Andreas AM percula 90

#1 - 6 januari 2007 16:34
hello.

nu är det dags för mig att börja med saltvatten.
har skaffat mig ett percula 90 till det.
var i malmö nu och hämtade det. det är på ca 300l.
detta kommer att bli ett väldigt långsamt projekt, först för att det tar väldigt lång tid att starta upp ett saltvattenskar, sen är det lite pengar som saknas :)

i karet sitter skummare och 4st cirkulationspumpar. och över sitter en 150w MH lampa och 3st lysrör. och i rampen sitter det en fläkt som kyler lite.

nästa steg blir att köpa en osmosblandare och en hink med salt. efter det ska jag köpa mig ca 35-40kg levande sten. antigen i omgångar eller allt på en gång (beror på ekonomin)

och köper jag stenen i omgångar så blir ju inkörningsperioden VÄLDIGT lång (flera månader) alltså kommer karet inte vara igång med lägre djur eller fisk förrän om många månader, tur att man har bra tålamod [:o]

kommer skriva i den här tråden lite då och då och hålla er uppdaterade ni som är intresserade och även lägga upp lite bilder..

tack för mig så länge.
#2 - 6 januari 2007 16:39
Ska bli intresant att följa. Man har ju fantiserat på den linjen ett par gånger.
#3 - 6 januari 2007 16:43
jepp ja oxå :) är mitt första saltkar och jag har mycket o lära än.. därför kommer det ta tid innan jag får ordning på allt.
jag har läst på saltvattensguiden i några månader och kände att jag måste ju börja nångång :)

väldigt kul att ha kommit igång i alla fall.
#4 - 6 januari 2007 16:43
Äntligen saltvatten??

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Funderade du inte över att döpa tråden till "Äntligen saltvatten" ;)?[/COLOR][/FONT]
#5 - 6 januari 2007 16:45
funderade på de , men de börjar bli tjatigt nu ;)
#6 - 6 januari 2007 16:52
kul att se att flera startar upp salt.
marcuspajp projekt triggade mig lite grann så själv ska jag dra igång ett mollyhotell (80 liter) ska bara hitta någonstans att ha det.
Men följer alla saltvattensprojekt jag hittar.
#7 - 6 januari 2007 17:01
kul. ska bli kul att sse ditt kar i framtiden.
samma här.. läser alla trådar som har med salt o göra :)
#8 - 6 januari 2007 17:54
Själv så funderar jag på att kasta ut sydamerikanerna ur 720´t och slänga i salt i karet.......NOOOOOOOOT ;) :)

Men en vacker dag så kanske det blir så ändå för det e så jääääla fint :)
#9 - 6 januari 2007 18:11
tycker jag du ska göra drd. vore inte helt fel att ha ett 720l saltkar
#10 - 6 januari 2007 18:20
Synd inte polaren från Hörby läser det här han är ett saltfreak kan det mesta om det,han hade kunnat ge dig så många råd.
#11 - 6 januari 2007 18:39
Lycka till! Det har hänt en del med mitt kar nu över jul men mitt minneskort har gått sönder så jag har inte uppdaterat min tråd. Kommer nog snart.
#12 - 6 januari 2007 19:03
stene skrev:
Synd inte polaren från Hörby läser det här han är ett saltfreak kan det mesta om det,han hade kunnat ge dig så många råd.

jag läser varje dag på saltvattensguiden och där finns det många hundra personer som jag kan få tips av ;)
men tips kan man aldrig få för mycket av så han är välkommen att ge mig tips.
#13 - 6 januari 2007 19:04
marcuspajp skrev:
Lycka till! Det har hänt en del med mitt kar nu över jul men mitt minneskort har gått sönder så jag har inte uppdaterat min tråd. Kommer nog snart.

tackar!
ja jag har spanat på din tråd men den har varit ganska död tyvärr. ska bli kul o se lite bilder när du får ordning på kameran.
#14 - 7 januari 2007 20:32
här kommer en bild på mitt kar som jag har hämtat nu. har inte stadat de är så det är lite lortigt än :)

det va ganska stort när jag fick in det i lägenheten.. större än ja trodde.

sen kommer även den hemmagjorda rampen att kläs in med nånting för den är inte vidare snygg tyvärr.
#15 - 6 februari 2007 16:13
var längesen jag skrev här.. har väl inte hänt jättemycket tyvärr.
fick precis hem min osmosblandare i alla fall. har även beställt 25kg salt och en refractometer som kommer i slutet på veckan. har även en del levande sten på gång (kanske) så det ska väl inte dröja flera månader innan jag är igång lite försiktigt i alla fall.

men "skynda långsamt" är ju ett måste i denna hobbyn och det kan man ju verkligen säga att jag gör ;)
#16 - 6 februari 2007 23:44
Kaffe måste du köpa med... ett måste när jag kommer på besök och det tänker jag! :)
#17 - 7 februari 2007 13:28
kaffe ska inhandlas :D du är välkommen sen när karet är igång.. (geivetvis innan oxå om du har lust :))
#18 - 12 februari 2007 22:55
andreassofus hur ser det ut nu??
#19 - 12 februari 2007 23:11
det ser exakt likadant ut :) mitt salt och min optiska saltmätare har inte kommit än. osmosblandaren har kommit och den har jag installerat,, måste dock plocka isär den och täta den lite för den läckte.

