ancistrushona som är hane?

#1 - 9 juni 2003 09:42
hejsan..
en av mina ancistrus honor, Gruntilda (och ja, alla har namn[:-94]) flyttade jag ut i mitt 222 liters där det också är nu två andra ancistrus, hona och hane.
satte ner två blomfat, tänkte att dom leker..
så nu har Joker, pleco, beslagtagit ena krukan och Gruntilda den andra!!
hon ligger där och kommer någon så simmar hon ut som en dåre och skrämms...hon har lite spröt på nosen..9 cm är hon också.

tänkte eftersom hon varit med en stor hanne ett bra tag så kanske det är en typ outvecklad hanne jag fått? eller är det vanligt att honor tar en grotta som sitt revir? och honorna brukar väl inte vara revirgalna?
#2 - 9 juni 2003 11:46
Jasså? Ja, men jag har märkt att det är lite så med mina albinoancistrus. Där väntar jag på lek, då hanen fläktat och putsat på sin grotta i en vecka nu, och ena honan är jättetjock, skojjar inte :-) Ibland när hanen inte är i sin grotta ser jag att någon av de 2 honorna jag har ligger därinne, eller i grottan intill. Tänkte.. mina kanske väntar på hanen för att leka? hehe
#3 - 9 juni 2003 11:48
nämen Gruntilda jagar ju ut alla. o kom ut på msn så vi kan snacka, please? :D
#4 - 9 juni 2003 11:59
Ahaa, konstigt.. kanske är för att hon precis flyttat in och känner sig trygg i grottan? Det är garanterat en hona, der man på hennes mage.
#5 - 9 juni 2003 12:00
jo kan ju vara så. men det ser ju lite mysko ut ändå hehe
#6 - 9 juni 2003 14:34
Det är utan tvekan en hane.
#7 - 9 juni 2003 17:44
"utan tvekan" ???
låter lite väl snabbt svar..hon/han har kommit ut nu och Alban (albino hane) simmar in och ut.. men hon/han håller sig nära..
#8 - 11 juni 2003 00:40
Snabbt svar med anledningen att honor aldrig "har spröt på nosen". :)
#9 - 11 juni 2003 07:07
honor kan ha spröt på nosen, jag har läst om dom som fått lek med honor med spröt på nosen..
#10 - 11 juni 2003 13:58
Honor kan ha spröt på nosen. Pumpan har ju 2 honor med spröt, och beviset på att de är honor är att först är dem tjocka... plötsligt har hanen ägg och honorna är smala..
#11 - 11 juni 2003 17:02
Hade förståss varit lättare att säga nånting om detta om man sett fiskarna och deras beteende.. Jag har kikat på bilden av "Gruntilda" och jag tycker fortfarande att det är en hane. Skulle du kunna ta en bild på fisken snett framifrån/uppifrån. Ett sätt att särskilja Ancistrus är att titta på huvudformen. Notera att även hanar är tjock när de får mat nog. Men finns det ingen hona (fisk utan spröt) så är det tveklöst så att en med spröt är hona. Om situationen är att det finns minst en fisk utan spröt så tror jag fortfarande att det är en hane.
#12 - 11 juni 2003 18:08
jojo, hon har spröt. men jag jämförde bilden på henne och på Banjo, vilket visar att Banjo är MYCKET kraftigare...

nu har jag själv bevisat att hon är en hane (tycker jag) men jag undrar fortfarande om det kan vara så att det finns en möjlighet att hon inte "blommat ut" som hanne pga Banjo ??
#13 - 11 juni 2003 19:54
Är ancistrusar lättlekta? Jag funderar på att skaffa en hane åt min ofantligt tjocka ancistrushona.
#14 - 11 juni 2003 22:24
pumpan: Du menar att det skulle vara en pseudohona? Sådana lägger inte ägg. Kampfiskar kan byta kön, har aldrig hört om ancistrus som gör det. Jag är fortfarande inte övertygad. Skulle vara kul att se lite noggrannare bilder.

nemesis: jättelätt. se till att sänka värmen i burken vid ett stort vattenbyte (gärna med mjukare vatten). bra fart på vattnet är ingen nackdel.
#15 - 12 juni 2003 08:16
kampfiskar kan inte byta kön. bara platyn och svärdbärare (om inte några fler?)

ska försöka ta bilder.
#16 - 12 juni 2003 08:19
Pumpan, vi kanske borde pröva och sätta Gruntilda med någon av mina kaxiga hanar, Hero till exempel.. då får vi någ veta garanterat om det är en hona eller en hane. Själv tror jag det är en hona, hennes huvud är ju inte lika "avlångt" som Banjos och som mina hanars är.
#17 - 12 juni 2003 08:34
jojo de e sant. de bör vi göra. nu ihelg? slutar skolan idag så och har FF så jag hinner ihelg. fast du måste komma över har inget att åka på, hehe.

