Andra malar....

#1 - 23 januari 2007 06:19
Skaffade ett par mkt små malar som var mkt ivriga att susa runt i akvariet och hålla rent...inte länge efter så visar det sig att jag numera har två skapligt slöa monster ( över 35 cm ) som skiter som hästar ..gibbiceps, heter de tydligen...

Med tanke på dess storlek ( ska enligt artbeskrivning också endast hållas i dammar för att de ska leka ) så måste jag göra mig av med dem..de har också börjat bråka med mina annars så fredliga guldsömmar..

Ngn som har ett tips om andra fina malar som gör sitt jobb bra och som inte blir så otroligt stora som dessa ? De får gärna vara fina med

Zebracikliden
#2 - 23 januari 2007 10:44
Jag vet inte vad du tycker om den vanligt förekommande ancistrus (A. Dolichopterus). Jag tycker att det ofta är en klart underskattad sugmal och dessutom lätt att få i lek. Den finns ju i lite olika framavlade färgvarianter.

MVH

Sabina
#3 - 23 januari 2007 11:35
Ancistrus är bra algätare om dom inte får för mycket mat för då bryr dom sig inte om alger,kan bli lite kräsna när dom är större.sedan finns det ju Siamesisk algätare men dom blir ganska stora 15cm.

Thomas
#4 - 23 januari 2007 13:27
Skaffade ett par mkt små malar som var mkt ivriga att susa runt i akvariet och hålla rent...inte länge efter så visar det sig att jag numera har två skapligt slöa monster ( över 35 cm ) som skiter som hästar ..gibbiceps, heter de tydligen...

Med tanke på dess storlek ( ska enligt artbeskrivning också endast hållas i dammar för att de ska leka ) så måste jag göra mig av med dem..de har också börjat bråka med mina annars så fredliga guldsömmar..

Ngn som har ett tips om andra fina malar som gör sitt jobb bra och som inte blir så otroligt stora som dessa ? De får gärna vara fina med

Zebracikliden

hur stort är karet?
#5 - 23 januari 2007 13:43
#6 - 23 januari 2007 14:35
520 l....så de ska vara lite småglupska, men inga monster
#7 - 23 januari 2007 14:49
har själv köpt två LDA25 Pittbull Pleco, de blir ca 5 cm, så köp ett gäng :)
#8 - 23 januari 2007 18:12
Kan bara hålla med Lisopasi om Pittbullarna!
Har ett gäng i mitt 200. I ditt så skulle nog en 10-15 stycken funka väldigt bra! Stimmar över botten och rutor i jakt på mat:)

/Hans

Annons