Ancistrusyngel!

#1 - 10 mars 2005 07:48
Hej!

Håller på och inreder det tekniska i mitt nya Akvastabil 900L. Har så länge mina Malawis i ett par karantänsakvarium på Akvarielagret i Bromma. Har placerat några Ancistrus i ett litet akvarium på 50L så länge oxå. Nu har ett par tydligen lyckats få till det och hela burken är full med Ancistrusyngel,. Någon som vet hur jag ska sköta om ynglen, ska jag låta de gå kvar eller ska jag placera dom i en yngelkasse, hur ska jag utfodra ynglen?
#2 - 10 mars 2005 07:57
Jag lät mina yngel växa upp i ett yngelakvarium. Gav en ärta eller lite broccoli ibland. Men de skötte sig själva. Jag tror att Tant Nancy har massor av information om ancistrus yngel på sin sida. Leta efter den.
#3 - 10 mars 2005 08:37
Hehehe... nops.. dåligt med info på sidan ännu... Däremot kan det funka att söka på inlägg här på zoopet eftersom jag känns som om jag skrivit spaltkilometer om det...

Hur som helst, eftersom de vuxna Ancistrusarna snart ska flytta till ett annat kar så är det nog smartast att ha kvar ynglen i 50l karet, det är ett perfekt kar för att föda upp en kull yngel i... De stora kommer inte att äta upp ynglen, däremot kommer de att konkurrera med ynglen om maten..
Det du får göra tills du kan flytta de stora Ancistrusarna är att mata mera, gärna med Zuccini som ju räcker lite längre än algtabletter.... Till de fiskvolymerna skulle jag nog se till att de hade fri tillgång till Zuccini hela tiden och ge kanske tre algtabletter om dagen.... Dessa matmängder innebär massor med skit i vattnet, och A yngel dör direkt vid minsta gnutta nitrit... så 20-30% vattenbyte per dag är nog att rekommendera tills du kan flytta de vuxna därifrån... Sedan kan du köra halva matmängden och vattenbyte 2-3 ggr i veckan...
Hoppas svaret var vad du ville ha... fråga på annars...
#4 - 10 mars 2005 08:39
Missade en sak... pump med filter som kör runt vattnet minst 3 gånger i timmen är ett måste!
#5 - 10 mars 2005 09:14
oK, tack för svaret!
#6 - 11 mars 2005 04:09
En sak till!
Zuccini?
#7 - 11 mars 2005 04:40
zuccini=squash
#8 - 11 mars 2005 11:15
[QUOTE=uffe]zuccini=squash[/QUOTE]

Jepp! Skär en minst cmtjock skiva... trä en kaffesked i rostfritt igenom skivan som sänke och släpp ner... Den kan ligga i ett till två dygn innan den börjar "falla sönder"... Av någon anledning så faller den sönder snabbare i kar med dålig cirkulation... Bra cirkulation och en temp på ca 26 grader gör både yngel och Zuccini glada...

Annons