Ancitrus tåliga?

#1 - 6 september 2005 06:55
Igår var en märklig kväll för en av mina ancitrusar.

Jag tittade på roten i karet och beslutade mig för att den var för stor.
Sagt och gjort, öppnar karet och stoppar ner handen, ser att en ancitrus lämnar roten.

Tar roten med mig till balkongen och med några välriktade slag med yxan klyver jag den i två delar.

Går vidare in till badrummet och sköljer av delarna. Går tillbaks med den rot delen jag ville behålla och sätter den i karet. Lite allmän städning i akvariet följer.
Plus en middag på kvällen, titar på nyheter etc. ca: 2 timmar handlar det om.

Tjejen och jag beslutar oss för att ta en promenad och tjejen går till badrummet och gör sig i ordning. Hon skäller lite att jag inte städat ut badkaret.

Hmm, går dit och tittar. Hmmm vad konstigt, en träflisa ser ut som en mal uppifrån. Nej vänta nu... Närmare titt... Det är min ancitrus........ Panik....

Lyfter upp honom, han sprattlar villt, lever alltså. Snabbt till akvariet och doppa honom fortfarande kvar i handen för att se om han piggnar till.

Jodå, han stannar i handen några sekunder, sedan simmar han lugnt ner till akvarierutan och börjar käka alger i lugn och ro som om inget hänt.

Stackarn har alltså varit med om yxhugg på balkongen och uttorkning i badkaret. Fanns inget vatten kvar efter avduschningen.

Ancitrus är tydligen ett tåligt släkte. Jag vet att Ancitrus är tåligare än andra fiskar när de kommer på det "torra",
men är de verkligen så tåliga som detta?

För mig känns det som ett mirakel att han lever ännu.
#2 - 6 september 2005 09:18
Waow! Det hade jag ingen aning om att de var så tåliga! Själv är man snabb på sekunden om det gäller hantering i luften.
#3 - 6 september 2005 09:58
Låter som en härlig tur det där :) Helt klart kul att hand överlevde sitt äventyr !!!

En del malar kan överleva utan vatten i veckor. Dock kräver de att det är en fuktig grotta eller liknande. Det får de göra ibland under torrperioder. Vet dock inte om det gäller Ancistrus.

Fast att hugga yxa och sånna grejjer har jag aldrig hört förut :)

God Lycka!
#4 - 6 september 2005 10:56
Det första som slog mig var om du kollade i roten ordentligt så att det inte låg rom i den? Min hane ligger nämligen och fläktar i en utbuktning på min rot och fläktar på rom hela dagarna. Tog ett tag innan jag förstod vad han gjorde och lååång tid innan jag äntligen såg en liten ancistrusbebis i karet.
Tåliga är de då det 2 ggr varit så att jag haft ancistrusyngel kvar i hinken efter att ha rengjort filtret och som jag kunnat häva tillbaka i karet. De verkar inte ha tagit någon skada av sitt äventyr. Däremot är de ju nästan omöjliga att få att överleva när de är 3-4 cm när de tydligen ska vara extra känsliga. (har ju iofs hungriga stora fiskar ihop med dem även om det sägs att ancistrusyngel ska smaka illa och ska klara sig ifrån att bli uppätna?)
#5 - 6 september 2005 11:27
Hmm.

Det är en sak som jag inte dubbelkollade. De är relativt små än så länge och det är inte föränn aldeles nyligen jag började uppfatta att det började växa lite antenner på den ena.

Den rotdelen som blev över ligger i en hink i badrummet just nu och troligen har den torkat ut vid det här laget. Bäst att kolla när jag kommer hem. Troligen försent nu isf.

