Köpte min tredje Ancistrusmal för en tid sedan, har inte fått någon att överleva mer än några dagar - vad gör jag för fel?? Jag lät naturligtvis de nyinköpta fiskarna vänja sig vid mitt akvarievatten innan jag släppte dem fria, jag gav dem speciellt tablettfoder, gör regelbundna vattenbyten var 14:e dag o inga andra fiskar dör (har haft nuvarande akvarium i nästan två år nu!)
Första malen återfann jag aldrig i mitt 70-liters akvarium, andra låg död i gruset en morgon och sen den tredje drabbades av en mindre trevlig död!
Fisken var kring luftpumpen (utblåset) och lekte/åt alger, han kröp in och ut ur luftpumpen o såg ut att ha läget under kontroll - jag själv tyckte det såg lite farligt ut!! Höll honom under uppsikt med täta kontroller under några timmar för att se var han höll hus, men plötsligt var han bara borta o jag blev lite misstänksam - kunde han ha fastnat i luftpumpen?! Och mycket riktigt, jag tog lös munstycket o fann honom inuti den, skadad - bakdelen av fisken bara hängde och jag tog beslutet att avliva den på en gång! Måste man täcka för röret till luftpumpen, har aldrig varit med om fiskar som gjort på detta sätt!? Vet inte om jag vågar skaffa mig fler ancistrusmalar nu!!
/Stina
PS. De två första ancistrusmalarna var väldigt små, men den tredje var lite större, ca 4-5 cm.