nämen !! det jag vill ha svar på är om inte det är en HANE utan om det kan vara en hane som pga Banjo inte kunnat växa till sig ??...om nån förstår ?
#18 - 12 juni 2003 08:43
Ja i helgen kanske, har inget att åka på heller, men men..kanske åker ut med båten också, vet inte men det verkar vara planerat.
#19 - 12 juni 2003 08:46
okidoki, bara att ringa. jag kommer inte göra nåt.

kan säga (om inte jag redan sagt det??) att Grünis simmar ut ur grottan och äter och har kul sen simmar hon dit igen.....
#20 - 12 juni 2003 15:05
Bara för att retas med "Rexon@" så säger jag å det bergsäkraste att fisken är en hane.
Angående Slöjkampfiskars könsbyten så existerar de. Det är nämligen så att det endast kläcks honor, sedan utvecklas en av dem till hane. Om hanen dör kommer ytterligare en att utvecklas till hane.
#21 - 12 juni 2003 15:07
Ursprungligen skickat av Koma

Angående Slöjkampfiskars könsbyten så existerar de. Det är nämligen så att det endast kläcks honor, sedan utvecklas en av dem till hane. Om hanen dör kommer ytterligare en att utvecklas till hane.

aldrig hört något så ......roligt! [:D]
visst, rätta mig NÅGON! om jag har fel, men jag tror då INTE på detta! [:D]
#22 - 12 juni 2003 15:09
Ja, om det inte är sant så är jag grundlurad. Kika på nån hemsida, eller i nån literatur, det skall jag göra.
#23 - 12 juni 2003 15:10
äger själv kampfiskar, och kan säga att alla är kortfenade från födseln. fenorna växer ut så småningom på hanarna [:D] inte byter de kön....hihii..

men men. någon ?? Nanc! du kan allt. hör min bön [:D]
#24 - 12 juni 2003 15:12
Jag skall kolla upp. Fakta är ett telefonsamtal bort.
#25 - 12 juni 2003 15:15
Jag hade fått det lite knasigt. Men hade delvis rätt. I en kull så utvecklas endast en fisk till hane, men det finns ofta flera hanar, outvecklade (pseudohonor).
#26 - 12 juni 2003 15:18
okej, därför man sätter honor i mindre kärl i varje kull för dom börjar bråka med varandra? jahaja. så ligger det till. [:D]
man lär sig nåt nytt varje dag...
#27 - 13 juni 2003 08:20
Jo, tydligen. Fast jag hade personligen tyckt att det var häftigare om de varit honor till könet och inte bara pseudohonor. :)

Hur går det med fotograferandet av malen?
#28 - 13 juni 2003 09:11
har inte börjat. vattnet är grumligt så jag ska slammsuga + byta vatten idag så efter det om hon sitter där hon brukar.
#29 - 13 juni 2003 12:13
Hejhej. Jag sitter med några äldre bilder som jag tagit på pumpans ancistrus, ovanifrån.
Jag säger att det absolut måste vara en hona, huvudet är mycket mindre än hanen Banjos, likaså spröten, så ser hon annorlunda ut på magen (på ett annat kort taget när dem sitter på akvarierutan)
Jag har själv en garanterad hona, utan spröt som också vaktar sin grotta, och det är dit hon försvinner om hon råkar bli skrämd.
Jag har tidigare haft en ancistrus som jag köpte som hona, med små spröt som inte utvecklades undertiden jag hade den.
Ett tag trodde jag att det var en hane, men när jag försökte odla med den och en hona så vart det inga yngel.

Vill också säga att jag nu har en ancistrus, dubbelt så liten som Gruntilda och som har dubbelt så stora spröt.
Tycker att det vore konstigt om Gruntilda , som är så stor, vore en hane, med så små och få spröt.
Min hane är alltså ca 6 cm;
http://www.angelfire.com/musicals/ancistrus/aapril_03_herofram.gif
#30 - 17 juni 2003 00:17
Du har intressanta angreppspunkter på problemet, men jag är rätt säker på att fisken är en hane.

Sprötens storlek i relativitet med andra hanars säger inte mycket. Titta på skäggväxt hos människor, den är långt ifrån jämn från individ. Ancistrusmalarna lider dessutom ofta av inavel som kan orsaka avvikelser.

Enligt min erfarenhet vaktar inga honor revir, men gömmer sig gärna på ett visst ställe under dagarna.

Att du inte lyckats odla på en hane och en hona betyder inte att det inte är en hane och en hona, bara att det itne är ett par, eller ännu enklare att de inte haft rätt omständigheter för att komma i lekform.

Det är trots allt dessa saker man bör titta på och jag tycker att man under en längre tid bör placera fisken i fråga med en hona, under gynnsamma förhållanden och försöka stimulera lek. Det är lättare att visa att man har rätt genom lyckad lek än misslyckad. Om det inte blir lek kan man göra sama sak fast med en garanterad hane.
#31 - 24 juni 2003 18:46
Hur ser ni skillnad på hane/hona ?

Annons