Ancitrus taggar

#1 - 31 oktober 2006 21:17
Hej!
Jag har haft (& har) Blåciklider som härskar i mitt 300liters sedan många år.
De har ständigt ynglat av sig och de flesta jag har nu är mina eget odlade.
När jag för c.a 8 mån sedan flyttade så tömde jag den finkorniga sanden för första gången på 3,5 år. Det var halvt sedimenterad men växterna växte "som gräs" så de behöll jag. Jag köpte istället sådant där ljust och fint ciklidgrus och det blev mycket stiligt. Jag hade fyra ancitrus med i flytten som var kvar av de sex som jag köpte i kampen mot alger på bladväxterna.
Två stycken gick väl antagligen rakt ner i magen på blåcikliderna. Jag har två köpta rötter och en bamserot som jag har hämtat vid Vättern. Bara några månader efter den nya uppstarten upptäckte jag miniatyr ancitrus och blev väldigt fascinerad.
Vid flytten av ancitrus upptäckte jag att de hade taggar som fastnade i håven och var ett elände att få loss.
Blåcikliderna blev förstås sugna på små ancistrus men en dag när jag såg dem i akvariet låg de två största blåciklidhannarna som om de höll på att dö alternativt att simblåsan spruckit. Min teori är att blev hakade av ancistrus mammans taggar som därmed kan vara giftiga. Jag lät dem vara flera dygn & det tog runt två veckor innan de simmade besvärsfritt igen! Vad tror ni?
#2 - 1 november 2006 06:06
Giftiga taggar? Min gissning: Absolut inte!
Men taggarna är ju ändå ancistrusens enda försvar mot sina fiender...och håvar.;)
#3 - 1 november 2006 07:32
Giftiga taggar? Min gissning: Absolut inte!

Men taggarna är ju ändå ancistrusens enda försvar mot sina fiender...och håvar.;)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Håvar är väl fiender oxå :p[/COLOR][/FONT]
#4 - 1 november 2006 07:47
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Håvar är väl fiender oxå :p[/COLOR][/FONT]

Det beror på/allt är relativt! :D
#5 - 2 november 2006 22:31
Ja , blåcikliderna har ju kanske 3år på nacken och börjar kanske bli lite slitna.
De gör som sin ägare lägger sig ner och tar det lugnt emellanåt.

Annons