Ancistrus rom!?

#1 - 8 februari 2006 11:05
Gjorde om mitt 136L malawi igår. Slängde ut min råda 2-3mm och ersatte den med blästersand. När jag var i full gång att ösa ur sand så hittade jag gul rom i en ficka av bakgrunden. Klurade lite på vilken fisk som kunnat lägga den rommen. Malawi lägger väl inte sin rom så vad jag vet ;). Klurade lite på snäckan, men den har varit ensam i karet i en månad, tvivlar starkt på att det är den. ("Äppelsnigel" ca 1,5cm). Det lämnar mitt ancistruspar.

Då jag inte hållt på så mycket med akvarium än har jag ingen större kunskap om rom. Jag lade rommen i håven och hade den tillsammans med fiskarna när jag gjorde klart karet. När karet väl var igång igen så "koppade" jag in fiskarna och lade rommen där den hade varit tidigare. Vet inte om rommen tar skada av sådant? Finns det någon chans för att den kan kläckas?
#2 - 8 februari 2006 15:24
tror nog inte de, romm måsste fläktas och så...möjligt att de möglat nu =)
#3 - 8 februari 2006 18:18
Tror faktiskt inte det heller. Såg att mina ancistrusar hade lekt och att en del av rommen låg lite utspritt. tog upp det och la det i en yngelkasse. Två dagar senare hade allt möglat.
#4 - 8 februari 2006 18:48
lägg dom i yngelkassse framför utblåset på en svag pump så :P
#5 - 8 februari 2006 19:48
[QUOTE=mayday]lägg dom i yngelkassse framför utblåset på en svag pump så :P[/QUOTE]

eller lägg dom i en yngelkasse med en syresten precis ovanför
#6 - 8 februari 2006 21:01
syresten gör nog ingen nytta då bubblerna kommer gå på utsidan av kassen och inte skapa nån direkt sirculation
#7 - 9 februari 2006 00:12
Hmm.. ni skriver att de måste "fläktas". Förmodar att ni menar att det inte kan ligga i stillastående vatten? Men under hur lång tid då?
Rommen var i spannen i 30-60 min.
Jag tömde 60% av vattnet, slängde ut gruset och hällde i sand. Körde i fullt med vatten och väntade tills vattnet klarnat något. Sen koppade jag i fiskarna och rommen igen.
Tror inte det gör så att rommen möglar i alla fall. Men frågan är om det lyckas att kläckas? De koppades in från 26 grader till ca 22 grader. Tror nog mer att temperaturskillnaden är förödande för rommen än vad stillastående vatten är?
Såg idag att malarna lägger sig över rommen och "suger" på den titt som tätt. De verkar dock inte äta något. Vet inte om de kanske håller efter den?
#8 - 9 februari 2006 00:26
låt dom hållas blir de nått så blir det.
Lär inte mögla för sån kort stund

Är väll tempraturskilnaden som kan spela in lite
Antingen får du alla i samma kön eller så blir dom defekta ... om de blir nå fel altså samt om dom kläcks
#9 - 9 februari 2006 08:40
hanen ligger på rommen i kanske 2 veckor. under den tiden äter han inte, såvida du inte petar ner en algtablett precis framför näsan på honom:)
#10 - 9 februari 2006 10:48
[quote=lenis3]hanen ligger på rommen i kanske 2 veckor. under den tiden äter han inte, såvida du inte petar ner en algtablett precis framför näsan på honom:)[/quote]

Hannen har ynglen i sin grotta i två veckor, men fläktar rom gör han bara i ca 4 dagar, sedan kläcks den. Jag har flera gånger tagit reda på rom vid "ommöblering" och den klarar sig bra i nästan vilken burk som helst, bara man har ordentlig cirkulation. En nätkasse eller vanlig burk tror jag inte spelar någon roll, däremot är det viktiga en rejäl luftpump med syresten som ligger intill rommen så att vattnet byts ut hela tiden.

Om rommen ligger obevakad i sällskapskaret kan man nog däremot räkna med att den blir käk till de andra fiskarna....
#11 - 9 februari 2006 11:34
hmm ja han fläktar väl rommen bara några dagar, men min hane han ligger ju kvar där och fortsätter fläkta ynglena med fenorna
sista kullen kläcktes för kanske 1 vecka sen, och han ligger fortfarande och fläktar fast det inte finns nått att fläkta hehe
#12 - 9 februari 2006 11:50
Hmm...
rommen låg ju "klistrad" mot bakgrunden först (i en grottliknande grej). Efter att jag flyttade den så ligger den ju löst, och stenarna som var där tidigare har jag slängt bort ;). Sist igår när jag kollade så hade rommen flyttats ca 1dm från grottan längs med bakgrunden... Kanske inte spelar någon roll iofs, jag vet inte. Inga av fiskarna verkar vara intresserade av att käka upp rommen iaf. Mest hanen som ligger på den och görvadhannugör ;)
Ska bli spännande å se om det kan bli något.
Ynglen lär väl förvisso vara attraktiva för de andra fiskarna.. har dock mycket valllisneria i burken nu, så jag hoppas att de kanske kan gömma sig lite därvid.
#13 - 9 februari 2006 16:00
annars kan du göra som jag (tills jag fått bort mina sorgmanteltetror), lägg ynglena i en yngelbur. De yngel jag fått tag i har jag lagt i buren eftersom tetrorna äter upp de annars :/
#14 - 9 februari 2006 19:08
[QUOTE=mayday]lägg dom i yngelkassse framför utblåset på en svag pump så :P[/QUOTE]

Det var precis så jag gjorde men tyvärr så möglade rommet ändå.

Annons