Ancistrus på fel köl

#1 - 30 november 2004 18:40
Upptäckte just att min ancistrus hane ligger upp vid ytan och flyter upp och ner, med magen uppåt. Han rör sig och fenorna är inte ihopklibbade, men magen verkar lite uppsvullen. Upptäckte inget konstigt när jag kom hem från jobbet. Någon som har tips
om vad det kan vara?
#2 - 30 november 2004 19:54
Kan säga att det är det nu!
Har du nån bild..det låter rätt akut.
#3 - 30 november 2004 20:55
Nu är det tyvärr lugnt, avlivade honom märkte att han var inte speciellt pigg när jag fångade honom. Så det var nog inte mycket att göra. Kastade iväg denna fråga i panik, sedan letade jag i andra trådar. Förlåt, fel ordning har jag fått lära mig här på Zoopet. Jag upptäckte flera trådar med ancistrus som fått uppsvällda magar, min ancistrus var vad jag vet iallafall över 4 år. Det är sorgligt, det är väldigt mysiga fiskar de där. Ingen som har en idé varför detta drabbar de små liven?
#4 - 30 november 2004 22:17
Matar du med röda mygg i karet???
#5 - 30 november 2004 22:21
Hu då!!

Vad du skräms Nancy!! Vad menar du?!? Skall inte våra ancistrusar ha det? Å det som de har fått nån dag i veckan läääänge nu ju?!? Kanske därför nån enstaka knoppat av då?!?

De allra bästa hälsningar,
Maria
#6 - 1 december 2004 08:52
Jag har inga vetenskapliga bevis för det jag skriver nu... men nog är röda mygg lite kraftigt för omnivora fiskar. Köttätarna, carnivora, har ett tarmsystem som är helt anpassat till att äta kött. Växtätarna, herbivora, har en jättelång tarm som är anpassad till att smälta vegetabilier, de kan bli jättesjuka om de får kött, bl a bukvattensot ..
Ancistrusar är omnivora, alltså lite mittimellan... de kan äta kött och har inte lika lång tarm som herbivora... men eftersom röda mygg är ganska kraftigt, så tror jag ändå att det inte är den bästa födan för dessa...
#7 - 1 december 2004 20:51
Ja, visst matar jag med röda mygg. Har en kulfisk och bågfensciklider som gillar detta. Undra vad man skall mata med nu?
Röda mygg vågar jag inte slänga ner mer, för jag har 3 ancistrusar till.
#8 - 1 december 2004 21:07
Mina får lite räkmix ibland, och det verkar funka. Även brysselkål och squash verkar uppskattas, båda två bokstavligt talat älskar brysselkål...
#9 - 1 december 2004 23:21
Jag matar också med räkmix... sisådär varannan dag till Ancistrusarna. Räkmixen är ju inte lika kraftig som myggen... dessutom tillsätter jag mera grönt än i den "vanliga" blandningen... Räkmixen uppskattas av alla från malar till Scalarer och Botior... så det kanske vore något???

Det vore intressant att veta om flera tycker att röda mygg är för kraftigt för omnivora fiskar!
#10 - 2 december 2004 08:48
Oj, är det samma sak med svarta mygg??
#11 - 2 december 2004 09:15
Observera att det jag skrev om röda mygg är vad jag tror ... Svarta mygg är nog inte lika "kraftiga", de matar åtminstone jag med i bland...

Jag vet att man t ex varnar för att mata med röda mygg till ciklider som är helt herbivora.... att det skulle öka risken för bukvattensot hos dem... Det är därifrån jag fått mina idéer om röda mygg och Omnivora fiskar...
#12 - 2 december 2004 10:12
Jag har också hört att röda mygg inte ska vara bra. Läst om det i olika trådar bl a på ciklid.se.
Så nu blir det inte någe mer röda mygg till mina fiskar...
#13 - 2 december 2004 10:49
Dessutom är ju röda mygg väldigt hälsovådligt för människan. De är så starkt allergiframkallande så att om du inte har allergier tidigare, så kan röda myggen utlösa dem... vilket innebär att man kan bli allergisk även mot andra saker än röda mygg....
#14 - 2 december 2004 19:46
Uj då, det lät inge bra. Man ska nog hålla sig borta från röda mygglarver då. Jag har en påse liggandes i frysen, men det är ytterst sällan den åker fram. Det blir oftast en riktigt grön räkmix. Jag har hört att det även ska finnas en röd räkmix, är den lika otäck som dom röda mygglarverna?

Annons