tidigare årdnat ett bo under en krukskärva. Nu liger han under den men "boet" är borta. Honan ligger i andra ändan på akvariumet under en växt. Någon som har något tips på hur man får dom att leka?
För någon vecka sedan var ju haen väldigt leksugen. Hoppas det kommer tillbaka.

Tacksam för svar
Linnéa
#11 - 27 november 2003 19:56
Hej hej...

Tänkte bara säga det att nu har det tittat ut en nyfiken skara yngel...yiippie...
Dax att sätta igång nästa lek snart...bara han får äta lite först...

/Tobbe

Annons