Andmat

#1 - 10 november 2008 18:21
Andmaten började med ett par fina blad som slank med i påsen vid fisk köp men har blivigt ett rent h*lvete i akvariet nu, så undrar hur man lättast blir av med det, är det hård rensning varje dag som gäller eller någon som har ett bra knep ?!
#2 - 10 november 2008 18:30
Mycket ytcirkulation brukar inte vara så populärt om man heter andmat.
Kan du även låna en guldfisk eller slöjstjört ett par dagar, om de övriga fiskarna tillåter det. så brukar saken vara biff;).
#3 - 10 november 2008 18:59
Finns nog inget lätt sätt bara tur. Hård rensning varje dag kan hålla dem i schack dock. För många blir det antingen cyano eller andmat. Vilket är att föredra?
#4 - 10 november 2008 19:02
Stora silverhajar och Torpedbarber tar oxå en del...
#5 - 10 november 2008 19:02
Jag får sätta igång imorgon med rensningen och se hur det kommer gå, cyano har jag ingen erfarenget av och det får man väl tacka gudarna för, för läst vad folk tycker om det och åtgärderna =)
#6 - 10 november 2008 19:13
1. Man står som en dåre med en håv.
2. Man köper slöjstjärtar - Jag hämtade ett akvarium & dessa ingick i köpet, dagen efter var ALL andmat borta. :)
#7 - 10 november 2008 19:14
Känns inte som att några slöjstjärtar passar in i mitt akvarium så får nog bli kämpa med håven :P
#8 - 10 november 2008 19:18
mange016 skrev:
Känns inte som att några slöjstjärtar passar in i mitt akvarium så får nog bli kämpa med håven :P

Det gjorde det inte i mitt heller. Jag hade turen att en akvariebutik tog mina 3 monster. :D
#9 - 10 november 2008 19:22
mange016 skrev:

Säg att du vill ha dem att bekämpa andmat med så får du säker lämna till baka dem senare:).
Fick bort plågan i mitt akvarium med håven tog 5 månader innan allt var borta! Phu...[xx(]
#10 - 10 november 2008 19:39
alg_oa1 skrev:
Säg att du vill ha dem att bekämpa andmat med så får du säker lämna till baka dem senare:).

Fick bort plågan i mitt akvarium med håven tog 5 månader innan allt var borta! Phu...[xx(]

5 MÅNADER ???

Blir kanske ner och låna hem några fula fiskar iallafall då, tror ni dom passar in i ett 250 möbelkar med em BTN Amazonas som befolkas av ett pallettpar, ett par Ap. Macmasteri, ett 40tal kardinaler och ett par malar, blir väl snygget med någa slöjstjärtar :D
#11 - 10 november 2008 20:07
mange016 skrev:
5 MÅNADER ???

Blir kanske ner och låna hem några fula fiskar iallafall då, tror ni dom passar in i ett 250 möbelkar med em BTN Amazonas som befolkas av ett pallettpar, ett par Ap. Macmasteri, ett 40tal kardinaler och ett par malar, blir väl snygget med någa slöjstjärtar :D

Jag tog hem andmat till mina guldbarber och paletter, ca:2dl , tog en vecka sen va det inte ett uns kvar,jag kan varmt rekomendera guldbarber åxå för detta jobb.
#12 - 10 november 2008 20:28
Jag är nog den enda som vill ha andmat fast det är bara för att sköldpaddan äter det. Innan vi hade sköldpaddan försökte jag oxå får bort det men lyckades inte.
#13 - 10 november 2008 21:28
Vill också han andmat eftersom mina äppelsnäckor glatt mumsar i sig det :)
#14 - 10 november 2008 22:02
alg_oa1 skrev:

Jag hade inga problem med att få bort det. Man får hålla på ett par gånger bara... Det är inte så svårt.. Man kan ha andra flytväxter om man vill ta upp näring i karet.. ;)
#15 - 11 november 2008 07:15
Men det lättaste sättet att bli av med flytväxter, eller rättare sagt få dem att vantrivas är att ha kraftig ytcirkulation så de inte har någonstans att "vila" på.
Då dröjer det inte länge innan de bara försvinner....
#16 - 11 november 2008 07:29
Jag är nyfiken, har inte haft andmat. Att de snart täcker ytan förstår jag, men börjar de sedan också växa på djupet i stora klumpar, eller flyter de bara snällt på ytan? Vad är då så farligt med andmat?
#17 - 11 november 2008 07:32
De flyter på ytan men har de väl fått fäste så blir det så mycket att det blir ett tjockt lager på flera cm över hela ytan.
Då kommer garanterat inte en gnutta ljus ner i karet, och även syresättningen kan haverera.
#18 - 11 november 2008 08:23
Det finns massor av folk som vill ha andmat, sätt ut en annons. Man brukar inte få någon slant för det, men du kan ju skicka mot porto och emballage kostnad.
Jag brukar tigga andmat i akvariebutiken, då mina fiskar älskar det.
#19 - 11 november 2008 13:44
Bra ytcirkulation tycker jag att jag har, så all andmat blir ju bort "knuffat" i andra hörnet eller rättare sagt över halva akvariet och som vissa skriver så har det blivigt så mycket att det är ett tjockt lager där det ligger + att det virvlar runt i akvariet.. Får bli att rensa bort det som går idag och fortsätta framöver ..
#20 - 11 november 2008 13:46
mange016 skrev:
Bra ytcirkulation tycker jag att jag har, så all andmat blir ju bort "knuffat" i andra hörnet eller rättare sagt över halva akvariet och som vissa skriver så har det blivigt så mycket att det är ett tjockt lager där det ligger + att det virvlar runt i akvariet.. Får bli att rensa bort det som går idag och fortsätta framöver ..

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det får inte finnas något som "stoppar" cirkulationen på ytan, t ex andra flytväxter eller vanliga växter som når upp till ytan, innerfilter som går upp över ytan gör oxå att det finns en "lugn" del på ytan där andmaten kan "vila" och föröka sig. Annars är det bara att plocka så mycket på ytan så ofta som möljigt. Det går att på mekanisk väg utrota andmat, jag har gjort det i flera akvarium, men det krävs kontinuitet och tålamod.[/COLOR][/FONT]

Annons