Ancistrusyngel med Scalare

#1 - 25 september 2004 13:35
Hej.

Efter att ha sökt lite på detta forum så verkar det rätt omöjligt att klara av att få yngel att klara sig med dessa?

Eller är det möjligt att få yngelna att klara sig med sånt sällskap?

Mitt ancistrus par har lekt två gånger och är inne på sin tredje gång nu. Varje gång har yngelna inte blivit större än 1-2cm.

Först så trodde jag ju att något av mina värden skulle vara fel men efter koll så har de inte varit det. Jag har ju hört att yngelna ska vara nitrit känsliga men till vilken gräns handlar de då om?

Är det helt enkelt så att Scalarena är för svårt motstånd för yngelna eller är det något annat som jag bör kolla upp som kan vara orsaken till att de inte klarar sig?

//Linda
#2 - 25 september 2004 13:41
scalarer gillar yngel... troligen är det de som är boven. Du har inte möjlighet att flytta scalarerna eller malarna?
#3 - 25 september 2004 14:49
Nej jag har tyvärr inte det ännu.Plus att jag inte tror att jag kan få ut yngelna heller..
I och med att de finns i här inne:
http://w1.456.telia.com/~u45614176/SA/Malar/gomstalle.JPG

I vilken storlek/ålder slutar hanen vakta yngelna?
#4 - 25 september 2004 15:04
Mina scalarer slukar alla ancistrusyngel som kommer i närheten! Det är ju snabba små rackare, men mot scalarerna har de inte en chans.

Men jag tror att du kan få ut yngeln om du använder en slang och tar ut dem med hävert. Det är bara att sticka ned slangen i hålet och suga ut ynglen -- förutsatt att du får hannen att flytta sig först förstås. Jag har plockat ut ancistrusyngel från de mest omöjliga ställen på det sättet, så jag vet att det fungerar utmärkt. Det går bra med en rätt smal slang (t.ex. en sådana som man har till luftpumpar med syresten), för yngeln är ju rätt små.

Hur länge hannen vaktar beror litet på, är det inga andra fiskar i akvariet vet han ju att det är lugnt att släppa kontrollen tidigare, men med farliga fiskar som scalarer i närheten stannar han nog längre. Men en annan risk är att ynglen själva börjar smita ut, vilket de kan göra efter ca en vecka.
#5 - 25 september 2004 16:44
okej, då vet jag vad som är orsaken i alla fall.

Jo det är ju mycket möljigt men som sagt har jag inget vettigt ställe att ha dem på. Ett lite 11 liters akvarium lär ju inte räcka långt. Men det är det enda som jag har.

Okej jag har för mig att min hane har vaktat längre än så alla gånger. Men det kan ju beror på sällskapet. Dock har jag aldrig sett att yngeln har försökt "rymma".

Mvh Linda
#6 - 25 september 2004 18:10
Om du har lite rötter och låga grottor på botten så kanske några av ancistrusynglena kan gömma sig där under och klara sig tills de blir för stora för scalarerna.
#7 - 25 september 2004 18:55
AndreasBK: jag har ett antal olika grottor och ett antal koksnötter plus rötter så det borde ju räcka på så sätt och viss. Men jag får väl se vad som händer med den kull. Funkar inte denna så får jag funderar ut ett sätt att rädda dem..

Tack så mycket för svaren.

Annons