och sen när saltet har kommit ska jag bygga ihop skummaren igen och installera den och sätta i pumparna och koppla in 1 miljard timers , sen ska jag fylla på vatten, sen har jag beg levande sten som jag kan köpa om jag vill, och då ska jag hämta 10-15kg där. så förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge innan jag startar upp det..

håller du på med salt du oxå?
#20 - 13 februari 2007 09:03
Okej, lägg upp bilder när det är färdigt :P
Bilagor:
#21 - 26 februari 2007 17:58
Har du vattnat och saltat färdigt än? :)
Bilagor:
#22 - 26 februari 2007 22:29
det tar sig. har fyllt upp med RO vatten nu, 1pump är igång och värmaren är i. i morgon (tisdag) ska jag se om tempen är rätt, i så fall ska jag börja hälla i salt. sen ska jag försöka få rätt saltmängd och hinner jag färdigt med det denna vecka så får jag hem ca 10kg sten på fredag till att börja med, har tyvärr inte råd att köpa allt samtidigt.,

sen är det bara till o vänta o vänta o vänta o vänta ;) tills jag har råd o köpa mer sten, ev kan det gå ganska snabbt om jag har tur men vi får se..

ska bli skönt att komma igång i alla fall.
#23 - 7 mars 2007 09:57
en liten uppdatering.

i lördags var jag i örebro och tittade lite inne på reef zone, fick med mig 5kg levande sten (hade inte råd med mer) så den stenen är i karet nu. kollar man med ficklampa på natten så ser man små djur som springer omkring på stenen, har även ett tiotal rörmaskar som är ute och filtrerar.

idag väntar jag på ett bussgods, nämligen 18kg levande sten till så jag hoppas verkligen det kommer idag.
det blir då 23kg sammanlagt och det får räcka till att börja med så nu ska jag bara vänta tills inkörningsperioden är färdig så jag kan börja med lite ljus nån timme om dagen.

bilder kommer när all sten är i.
#24 - 7 mars 2007 17:28
har nu fått hem mina 18kg sten och lagt i karet. la inte ner mig så mycket för att få det bra för jag jobbar egentligen, bild kommer när jag har fått ordning på det (om nån är intresserad)

såg ut att va fin sten i alla fall sså jag är nöjd.
#25 - 7 mars 2007 17:39
BIIILD plz plz :P:P
#26 - 7 mars 2007 17:44
blir inga bilder nu tyvärr för jag hade inga batterier till kameran.. bilder kommer troligen i morgon.
#27 - 7 mars 2007 17:48
men dumma batterier...
#28 - 9 mars 2007 13:18
nu får jag se om jag lyckas ladda upp en bild nu när jag inte är guldmedlem.

[COLOR=#22229c]http://img100.imageshack.us/my.php?image=23kgwh4.jpg[/COLOR]
#29 - 9 mars 2007 13:22
på bilden är det ca 23kg LS men ingen aquaskaping än :)

nu får det stå så här utan ljus eller något i ca en månad. mäter mina värden hela tiden så jag kan följa hela utvecklingen.

sen när värdena är stabila och bra så ska jag köpa nån fisk eller turbosniglar eller nåt till att börja med, och ca 1 timme ljus på om dagen den första veckan,, sen mer och mer ljus för varje vecka som går.
#30 - 9 mars 2007 13:44
ska du ha i sand också?
#31 - 9 mars 2007 13:47
nej ingen sand. finns ju 3 möjligheter vad jag vet.. antigen ingen sand alls (som mitt kar, eller så ett tunt lager på ett par mm runt om stenen eller DSB (deep sand bed) vilket inte är för nybörjare.

kan vara problem med sand i ett saltkar och många råder nybörjare att inte ha nåt i botten alls, samlar bara massa oönskad skit som man inte vill ha i karet och som kan förstöra allting.
#32 - 11 mars 2007 14:09
jag är lite intresserad vad du har lagt ut och vad det kommer att kosta dig totalt?

jag som många andra är intresserad av salt istället för sötvatten !
#33 - 11 mars 2007 14:33
nike83 skrev:
jag är lite intresserad vad du har lagt ut och vad det kommer att kosta dig totalt?

jag som många andra är intresserad av salt istället för sötvatten !

kan ju säga så här, tror man att sin saltvattensanläggning kommer att gå på ca 10.000kr så blir det i alla fall 20.000kr i slutändan :)

nej men det går att komma undan ganska billigt om man kollar på begagnatmarknaden.

men vill du veta vad mitt har kostat så kan du skicka ett pm till mig för jag har ingen lust att lägga ut priserna här.
#34 - 25 mars 2007 17:20
hur går det? vi (jag) väntar på uppdateringar!
#35 - 25 mars 2007 17:45
hej! nya bilder finns på min zoon om du/ni vill se. har väl inte hänt så mycket. har börjat med en del ljus nu några timmar om dagen. tar väl ett par veckor till kanske innan den första fisken kommer i.
#36 - 25 mars 2007 17:48
tack för bilderna

Annons