När du säger det så påminner det mig om att just den som råkade illa ut faktiskt varit tämligen osynlig sista dagarna.
Det var därför jag inte refekterade när jag såg en av dem lämna roten. Jag har en blomkruka som grotta i fall att det skulle bli lektid, hadde förhoppningen att de skulle använda denna.
#6 - 6 september 2005 12:11
Jag har också en blomkruka men denna nobbades helt. Näe, de har valt en skreva i en nästan platt rot där hannen lyckades klämma in sig. :) Mitt problem är bara att han legat och fläktat nu i typ 5 månader då de leker konstant. Funderar på att flytta över honan till mitt lilla kar i 1 månad eller nåt så hanen får en paus och får äta upp sig lite innan han ska passa barn igen. :D
#7 - 7 september 2005 06:00
Nu har jag iaf kollat roten noga, ingen rom. Turligt nog.:)

Dock gömmer han sig fortfarande. Vid liv dock för jag ser honom vid enstaka tillfällen.

Gissar att han vill ha lugn och ro efter de yxhuggen:o
HazelCR
#8 - 7 september 2005 08:04
Jag har varit med om att hitta en vuxen hane på golvet på morgonen. Jag plockade tillbaka fisken i karet och han lever fortfarande till synes utan skavanker.
Jag vet ej hur länge ancistrusen varit på golvet , men torr var han iaf.

En annan fråga om tålighet hos ancistrusar. Det sägs att de är mycket känsliga när de är små. Så är det säkert. Jag har en kull ca 70 stycken i ett 100 liters, men en morgon satt väldigt många av dem högt upp på glaset. Är det tecken på att jag skött vattenbytena för dåligt eller bara ett tecken på födosökande. Just vid det tillfället var maten vid botten slut. I vanliga fall samlas de flesta vid botten och gärna vid maten såklart.
#9 - 7 september 2005 09:45
När Ancistrusynglen samlas vid ytan är något fel, ofta har man fått lite nitrit, det behövs väldigt lite för att de ska samlas där uppe... annars kan det vara syrebrist också, dom är ju några stycken som ska samsas om syret i karet.
Jag har slutat mäta vattenvärden när de sitter så där, ett snabbt vattenbyte och en koll så att inte pumpen har börjat sacka.... sedan brukar det vara frid och fröjd igen...
HazelCR
#10 - 7 september 2005 12:15
Jag slamsuger botten i princip varje dag, men kanske kom jag efter lite i helgen. En rejäl middag med över 20 gäster tar sin tid att både förbereda och efterarbeta. Så var helgen. Det är rent märkligt vad både ancistrusar och vuxna kan skräpa till det. :)
Iaf jag har inte gjort annat än som vanligt dvs ca 15-25 liter vattenbyte och i med lite nytt käk. De verkar trivas och är vid botten som vanligt.
#11 - 7 september 2005 19:48
Vill ju inte kidnappa tråden. Men kan man få mer information om vad man bör göra för att ynglen ska överleva. För någon vecka sedan hade jag kanske ett tiotal småttingar, men nu är det kanske bara vara ett yngel på dryga centimetern kvar. Han/hon verkar gilla att ligga ovanpå mitt fluvalfilter fram på kvällen. Annars syns inget till på hela dagen. Det var likadant med gänget för någon vecka sedan, de trasslade in sig kring sugkopparna på filtret och allt möjligt.

Jag har en damstrumpa runt filtret nu för att undvika att ynglen sugs in. Detta arrangemang gillas av mina amanoräkor som samlas där och smaskar i sig allt halvstort klägg som fastnar i nylonen.
#12 - 7 september 2005 20:07
Vad jag förstår så har du Gurami och Paletter i samma kar... åtminstone paletterna käkar säkert dina yngel...
#13 - 8 september 2005 06:21
Ja, jag är väl rädd för det. Samtidigt när jag första gången såg denna kull yngel så var det tetrorna som snodde runt som galningar. När jag tittade närmare var det ett ancistrusyngel som agerade hare.
#14 - 8 september 2005 09:27
Jodå, jag har sett glödbandstetror ha ihjäl ett ancistrusyngel... men när de väl fått ihjäl det och smakat så var de inte intressanta sedan! Helt klart så är det bäst att Ancistrusarna får ett eget akvarium att leka i, eller att man flyttar rommen efter lek. Jag fyller ut mina lekkar med Endlers guppy, dom rör i alla fall inte ynglen!
#15 - 8 september 2005 09:56
oj, kan tetror käka yngel?! hmm tänker på mina svarta neontetror som är så snälla och fogliga :)

