Ancistrus, spelar könet någon roll..?

#1 - 16 december 2002 22:44
Jag är intresserad av att skaffa en till Ancistrus, har för närvarande en albinovariant på runt 5 cm. Jag vet inte om man redan nu brukar kunna se vilket kön de har, den har endast två små korta spröt uppe på huvudet, mellan nosen och ögonen. Om jag skaffar en till nu när den första är så pass liten spelar det då någon roll vilket kön de har, om de råkar ha samma tänkte jag? Vill ju inte att det skall bli något bråk, vill heller inte behöva lämna tillbaka den om det inte fungerar. Kan dock omplacera den ena till ett annat mindre akvarium om det skulle knipa...

Akvariumet jag har den i är på 105 liter, kommer dock skaffa ett betydligt större (minst 500 l) om några månader.

#2 - 17 december 2002 09:54
Min erfarenhet är att alla Ancistrusar bråkar med varandra oavsett kön. Självklart är de snälla mot vid själva leken men inte annars. För att undvika bråk får man skaffa ett gäng. I 105 liter kan du ha två/tre stycken i några år, men de kommer att bråka. I 500 liter kan du ha fler och då bråkar de mindre. Bråken är oftast inte så allvarliga, men en individ som är mycket större än andra könsmogna individer kan vara ganska elak. Om du köper en till i samma storlek så funkar det troligen oavsett kön men sjölvklart är det ju roligare om fiskarna förökar sig såsmåningom.

Mvh.

Ola
#3 - 17 december 2002 13:34
Tack så väldans mycket för ditt svar! Då behöver jag med andra ord inte oroa mig så mycket över bråken. Tänkte försöka få tag i en i ungefär samma storlek så då borde det ju kunna fungera.

Hälsningar/Carro

#4 - 18 december 2002 17:06
Det bidde ingen albino, de var så pluttiga så det bidde en ickealbino istället med lite skägg. Jätte söt, de båda har nu hälsat på varandra, albinon(vår första) viftade lite på "svansen" men det verkar inte vara någon fara. Den nya är ett par cm större men den verkar än så länge lugn och snäll.

Så det blir spännande att se hur det utvecklar sig.

/Carro

Annons