Andra ciklider tillsammans med påfåglar...

#1 - 5 juli 2008 16:53
Behöver tips om bra amerikanska ciklider som skulle passa bra ihop med påfågelsciklider.
Har redan 4st 4-5cm stora påfåglar som skall flytta in i ett 540 liters kar snart,men dom kommer att ha sällskap av andra ciklider,vet bara inte vilken art.
Kommer troligtvis att ha en del härdiga växter men för den skull vill jag inte ha några växtätare.
Har funderingar på blå ciklid,guldsömsciklid,sajica eller andra arter,tips mottages tacksamt.
#2 - 5 juli 2008 18:23
Har inte personlig erfarenhet av påfågelciklid men allting under 5cm är väl i farozonen för att bli uppätna av påfåglarna. Så tror att cikliderna du har skrivit skulle funka bra, Eldbuk är väl kanske också nåt att spana in.
#3 - 5 juli 2008 21:51
Behöver tips om bra amerikanska ciklider som skulle passa bra ihop med påfågelsciklider.

Har redan 4st 4-5cm stora påfåglar som skall flytta in i ett 540 liters kar snart,men dom kommer att ha sällskap av andra ciklider,vet bara inte vilken art.

Kommer troligtvis att ha en del härdiga växter men för den skull vill jag inte ha några växtätare.

Har funderingar på blå ciklid,guldsömsciklid,sajica eller andra arter,tips mottages tacksamt.

- Jag hade ett par av Hantelciklider samt Chokladciklider tillsammans med mina Påfåglar. Alla var utvuxna och funkade bra tillsammans. Kan tänka mig att idealet vore att de får växa upp tillsammans. Det vill säga att man startar med ungfiskar av alla (eller att de är ungefär lika stora).

PS! Hantelciklider är duktiga på att gnaga på ALLA växter!

Lycka till!
#4 - 5 juli 2008 22:05
kan man ha påfåglar och guldsöms ciklider tillsammans?
#5 - 6 juli 2008 06:15
Jag har ingen personlig erfaranhet av Guldsöm och Påffar, men jag skulle kunna tänka mig att påfåglarna skulle få en hel del stryk i ett 540 av Guldsömmen.

/Jocke
#6 - 7 juli 2008 18:16
Tack Olof

Chokladciklider blir det helt klart,har läst en hel del om dom på nätet,och fastnade helt klart för dom.
Funderar även på Cichlasoma spilurum eller Cryptoheros sajica,men där har jag inte bestämt mej ännu.
#7 - 7 juli 2008 20:03
Tack Olof

Chokladciklider blir det helt klart,har läst en hel del om dom på nätet,och fastnade helt klart för dom.

Funderar även på Cichlasoma spilurum eller Cryptoheros sajica,men där har jag inte bestämt mej ännu.

- Jag har ett litet gäng med ungfiskar (choklad - cirka 12cm) som jag skall försöka få fram ett fint lekpar av. De var från början 30 stycken men har avvecklat 25 till en lokal handlare. De är oerhört fridsamma av sig. Påminner mycket om Påfågeln i mentalitet. Självklart blir de "busigare" om de skall försvara revir eller lek.
#8 - 7 juli 2008 21:59
Olof när du köper fisk eller tillbehör till akvarierna,är det Royalzoo som gäller?
Eller finns det flera välsorterade zoobutiker i V-ås med omnejd?
#9 - 8 juli 2008 08:24
Då det gäller spilurum el sajica så skulle jag nog avstå.
Finns en finare variant i samma släkte och heter hondurian red point.
Riktigt snygga är de och inte alls så aggro som varken spilurum eller sajican när de leker.
Rent av sävliga.
Choklad är snygga.
Guldsöm bör du inte ha med påfåglarna då guldsöm är förbaskat framåt och påminner om centralciklider i temperament.
#10 - 8 juli 2008 10:04
Tackar för tipset CC

Ser ut som en snyggare variant på zebraciklid,hittade ingen artbeskrivning på Honduran red point,kanske du kan länka till någon bra sida.
Så man kan läsa om den och dess vanor.
#11 - 8 juli 2008 13:43
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=1722

Då det gäller artbeskrivningen så är den liknande som för sajican men sävligare.
Betydligt mindre än både zebran och sajican enligt egna erfarenheter.
Ove Planstedt på ciklid vet mera om den arten.
Cutteri är annars vettiga att ha.

