Ancistrusyngel o snäckdödarmedel???

#1 - 10 december 2004 20:21
Funkar de???

För ca 1 månad sen lekte mina ancistrusar... har nu ett 40-50-tal ancistrusungel.... burken är på 54 liter.... i detta akvarium så hade jag ett fåtal snäckor... jag mosade dem när jag upptäckte nån av dem.... nu eftersom det är ständig tillgång till mat iom ynglerna.... så har det skett en snäckexplosion....och jag tycker att det är fullkommligt vidrigt!!!!!.... de är ÖVERALLT.....

Har ett snäckdödarmedel hemma som heter HS Gastrocell enligt försäljaren skulle detta vara biologiskt nedbrytbart och inget kemiskt... låter inte riktigt rätt men då när jag köpte det så hade jag inga yngel att bry mig om....frågan är om jag vågar använda detta..... kan ancistrusyngeln ta skada... o i värsta fall dö??
Finns det nått annat "mildare" sätt att få bort dem på... det är för många för att mosa med fingrarna...
#2 - 10 december 2004 21:44
Hej Maya !

Jag skulle inte våga använda något snäckbortagningsmedel nu när du har yngel.
Byt vatten, mata och plocka bort de snäckor du får tag i.
Jag har massor av snäckor i mina Ancistrusakvarier, det brukar bli snäckexplosion när man matar upp nya yngelkullar.
MVH
#3 - 10 december 2004 21:48
Ok tack så mycket Lisa för ditt svar... då vet jag... får bli fortsatt mosning med fingrarna då.... eller är det bäst att bara plocka bort dem??... alltså inte döda dem i burken...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 december 2004 21:48
massor av snäckor blir det om man matar för mycket i akvariet. De är bra nyttodjur som äter "överskottsprodukter" så det finns bara en bra lösning dra ner på maten.
Om du tar livet av snäckorna så kommer sannolikt den biologiska balansen i det lilla akvariet snabbt att försämras.
#5 - 10 december 2004 21:52
Så du Kjell tycker att jag ska låta dem vara kvar i burken??? för just nu är de precis överallt...... eller är det ok att plocka bort dem utan att döda dem?? Alltså att döda dem utanför burken.. på så sätt får jag juh inte bort alla utan det kommar juh alltid finnas snäckor kvar....
#6 - 11 december 2004 16:22
Hej Maya !

Du kan ju inte snålutfodra en kull yngel.Alltså kan du inte hämma snäckexplosionen den vägen. Plocka bort så många snäckor du kan varje dag,men mosa dom inte i akvariet !
Jag byter 30-40% vatten varje dag i Ancistrusakvarierna när jag har yngelkullar.
MVH

#7 - 11 december 2004 16:30
Hej Lisa!!!
Näääää har inte en tanken på att snåla med maten till ynglena.... är juh så kul att se att de växer så de knakar....
Tack för ditt svar.... ska börja plocka bort dem för hand och sedan döda dem utanför burken...... hoppas att jag får bort dem med tiden just nu känns det som att de förökar sig snabbare än jag hinner plocka......
#8 - 12 december 2004 21:31
Jag är helt ny på detta med akvarier, men vi har fått ett tips om vi skulle råka ut för en snäckexplosion. Det är att skaffa en kulfisk. De äter tydligen snäckor så det står härliga till. Vi tyckde dessa kulfiskar såg roliga ut med, de har rätt så underdimensionerade fenor och stort huvud, med grön rygg och svarta prickar. Rolig simmare. Men den skulle visst gå på även slöjorna hos våra slöjstjärtar sa de i butiken så vi ska inte skaffa en sån... Kan vara värt att kolla upp iaf. Vem vet kanske gör den nytta? Kanske äter den upp ynglen...
#9 - 12 december 2004 22:06
Skaffa hellre några Botior.
Jag har hört om kulfiskar som har bitit ihjäl dom andra fiskarna.
#10 - 12 december 2004 22:52
Mosar man snäckorna i akvariet blir det ju mer mat åt snäckorna! Varen botior eller kulfiskar är väl särskilt fiffgt att ha i en yngelburk. Snäckorna rensar burken! De rör ingenting annat. Alla "medel" som dödar nåt är gift....äckligt och kan ge oönskade biverkningar. Snäckorna är bara en signal om att det finns för mycket näring över när fiskarna har ätit sig mätta, de försvinner själva när du kan börja mata normalt. Jag har mycket nytta av mina snäckor, på dem kan jag se hur akvariet som system mår.

Annons