Ändringar på Zoopet - ANNONSER

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 5 oktober 2015 08:26
Annonsdelen på Zoopet har tynat bort. I början var den öppen för alla och den var tämligen populär men den missbrukades också i ganska hög grad.
Exempel på missbruk:
Det var många företag som annonserade där (även om de inte skrev att de var företag).
Eftersom annonserna var gratis och de är bäst säljande när de är aktuella så uppgraderade många sina gamla annonser väldigt ofta för att hela tiden ligga först vilket drabbade många seriösa annonser eftersom de hela tiden knuffades ner etc. etc.
Det var därför väldigt mycket jobb för oss att sköta annonsavdelningen och många var sura - både de som fick sina annonserade raderade av oss och de seriösa annonsörer som drabbades av oseriösa annonsörer.

Därför när goldmedlemskapet infördes så gjordes annonsavdelningen om till att enbart gälla för goldmedlemmar.

Det hade det positiva med sig att missbruket helt försvann tämligen omgående men detta (tillsammans med att nya annonsmedia växter fram) ledde också till att antalet annonser minskade alltmer och idag är det ytterst få som lägger in annonser och också få köpare som läser annonserna.

Så läget är kritiskt - något måste göras för annars är det lika bra att lägga ner annonsavdelningen.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 oktober 2015 08:31
Inkomna synpunkter

[COLOR=#3e3e3e][FONT=Helvetica][FONT=Calibri]Webo[/FONT][/FONT][/COLOR]

[FONT=Calibri][COLOR=#3e3e3e][FONT=Helvetica]Annons avdelningen skulle också kunde bli mycket bättre. Som dehar på NCS (Nordiska Ciklidsällskapet) där man har det som en forum del och man kan ställa frågor och svara i annonsen. Som det är nu är den rätt tråkig och helt död. Kan man få flera delar på Zoopet mera attraktiva så borde det ocksågöra att där kommer flera hit och annonser på fisk och akvarieutrustning borde ju dra en del användare som söker på nätet efter sånt plus att vi som vill sälja något slipper att använda andra webbplatser för att göra det.[/FONT][/COLOR][/FONT]

[COLOR=#3e3e3e][FONT=Tahoma][FONT=Calibri]Einarsson[/FONT][/FONT][/COLOR]

[FONT=Calibri][COLOR=#3e3e3e][FONT=Helvetica]jag vill att köp/sälj för guldmedlemmar ska finnas som en forumdel, vet att jag har blivit sågad för det innan men jag tycker att de forumen som har det främjar byten & vidareförsäljning av fisk och utrustning på ett helt annat sätt. Det gör även att medlemmarna interagerar med varandra mer även på andra plan än just akvariet.[/FONT][/COLOR][/FONT]

[COLOR=#3e3e3e][FONT=Helvetica][FONT=Calibri]Tycker det är löjligt att jag inte ens i min egen projekttrådeller "dagbok" där jag noterar hela mitt akvarieliv inte ens kan få skriva att "nu har jag 3 fiskar som någon kan få köpa eller adoptera!". Det gör att jag söker mig till andra sajter för just den biten, så då är det en effektiv "väg ut" från zoopet.

Och jag tycker inte annonsdelen räcker för eftersom den ligger på ett helt annat ställe är det inget som är en del av det zoopet man ständigt läser, dvs forumet. Och då kan det dyka upp massa bra deals där som man missar. Sånt man inte aktivt letar efter men hade köpt direkt om ett erbjudande trillade framför näsan i förbifarten.[/FONT][/FONT][/COLOR]

[COLOR=#3e3e3e][FONT=Tahoma][FONT=Calibri]IngerH[/FONT][/FONT][/COLOR]

[FONT=Calibri][COLOR=#3e3e3e][FONT=Helvetica]Jag tycker också att annonsdelen är seg, den är inte tillräckligt lättåtkomlig tror jag. Satt in en annons om flytväxter för ett tag sedan men inget napp alls. Så då kanske det blir så, att folk söker på annat håll i stället.[/FONT][/COLOR][/FONT]

