Ancistrus ranunculus L034 med rom

#1 - 27 januari 2009 18:06
Hej!

Köpte en L034 (skäggnosmal) för ca 2 veckor sedan. Döm till min förvåning när den för några dagar sedan låg inne i sin grotta och hade massa rom vid munnen. (se bifogad bild).

Nu undrar jag om någon vet om man skall göra något speciellt för att romen skall utvecklas till yngel och förhoppningsvis överleva??

I några av romkornen har jag börjat se en mikroskopisk svart liten prick som rör sig lite:)

/Martin
#2 - 27 januari 2009 18:22
Kul med lek och grattis!
Men är det verkligen L-34 som du har? Jag har några av dessa malar själv, och de ser inte riktigt likadana ut som din, men å andra sidan ser man inte riktigt vad som är vad på den bilden:p...
#3 - 27 januari 2009 18:38
Hej!

Inte helt säker på att det är en L034. Tyckte att den var mest lik den när jag gick igenom artbeskrivningarna här på zoopet.
Zooaffaren kallade den bara Ancistrus XL.

/Martin
#4 - 27 januari 2009 18:52
Kan vara en vanlig Ancistrus med, har sett GRYMT stora såna exemplar..
#5 - 27 januari 2009 19:12
Hej!

Inte helt säker på att det är en L034. Tyckte att den var mest lik den när jag gick igenom artbeskrivningarna här på zoopet.

Zooaffaren kallade den bara Ancistrus XL.

/Martin

Jepp, nu tror jag du är inne på rättare artbeskrivning http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=13252&size=big&cat=532. Har man väl sett en L34 IRL så glömmer man inte det utseendet i första taget, väldigt brett platt huvud och nästan helt svarta, och hannarna har tre rader med borst medans honorna "bara" har två och de ser då väldigt lika ut.
#6 - 27 januari 2009 19:23
Stämmer nog bra att det är en vanlig Ancistrus. Är väldigt lik http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=7254.

Men nu tillbaka till min fråga....

Är det något jag skall göra, eller skall jag bara låta dem klara sig själva???

/martin
#7 - 27 januari 2009 19:31
mina har skött sig själva,hanen vaktar ägg å yngel,står å fläktar i grottan(eller vad de nu lägger äggen i) så jag har inte gjort något sen släpper han ut ynglen då de frisimmar,fick ca 20-tal som överlevt lycka till
#8 - 27 januari 2009 20:43
Hej!

Köpte en L034 (skäggnosmal) för ca 2 veckor sedan. Döm till min förvåning när den för några dagar sedan låg inne i sin grotta och hade massa rom vid munnen. (se bifogad bild).

Nu undrar jag om någon vet om man skall göra något speciellt för att romen skall utvecklas till yngel och förhoppningsvis överleva??

I några av romkornen har jag börjat se en mikroskopisk svart liten prick som rör sig lite:)

/Martin

Jag skulle gärna vilja se lite fler bilder på den (utanför grottan).
Jättekul med yngel!
#9 - 27 januari 2009 21:42
Jepp, du behöver inte göra någonting så länge de inte har blivit utsläppta, men sedan bör du stödutfodra med algtabletter och grönsaker.
#10 - 28 januari 2009 01:29
Här är några bilder på en Ancistrus som ser likadan ut i kroppsformen som L-034 men är vitprickig, och ett par av dessa kommer förhoppningsvis snart hem till mig:): http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=705
#11 - 28 januari 2009 01:35
ansjo skrev:
Här är några bilder på en Ancistrus som ser likadan ut i kroppsformen som L-034 men är vitprickig, och ett par av dessa kommer förhoppningsvis snart hem till mig:): http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=705

Jag gillar den formen! Precis som en av dina andra du har i nästankubikbaljan?
#12 - 28 januari 2009 01:44
Nope, de går i 900 litaren och tyvärr är de kanska inte de malar som kommer fram så ofta. Men är man som den idiot man är, så kan man med en ficklampa mitt i natten få se dem smyga omkring:p!
#13 - 28 januari 2009 01:47
ansjo skrev:
Nope, de går i 900 litaren och tyvärr är de kanska inte de malar som kommer fram så ofta. Men är man som den idiot man är, så kan man med en ficklampa mitt i natten få se dem smyga omkring:p!

Jag menade den. nästan en kubikmeter, men ser nu att du trodde jag menade nästan en kub-baljan :)

Hehe, jag kollar in mina nattaktiva varje morgon jag kommer hem från jobbet, slänger ofta då ner en tablett tilll dom med och sitter och spanar på dom med mobiltelefonenslampa lite försiktigt.

Satan vad jag sitter och svammlar i alla trådar.
#14 - 28 januari 2009 01:49
...eller så är det jag som är trög. Vi får skylla på nattarbetet;).
Men då är vi överens vilket kar de går i iaf...
#15 - 28 januari 2009 01:50
ansjo skrev:
...eller så är det jag som är trög. Vi får skylla på nattarbetet;).

Men då är vi överens vilket kar de går i iaf...

Hehe, japp.

Annons