Igår var en märklig kväll för en av mina ancitrusar.
Jag tittade på roten i karet och beslutade mig för att den var för stor.
Sagt och gjort, öppnar karet och stoppar ner handen, ser att en ancitrus lämnar roten.
Tar roten med mig till balkongen och med några välriktade slag med yxan klyver jag den i två delar.
Går vidare in till badrummet och sköljer av delarna. Går tillbaks med den rot delen jag ville behålla och sätter den i karet. Lite allmän städning i akvariet följer.
Plus en middag på kvällen, titar på nyheter etc. ca: 2 timmar handlar det om.
Tjejen och jag beslutar oss för att ta en promenad och tjejen går till badrummet och gör sig i ordning. Hon skäller lite att jag inte städat ut badkaret.
Hmm, går dit och tittar. Hmmm vad konstigt, en träflisa ser ut som en mal uppifrån. Nej vänta nu... Närmare titt... Det är min ancitrus........ Panik....
Lyfter upp honom, han sprattlar villt, lever alltså. Snabbt till akvariet och doppa honom fortfarande kvar i handen för att se om han piggnar till.
Jodå, han stannar i handen några sekunder, sedan simmar han lugnt ner till akvarierutan och börjar käka alger i lugn och ro som om inget hänt.
Stackarn har alltså varit med om yxhugg på balkongen och uttorkning i badkaret. Fanns inget vatten kvar efter avduschningen.
Ancitrus är tydligen ett tåligt släkte. Jag vet att Ancitrus är tåligare än andra fiskar när de kommer på det "torra",
men är de verkligen så tåliga som detta?
För mig känns det som ett mirakel att han lever ännu.