Ancistrus Triradiatus

#1 - 25 mars 2009 19:09
Jag och DAHLBERG satt och funderade över malakvarium och fick lite idéer vi tänkte testa. Kom då på att jag hade ett tomt akvarium som har en liten spricka i botten. Det är en ytlig spricka och akvariumet har stått fullt med sprickan i ca. 5 månader. Tänkte egentligen slänga akvariet, men bestämde mig för att lappa det istället.

Akvariet är med måtten 138x41x61, och det känns lite onödigt att ha ett 61cm högt akvarium åt malar, så jag kommer bara fylla det till hälften. Det blir ju då ett väldigt avlångt akvarium, på ca. 188L.

Cirkulationen tänkte jag lösa på följande sätt:

http://www.loaches.com/articles/river-tank-manifold-design

Så jag köpte två st aquaclear 50 pumphuvuden, på ca 1000L/H styck. Samt ett Fluval 305 ytterfilter på 1000L/H.

Idag satte vi då igång projektet. Vi fixade lite rör och T-rör, blev lite skarvande och det ser lite ut som ett slarvigt hemmabygge, vilket det också är, men det borde nog funka.

Imorgon ska jag och köpa tre hallogenspotlights, som är den enda belysning jag kommer ha, det kommer då bli väldigt mörkt och mysigt, tror malaran kommer uppskatta det, och de ska då tändas och släckas för att simulera solupp/nedgång. ska även kolla på sand och rötter. Sen är det väl dags att fylla ev. imorgon eller i övermorgon, får se hur silikonet luktar.

Återkommer!
#2 - 25 mars 2009 19:11
Ska bli kul att följa! Älskar ju malar också! :D Verkar smart med filtreringen, men vet ju inte så mycket om sånt! ;)
#3 - 25 mars 2009 19:11
Cool design.

Var hittar du A. ranunculus? Tror aldrig jag sett den arten i handeln.
#4 - 25 mars 2009 19:13
Han har väl sina kontakter! :d
#5 - 25 mars 2009 19:32
Azur skrev:
Cool design.

www.akvarieteknik.se och logga in som gäst. Finns på listorna just nu!
#6 - 25 mars 2009 19:39
Ja, det var den! :D Såg den inte först, kallades Medusa Plecus, reagerade inte på den då! Såg riktigt fin ut! :D
#7 - 25 mars 2009 20:28
Azur skrev:
Cool design.

Jodå, jag har några stycken hemma och även Imazo har dem både hemma och i lagerlistan:).
#8 - 25 mars 2009 21:22
Jag har också beställt mig 2 ranunculus, riktigt coola malar.... får dom på måndag.
ska bli spännande att följa ditt projekt...
#9 - 26 mars 2009 16:49
Azur skrev:
Cool design.

arninge zoo hade för dryga ett år sen
#10 - 26 mars 2009 16:52
varför den där typen av filtrering? Ganska lång transportsträcka av vattnet samt liten filteryta?
#11 - 26 mars 2009 17:32
För att få ett strömakvarie:).
Jag vill också ha ett sådant:p!
#12 - 26 mars 2009 17:58
rick skrev:
varför den där typen av filtrering? Ganska lång transportsträcka av vattnet samt liten filteryta?

För att få flödet att gå åt ett håll. Jag kommer utöver detta ha ett fluval 305 ytterfilter, med insug på ena och utblås på andra sidan. Transportsträckan av vattnet spelar ju ingen roll, när röret är vattenfyllt blir det precis samma sak som att sätta ett filter direkt på pumpen, typ :)

Idag fyllde jag karet, lagningen verkar tät och pumparna pumpar med samma flås som när de är fritt i vattnet. Bra nyheter :D
#13 - 26 mars 2009 19:05
Här kommer en "betaversion" av akvariet. Det ska vara lite mer rötter som täcker utblåsen, några tegelpannor som lekgrottor. ljuset hade jag iaf tänkt ha ungefär såhär.

Funderar på att byta till starkare pumpar, till 1500 l/h. De nuvarande räcker lite mindre än 3/4 av akvariet... Lite mer sprutt vill jag nog ha! :D
#14 - 26 mars 2009 19:11
läckert! ska bli kul att följa! det ser riktigt murrigt ut! :D
#15 - 26 mars 2009 19:26
Ser riktigt schysst ut... Skall bli kul att följa fortsättningen!
#16 - 26 mars 2009 20:39
Ser snyggt ut! :d
#17 - 27 mars 2009 20:39
Var och bytte ut aquaclear 50 mot aquaclear 70 idag, då jag tyckte det var för lite kräm. Nu når flödet hela vägen till andra rutan, och det verkar inte studsa nämnvärt. Visst går vattnet tillbaka längs framrutan, men det mesta sugs in i rören. Nu har jag alltså 4000L/H i ett 200L (ca) kar. Dock är det ju relativt långt (138x41 bottenarea) så det blir bra.

Har puttat i 10 neontetror idag som får provköra och se så det inte är nå skit från silikonet eller tangiten.

Behöll f.ö. 19mm-rören, och flödet är detsamma som att ha pumpen fritt i vattnet

Lützendimma i karet just nu, har klämt i filtergojs från stora karet. Så jag återkommer med bilder lite senare
#18 - 27 mars 2009 20:46
Ska bli kul med bilderna sen då! :D
#19 - 27 mars 2009 23:19
Fan i mig. Det var inte lite filtergojs jag klämde i. Nu ser man nästan bakrutan iaf :p
#20 - 28 mars 2009 07:50
Då vill jag ha bilder! :d
#21 - 28 mars 2009 14:17
Då var man hemma igen :D Nu får du klara dig själv :) ;)

Remember: the force will be with you, always! [:-139]
#22 - 30 mars 2009 11:10
Tjena Johanski, hur går det med detta kar? Några bilder invånarna osv skulle vara kul att se!