Får man fråga om varför du ska ha påfåglar?

Eldbuk, elliotti är annars väldigt bra arter.
Eller JD.
#12 - 8 juli 2008 16:07

Får man fråga om varför du ska ha påfåglar

Inga problem.
När jag gjorde mitt första besök på en zooaffär i början på 70 talet,såg jag dessa majestätiska,sammetsliknande bjässar.
Har sedan dess alltid varit sugen på oscars,kan nog säga att det var kärlek vid första ögonkastet,för mej är dom ciklidernas Rolls Royce.
Hade 5st i mitten på 80talet men den lyckan vart kortvarig,6månader senare flyttade vi till ett eget hus.
Då blev vi tvugna att sälja 600 liters karet med fisk och allt,så nu skall jag förverkliga min stora dröm.
#13 - 8 juli 2008 17:17
Ahha.
Men satsa på 1par av oscars o andra ciklid arter.

Håll dig borta från bråkiga Centralare typ labiatus, maculicauda o liknande.
Grammodes är inte ens att tänka på även fast de är grymt snygga.

Du hade ett 540liters va?
Om du hittar ett 720liter eller mera så byt upp dig bums.
Då kan du ha flera oscars.

Vilken variant av oscars hade du tänkt att ha då?
Finns ju minst tre olika, albino, vanliga, tiger.
Sen finns det andra red tiger, yellow tiger(svåra som attans att få tag på dock).
#14 - 8 juli 2008 17:24
http://www.blocket.se/vi/17060014.htm?ca=14_s
Bara hämta o vara glad:D
Stod att framrutan behövdes byta så det är antingen repigt eller så har det gott sönder.
#15 - 8 juli 2008 17:26
Har redan köpt 4st 4-5cm stora vanlig oscar,dom går just nu i ett 325 liters kar med 4st papegojciklider och några malar.
Papegojorna och chokladmalen får stanna i 325:an,medans påfåglarna skall få ny bostad.
Kommer att köpa ett 540 liters kar nu under semestern,kan tyvärr inte ha ett större kar,begränsat utrymme...
#16 - 8 juli 2008 19:49
Man kan ha en plast tank på 600liter:D
Frågan är väl hur snyggt det är.
Finns ju större tankar på 1000liter.
Nackdelen är ju att man bara ser fiskarna uppifrån.
(till koi och guldfisk som vinterförvaring funkar de).
#17 - 9 juli 2008 09:51
Hittade ett begagnat 540 liters på blocket,åker imorgon efter jobbet för att titta om det är något att ha.
Lite långt att åka,ca:16 mil enkel resa men det kryllar inte avbegagnade 540 liters som är till salu.
#18 - 9 juli 2008 11:24
Olof när du köper fisk eller tillbehör till akvarierna,är det Royalzoo som gäller?

Eller finns det flera välsorterade zoobutiker i V-ås med omnejd?

- Ursäkta dröjsmålet! Men, ja! Jag föredrar att handla på Royal Zoo. Det finns flera butiker som då och då har ett bra sortiment hemma. Men endast Royal har fokus på fiskar!
#19 - 9 juli 2008 14:13
Jag har 2 påfåglar (20-25cm) tillsammans med 2 Eldbukar och 2 Guldsöm (15cm). Funkar bra nu, påfåglarna jagar runt på dom en del men hoppas på att det ska funka bra när alla blivit stora.
#20 - 11 juli 2008 11:58
Guldsöm när de har ägg o yngel lär nog jaga både poffarna o eldisarna.

Ska man ha någe så ska man ha synspila, fenestrata, maculicada:D
Eller varför inte fenestrator och maculicauda o cintrinellum:D
Visst akvariet bör vara stort runt 1000liter helst större.

Som sällskap åt poffar skulle jag nog valt fenestrata.
#21 - 11 juli 2008 20:29
ciklider

jag har en påfågel en arowana och ett guldsömsciklidpar+ lite rödciklidet i mitt. guldsömmen leker och det äe highchapparall. inte kul alls.. guldsömmern är otroligt elak! kallas green terror på eng... tål att funderas på. mitt är 720 liter och det blir litet framöver..
mvh jimmy
#22 - 21 juli 2008 18:19

jag har själv jordätare med mina oscars. det funkar finfint. de äter allt som oscarna inte äter:). guldsömsciklider är mycket aggressiva. tidigare hade jag ett par och de höll på att ta kål mina påffar.

mvh smikeb

Annons