Ancistrus som inte äter växter?

#1 - 16 juni 2010 17:16
Som rubriken lyder: finns någon ancistrus som inte äter på växterna?
#2 - 16 juni 2010 17:23
Gör någon det?
#3 - 16 juni 2010 17:34
Jag har haft två som gjorde det (Glyptoperichthys gibbiceps och en som jag inte minns) och har också hört andra som upplevt samma.
#4 - 16 juni 2010 17:38
Ja men det är ju gibbiceps. det är ingen ancistrus. en ancistrus är en ancistrus. men båda är malar:p
#5 - 16 juni 2010 17:43
Jo fast det andra var en ancistrus, minns dock inte vilken. Och så har jag läst många här som säger att deras ancistrus käkar på växterna. Men du kanske har nån som inte gör det och vilken sort i så fall?
#6 - 16 juni 2010 17:47
vickson skrev:
Jo fast det andra var en ancistrus, minns dock inte vilken. Och så har jag läst många här som säger att deras ancistrus käkar på växterna. Men du kanske har nån som inte gör det och vilken sort i så fall?

Nej jag har baa 4 stycken helt vanliga ancistrus sp L144.
Fick kolla upp fler, fanns iofs 6 olika typer av Ancistrus vilket jag inte mindes i skrivandes stund.
Visste iofs inte att det fanns 6 olika, men 3 visste jag om.
#7 - 20 juni 2010 18:36
så vitt jag vet finns det ingen ancistrus som inte äter växter, men om du mattar dom med algtabbletter regelbundet så skall de hålla sig borta från växterna.
akvavirum
#8 - 21 juni 2010 17:22
Detsamma - jag har ett ganska stort gäng ancistrus (vanliga) och ingen av dem går lös på växterna...
men så ska de också ha kompletterande algtabletter - samt en rot att gnaga på :-)

Inte heller 177:orna rör växterna. Min gibbiceps har aldrig ätit på dem heller - men däremot bökat runt så de "kommit loss" :-)

Vill man komplettera malfodret så är ju grönsaker en bra variant. Låter mina ligga kvar över natten och finns det något kvar på morgonen tar jag bort det (för vattnets skull)
#9 - 21 juni 2010 17:47
Jag har ett flertal olika ancistrusarter, men det är bara den "vanliga" odlade Ancistrus sp., som gnager på växterna hos mig. De andra sorterna är VF, om det nu kan ha med saken att göra...
#10 - 21 juni 2010 18:45
Hmmm.. Oki. Har läst överallt här på forumet att Ancistrusarna käkar växter och då framför allt svärdsplanta som jag vill ha mycket av. Har ni som säger att de inte käkar växter svärdsplanta? Ancistrusarna är ju så fina fiskar och det vore ju fantastiskt om jag kan ha nån.
#11 - 21 juni 2010 19:05
Jag har faktiskt gjort lite tvärtom, och väljer fiskarna för växterna:D.
Nu finns det iofs olika sorters svärdsplantor, men kolla in växten Aponogeton som har ett gäng olika sorter och är ganska snarlika i både färg, form, storlek och utseende, och det jättestora pluset är att Ancistrus inte rör dessa. Nackdelen är att de är knölväxter och har en viloperiod lite då och då....
#12 - 21 juni 2010 20:16
Jag har svärdplanta i mitt odlingskar där jag odlar ancistrus så där är ett stort gäng både stora och små och den svärdplantan är jättefin.
#13 - 21 juni 2010 20:20
Jag har svärdplantor i mitt kar och har även 2 ancistrus där. Dom har sugit sönder en del av bladen och även lite på mina skruv vallisneria. Ska faktiskt lämna in dom i veckan just pga. det.
#14 - 21 juni 2010 20:54
Nej, gör inte det! Mata dem med algtabletter, gurka, skalad ärta mm istället så slutar de säkert äta på dina växter! Kanske har du för rent i karet så gör i så fall inte rent glasrutorna utan låt Ancistrusarna göra det.

Hoppas det ordnar sig så du slipper lämna tillbaka dem!
#15 - 21 juni 2010 21:42
Tyvärr är det oftast så, att har de väl börjat gnaga på särdsplantorna så slutar de inte, oavsett vilket foder man ger dem och vilken uppfostringsanstalt man skickar dem på:p...
#16 - 22 juni 2010 05:27
Jag har Ancistrus och svärdsplantor i mitt 720L diskuskar.

Ancistrusarna rör inte växterna. I varje fall har jag inte sett några tecken på det.
I akvariet finns det också gott om rötter med alger som de kan kalasa på.

Jag tror att många missar att Ancistrus gärna gnager på rötter och har man inga mjuka rötter i sitt akvarium verkar det som om växterna blir Ancistrusarnas andra val.