Riktigt intressant akvarium du skaffat, har själv varit sugen på liknande ett bra tag.
#23 - 30 mars 2009 12:03
Det går skitbra, är riktigt nöjd med ljuset jag fått till. Blir väldigt mörkt. Hoppas på att få se malarna mer med en sånhär setup än i ett vanligt sällskaps.

Malarna får jag dock inte hem föränn nästa tisdag, nu går där 10 neoner bara för att testa karet. Hoppas jag inte behöver köra in det mer för malarna. Har ju klämt i massvis med filtergojs från mitt 540. Blir nog att klämma en extra runda för säkerhets skull.

Såhär ser det ut i dagsläget, ska dölja insug/utblås osv med lite mer rötter vid nästa löning. Blir MYCKET pengar att starta ett kar på ett par dagar bara [:o]:
#24 - 30 mars 2009 13:37
Men det ser redan bra ut!:d
#25 - 19 april 2009 21:48
Snart dags för löning igen, och då blir det att fylla på med rötter så det ser schysst ut.

Senaste nytt är:

Mina ancistrus Ranunculus kom aldrig, de var restade. Slut dvs. Tålamodig som jag är så beställde jag en annan intressant mal som jag såg på listorna, och köpte även 5 st Peckoltia sp. l103 direkt. Det jag beställde var viltfångade Ancistrus Triradiatus, storlek 6-8 cm. De kom tidigare i veckan, hade beställt 1 hane 2 honor, han fick hem 5 hanar och en hona (Inte säker på könet, då den har ett spröt på huvudet, men det visar sig.) Jag fick med mig 2 hanar och en hona hem, ska försöka få tag i fler honor i framtiden.

Koppade in fiskarna i torsdags, och på kvällen la jag ner två stora zuccinibitar. Dagen efter var zuccinin spårlöst borta, de hade käkat upp allting, vilket är ganska imponerande eftersom jag koppade in fiskarna samma dag, så jag var lite överraskad. Det roliga med de här fiskarna är att man ska kunna göda upp dem så de blir leksugna på BARA grönsaker, typ zuccini, broccoli osv. Däremot så går peckoltiorna i samma kar och de uppskattar lite köttigare mat, vilket leder till nästa steg:

Mitt 125L har ju agerat uppväxtkar till 2 Polypterus Ornatipinnis i någon månad nu. De har växt till sig rejält, ungefär dubbelt så stora som när jag fick dem. De går helt klart in i munnen på mina stora gäddor, men tveksamt på att de ger sig på dem. Ska chansa om ett par veckor. Detta karet blir då malakvarium #2, ett odlingskar åt Peckoltia Sp. l103. De är ca 4 cm nu och bör vara könsmogna då deras maxstorlek är runt 6-8 cm.
#26 - 20 april 2009 09:11
Ser riktigt bra ut! Det värsta med att inte ha vatten ända upp är att rutan blir så förbannat skitig :/

Spännande med ett till mal-projekt!
#27 - 20 april 2009 13:06
Markus1984 skrev:
Ser riktigt bra ut! Det värsta med att inte ha vatten ända upp är att rutan blir så förbannat skitig :/

Spännande med ett till mal-projekt!

Jag vet, sjukt jobbigt. Ska försöka lösa det med att sätta rötter som går upp sen någon plastväxt som täcker och gör det ännu mörkare i karet, då tänker man förhoppningsvis inte på det skitiga lika mycket.

Kommer en tråd när jag drar igång det också :)
#28 - 20 april 2009 19:24
Skoj skoj! Låter som en idé men jag tycker du är lite dålig på att fota!
#29 - 20 april 2009 23:01
Markus1984 skrev:
Skoj skoj! Låter som en idé men jag tycker du är lite dålig på att fota!

Jag vet, vill fota, men min kamera är bortrest med flickan min för tillfället [:(!]
Det kommer, det kommer :) Mitt 540 har växt till sig något enormt sen jag fick ljus som är vettigt, så jag vill verkligen fota.

Missar även fototävlingen den här månaden :mad:
#30 - 20 april 2009 23:12
Är din tjej alltid bortrest med kameran? :) Har för mig att du berättat om det tidigare också!

Nå väl, jag ska kolla på bilderna när dom kommer :)
#31 - 21 april 2009 09:31
Markus1984 skrev:
Är din tjej alltid bortrest med kameran? :) Har för mig att du berättat om det tidigare också!

Nå väl, jag ska kolla på bilderna när dom kommer :)

Haha, verkar som så ja. Det är ju hennes kamera trots allt :p
#32 - 21 april 2009 10:50
Johanski skrev:
Haha, verkar som så ja. Det är ju hennes kamera trots allt :p

Du ska säga till henne att "allt ditt är mitt och det som är mitt ger du fan i!" :D
#33 - 21 maj 2009 13:00
En månad senare ligger malen rätt okej för att få en bild på honom. Har just nu 2+1, dvs 2 hanar och en hona. Satsar på att få tag i två honor till, kanske få två lekpar om man har tur.

Här är min största hane, på ca 8-9 cm. Ancistrus Triradiatus

Annons