Jag och DAHLBERG satt och funderade över malakvarium och fick lite idéer vi tänkte testa. Kom då på att jag hade ett tomt akvarium som har en liten spricka i botten. Det är en ytlig spricka och akvariumet har stått fullt med sprickan i ca. 5 månader. Tänkte egentligen slänga akvariet, men bestämde mig för att lappa det istället.
Akvariet är med måtten 138x41x61, och det känns lite onödigt att ha ett 61cm högt akvarium åt malar, så jag kommer bara fylla det till hälften. Det blir ju då ett väldigt avlångt akvarium, på ca. 188L.
Cirkulationen tänkte jag lösa på följande sätt:
http://www.loaches.com/articles/river-tank-manifold-design
Så jag köpte två st aquaclear 50 pumphuvuden, på ca 1000L/H styck. Samt ett Fluval 305 ytterfilter på 1000L/H.
Idag satte vi då igång projektet. Vi fixade lite rör och T-rör, blev lite skarvande och det ser lite ut som ett slarvigt hemmabygge, vilket det också är, men det borde nog funka.
Imorgon ska jag och köpa tre hallogenspotlights, som är den enda belysning jag kommer ha, det kommer då bli väldigt mörkt och mysigt, tror malaran kommer uppskatta det, och de ska då tändas och släckas för att simulera solupp/nedgång. ska även kolla på sand och rötter. Sen är det väl dags att fylla ev. imorgon eller i övermorgon, får se hur silikonet luktar.
Återkommer!