//Roger
akvavirum
#17 - 22 juni 2010 05:36
Ja, det måste ligga något i det.
jag har delat på mina ancistrusar nu, så jag har 2 vuxna resp 3 vuxna i varsitt kar - och i det sistnämnda mängder av yngel av olika storlek.
Dessa har aldrig rört växterna, då har jag en stor svärdsplanta/buske - minns ej namnet, köpt som ngn svärdsplanta på tradera för längesen, och sen några mindre - men de står där de står.
Dock har jag ganska mycket rötter i karet, kanske det som räddar det hela, som lofstrog skriver?
#18 - 22 juni 2010 05:52
Jag tror att det beror på vilken "stam" de kommer ifrån.

jag har 2 "stammar", där originalmamman och pappan kommer från två olika håll.

den första stammen, och alla dess avkommor tuggar igenom i princip allt utom de mest förhärdade blommorna.
de enda blommorna som har klarat sig i dessa kar är anubias, cryptos och hornsärvsliknande saker.
det har inte spelat någon roll vad jag har gett dom för mat, tabletter, gurka, zucchini, etc etc.
har gjort försök med att låta de gå i växtlösa kar under en tid för att vänja av dom,
men så fort det har kommit ner en svärdsplanta i det karet så har det tagit ungefär 8 minuter innan
de sitter och tuggar på bladen.....

den andra stammen jag har rör inga blommor alls.
inte ens med svältregim på annan mat så rör de blommorna.
fiiiina svärdisar i de karen.....

så jag tror att det beror på "vart de kommer ifrån".

ungefär som med människor, det mamma har ätit när bebben låg i magen, det gillar dom när dom kommer ut........

.
#19 - 22 juni 2010 12:52
lofstrog skrev:

Jag tror att många missar att Ancistrus gärna gnager på rötter och har man inga mjuka rötter i sitt akvarium verkar det som om växterna blir Ancistrusarnas andra val.

//Roger

Visst kan det vara så, men i mitt fall är det inte det, garanterat:p...
#20 - 22 juni 2010 13:12
ansjo skrev:
Visst kan det vara så, men i mitt fall är det inte det, garanterat:p...

håller med föregående talare...kanske är så ibland...men inte alltid....

det var / är inte så här iaf........

.
#21 - 22 juni 2010 13:46
Vilken intressant diskussion! Verkar som att alla har olika erfarenheter av detta.

Kensa skrev:
Jag tror att det beror på vilken "stam" de kommer ifrån.

jag har 2 "stammar", där originalmamman och pappan kommer från två olika håll.

den första stammen, och alla dess avkommor tuggar igenom i princip allt utom de mest förhärdade blommorna.

de enda blommorna som har klarat sig i dessa kar är anubias, cryptos och hornsärvsliknande saker.

det har inte spelat någon roll vad jag har gett dom för mat, tabletter, gurka, zucchini, etc etc.

har gjort försök med att låta de gå i växtlösa kar under en tid för att vänja av dom,

men så fort det har kommit ner en svärdsplanta i det karet så har det tagit ungefär 8 minuter innan

de sitter och tuggar på bladen.....

den andra stammen jag har rör inga blommor alls.

inte ens med svältregim på annan mat så rör de blommorna.

fiiiina svärdisar i de karen.....

så jag tror att det beror på "vart de kommer ifrån".

ungefär som med människor, det mamma har ätit när bebben låg i magen, det gillar dom när dom kommer ut........

.

Man kanske kan få beställa några ancistrusar ur den andra stammen om de ynglar av sig? :d
#22 - 22 juni 2010 13:53
Då har jag väl helt enkelt haft tur med mina.:D

//Roger
akvavirum
#23 - 22 juni 2010 18:42
lofstrog skrev:
Då har jag väl helt enkelt haft tur med mina.:D

//Roger

:-D
jag känner mig manad att hålla med - eller också så finns det "väluppfostrade" ancistrusar :-)
#24 - 23 juni 2010 03:51
akvavirum skrev:
:-D

jag känner mig manad att hålla med - eller också så finns det "väluppfostrade" ancistrusar :-)

Har alltid bara köppt väluppfostrade:d. Har aldrig haft problem med att de äter växter. Tur eller inte vem vet....

Ni andra får väl också börja köpa väluppfostrade Ancistrus så att vi får bukt med det här växtätandet.;)

//Roger
#25 - 23 juni 2010 17:56
lofstrog skrev:
Har alltid bara köppt väluppfostrade:d. Har aldrig haft problem med att de äter växter. Tur eller inte vem vet....

//Roger

Nej, det är säkert skicklighet:p...
#26 - 23 juni 2010 18:02
ansjo skrev:
Nej, det är säkert skicklighet:p...

Man köper de som är klädda i finkostym och slips så de säkert vet bordsskick. ;)
#27 - 24 juni 2010 04:05
Så var det nog. Don efter person...;)

Annons