Ancistrus rom problem -hjälp!

#1 - 28 augusti 2008 19:32
Mina Ancistrus malar har lagt en hög orangefärgade ägg bakom luftpumpen och hannen har i två dar legat o vaktat dem. Nu upptäckte jag att de ramlat ner på botten och ligger helt oskyddade. Hannen sitter fortfarande kvar bakom pumpen... Kommer han att flytta sig för att skydda rommen, eller är de dömda.. :(
Ska man lägga nåt över eller försöka peta upp dem igen?? Finns det något att göra... ?? :(
Guest
#2 - 28 augusti 2008 19:38
Nej inget att göra åt de tappade rommen.
Det enda du skall gör just nu är: Ingenting! ;)
#3 - 28 augusti 2008 19:41
ok... jag fortsätter framför datorn istället.. .:)
Kommer det att bli nåt i alla fall?
#4 - 28 augusti 2008 20:08
Det kan det bli om ingen annan fisk äter upp den!;)
Guest
#5 - 28 augusti 2008 20:41
Cheeky skrev:
ok... jag fortsätter framför datorn istället.. .:)

Kommer det att bli nåt i alla fall?

Det lät som en bra ide! :D
Nej förmodligen så kommer romkornen mögla, men bäst är alltid att inte störa pojkar när de jobbar.;)
#6 - 30 augusti 2008 05:33
Om du har tur så blir det trots allt lite yngel. Vid pumpen borde vattnet vara syresatt och bra.
#7 - 31 augusti 2008 22:03
Du kan stoppa in något de kan ha som lekgrotta när de är klara med den här rommen. T ex en halv kokosnöt eller oglacerad blomkruka i lagom storlek.
#8 - 1 september 2008 06:20
Ja, det är bra. Något annat som ancistrus behöver är rötter - de äter trä. Under en rot kan det mycket väl hända att de själva gräver en grotta också, eller under en skiffersten :)
#9 - 1 september 2008 21:31
Hannen följde efter rommen och låg i närheten av dem, men en dag senare verkade rommen ha blivit mat för de övriga fiskarna...
Rötter har jag men en blomkruka ska nog åka ner nu :)
#10 - 2 september 2008 10:09
Cheeky skrev:
Hannen följde efter rommen och låg i närheten av dem, men en dag senare verkade rommen ha blivit mat för de övriga fiskarna...

Rötter har jag men en blomkruka ska nog åka ner nu :)

Jättebra. När dom väl börjat leka kan dom hålla på flera gånger på raken så ner med en hel eller halv kruka så snabbt som möjligt så får du säkert rom i den rätt snabbt.
Någonting jag använt ibland är en kokosnöt som jag sågat upp en fyrkant i ena änden på, kokat en halvtimme och sedan petat bort kokosen med hjälp av en kniv och ordentlig mejsel. När jag använder nötskal häller jag in lite grus i botten så den ligger bättre på botten. Ancistrusarna gillar att gnaga på utsidan och kokosnöten smälter in lite bättre i akvariemiljön tycker i alla fall jag.
men en oglacerad kruka är lika bra.
#11 - 2 september 2008 10:23
Anettejt skrev:
Det lät som en bra ide! :D

Nej förmodligen så kommer romkornen mögla, men bäst är alltid att inte störa pojkar när de jobbar.;)

säg det till frugan när jag jobbar med antingen mina kar eller lägger trädäck, eller annat viktigt.

hur ofta som helst man får höra:

- Pojkarna kräks, kom och hjälp !
- Jag ska åka till jobbet nu, tar du pojkarna ?
- Våra gäster är här, kan du lägga ner slangen ?
- Jag har iiiinget på mig...pojkarna sover...koooommmm.....

etc
etc
etc

inte störa pojkar var det ja.......:p

Annons