ancistrus yngel

#1 - 5 maj 2004 10:04
jag har nyss flyttat över 6 st ansistrus yngel som jag hittade i akvariet ;) till en liten glas bubbla på ca 5 liter.
jag inser att det är litet!
men går det att ha dem där tills de växt till sig och kan flytta tillbaka?

jag har matat dem med botten mat för malar.

hur lång tid kan jag förvänta mig at det kommer ta för dem att bli ca 3 cm?

i desperat behov av råd!
#2 - 5 maj 2004 10:06
Ja en 5L burk är för liten köp i så fall en liten petbox för en billig penning och ha ett filter i ,3cm tar nog ett par månader.
#3 - 5 maj 2004 11:33
kan man ha ynglena i en flytande yngel behållare av något slag, eller?
fungerar..... då min sambo inte är vidare förtjust i ännu ett akvarie eller större behållare av något slag....
#4 - 5 maj 2004 13:40
Ursprungligen skickat av Miona

kan man ha ynglena i en flytande yngel behållare av något slag, eller?

fungerar..... då min sambo inte är vidare förtjust i ännu ett akvarie eller större behållare av något slag....

om du menar yngelkasse/2-in-1 så måste du byta vatten typ tre gånger om dagen i sån behållare, för vattnet cirkulerar inte i en sån.....
enligt egna erfarenheter, iaf :)
#5 - 5 maj 2004 14:34
Om de är pyttesmå så kan du ha dem i 5 liter tills de blir ca en cm i alla fall. Eftersom du förmodligen inte har något filter i den burken så får du nog byta vatten en par gånger om dagen... byt med 2 l akvarievatten på morgonen och 2 l kranvatten på kvällen t ex....
Mitt råd är att du köper ett plastterrarium på sisådär en 10 liter minst och låter det flyta i akvariet. Köp en luftpump som kan driva en syresten eller ännu hellre ett billifilter... luftpumpen får du för en hundring drygt tror jag, och ett billifilter brukar kosta några 10:or...
Byt minst 50 procent av vattnet med akvarievatten varje dag...
På det här sättet får du ett yngelkar som inte tar någon extra plats, du får värme till karet från ditt stora, så du behöver ingen värmare och du får tillräckligt med cirkulation för att syresätta vattnet.
Ett yngel som har minst en liter vatten och fri tillgång på mat, växer ca 1 cm per månad...
#6 - 5 maj 2004 19:45
tack för hjälpen ;)

Annons