jag lånar också tråden lite; mitt par lekte för 3e gången nu förra veckan, men jag har bara sett ett orange yngel (brukar se massor) så jag tror inte hanen kunde befrukta denna gång.. stackarn , han kanske behöver vila!
#16 - 8 september 2005 10:07
Det är fritt fram att låna på :p .

Mina neontetror fick sin jaktinstinkt väckt när jag släppte i 20 platyyngel och jagade dem ända tills de insåg att de inte kan hantera så stor mat, då lade de av.

Jag väntar ännu på att mina ancistrus skall leka. Dock är jag inte helt hundra på att det verkligen är en hona och hane ännu. Bara en som börjat utveckla antenner. Den andra kan vara en sen hane. Tiden får utvisa.

Föresten, den ancistrus som var på äventyr är redigt sur på mig nu.
Stoppade ner händerna i vattnet igår för att flytta och städa lite.
Han brukar normalt vara prickig och lugn. Men nu blev han flammig så jag inte kände igen honom och for runt överallt.

Jag tror jag totalt brutit hans förtroende för tid och evighet.:(
HazelCR
#17 - 8 september 2005 14:32
[QUOTE=lenis3]oj, kan tetror käka yngel?! hmm tänker på mina svarta neontetror som är så snälla och fogliga :)

jag lånar också tråden lite; mitt par lekte för 3e gången nu förra veckan, men jag har bara sett ett orange yngel (brukar se massor) så jag tror inte hanen kunde befrukta denna gång.. stackarn , han kanske behöver vila![/QUOTE]

Som hane måste jag ju säga att så sällan klarar vi allt av.
Kan det inte vara åt andra hållet att honan inte har hunnit utveckla så många ägg? Hur växer ägg till egentligen, alla på en gång eller några enstaka i taget?
Min andra kull tror jag blev betydligt färre än i den första. I den första kullen har jag räknat till drygt 70, säkerligen är det några fler. I den andra så är jag övertygad om att det är betydligt färre, kanske bara hälften.
#18 - 8 september 2005 14:37
HazelCR: men jag menar, är det för mycket begärt att han ska ta hand om tiotals yngel?! hehehe bra jämförelse :D

hm jag såg en romklump med många ägg i.. och det gick ju bra de 2 första gångerna. Lyste nyss in i grottan med ficklampa men såg inte ett nykläckt yngel! hmmmmmmmmm... han kanske tröttnat på att vara pappa och vill "leka av sig lite" HEHE tyvärr finns det bara han och en hona i akvariet (och en eldstjärt) så mycket annat att leka med har han inte :D

förresten kan jag konstatera att ancistrusyngel klarar sig bra tillsammans med en fullvuxen eldstjärt. Iofs vet jag inte om hon (eldis) tagit några yngel, men det är inget som märks iaf.
#19 - 9 september 2005 11:39
Hmm,

Jag fick anledning att ångra det där med tålig.
I morse var han död.

Ikväll när jag kommer hem skall jag dock undersöka honom lite närmare så det inte är något annat som hänt.

Han fick nämligen sällskap av två unga praktbotior igår kväll.
Praktbotiorna verkade iof vara fredliga med alla andra fiskarna igår kväll, så jag tror inte de gjort något dumt.
#20 - 9 september 2005 12:44
Tror inte heller på Praktbotierna. Det gänget jag har går inte på någon (förutom yngel då). De lever i sin egna värld :)

Annons