[COLOR=#3e3e3e][FONT=Tahoma][FONT=Calibri]PiaJo[/FONT][/FONT][/COLOR]

[FONT=Calibri][COLOR=#3e3e3e][FONT=Helvetica]jag tycker (har säkert nämnts innan)

1. få fram annonsdelen[/FONT][/COLOR][/FONT]

[COLOR=#3e3e3e][FONT=Tahoma][FONT=Calibri]tazzrat[/FONT][/FONT][/COLOR]

[FONT=Calibri][COLOR=#444444][FONT=Helvetica]Håller med om annonsidéerna; annonsdelen är lite för diskret och annonser för ge lite för få svar.[/FONT][/COLOR][/FONT]

[COLOR=#3e3e3e][FONT=Tahoma][FONT=Calibri]Webo[/FONT][/FONT][/COLOR]

[FONT=Calibri][COLOR=#3e3e3e][FONT=Helvetica]Jag tror det hade varit bra med en Skänkas avdelning också. Därfinns n hel del (inkl mig själv) som kaster massor växter när man ansar/rensar karen och så sitter där en massa andra (och speciellt nybörjare eller de som kanske inte har råd att springa och köpa dyra växter i butikerna) och de fattas växter. Det kan också vara sten eller grus eller annat som man inte vill sälja (för att det är jobbigt eller man inte tycker det är något värd eller så) utan bara ge bort till någon som vill ha det.[/FONT][/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 5 oktober 2015 08:43
Våra förslag till ändringar
1/ Annonsavdelningen öppnas för alla
2/ Annonsavdelningen flyttas till en egen avdelning i forumet
En förutsättning för detta är att varje forumläsare (som är registrerad) kan ställa in så att man kan välja mellan om man vill se annonserna i flödet när man klickar på "Vad är nytt" samt i "Inlägg sedan förra besöket" eller om man inte vill se dom. Är man inte intresserad av att hela tiden se en massa annonser i forumflödet så skall man slippa. Detta är vi dock tämligen övertygade om att det går att fixa.

Vi kommer att titta lite på andra forum och hur de har lagt upp det för att se vad som blir bäst.

Andra synpunkter som kommit fram
Att annonser även skall få förekomma i diskussionsdelen i forumet tycker vi inte är en så bra idé. Nu får ju forumet en annonsavdelning och då borde ju också behovet vara mindre.
En Skänkes-avdelning efterlyses, men en sådan finns ju redan och det finns ingen anledning till att den inte skulle finnas i det nya forumet.
#4 - 5 oktober 2015 08:53
Verkar vara bra Kjell :)
#5 - 5 oktober 2015 09:18
Bra ändringar ja.
#6 - 5 oktober 2015 09:27
Tror jag blir jättebra. Sedan kan man fundera på om det bara är guldmedlemmar som kan lägga till foton i annonsen, som på Ncs där bara medlemmar kan göra det.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 5 oktober 2015 09:47
ansjo skrev:
Tror jag blir jättebra. Sedan kan man fundera på om det bara är guldmedlemmar som kan lägga till foton i annonsen, som på Ncs där bara medlemmar kan göra det.

Korrekt.
Delvis beror det ju på hur vi nu gör det med att lägga in foton i forumet överhuvudtaget. Kan bara goldisar göra det (som nu) så är svaret givet. Öppnas det upp även för icke gold i övriga delar så kan samma gälla för annonserna eller så spärras icke goldisar i just annonserna. det senare vet jag inte ens om det går - det får kollas upp. Du skriver att det inte går i NCS forum men jag kollade deras annonser tidigare idag och hittade då foton även i annonser inlagda av sådana som inte var NCS-medlemmar. Men, men - det får kollas
#8 - 5 oktober 2015 09:50
Det kan iofs ha ändrats på senare tid, men för något år sedan var det så...:)
#9 - 5 oktober 2015 09:59
En annons utan bild är närmast värdelös,tycker att alla skall kunna lägga in bild i annonser.
#10 - 5 oktober 2015 12:06
Våra förslag till ändringar

1/ Annonsavdelningen öppnas för alla

2/ Annonsavdelningen flyttas till en egen avdelning i forumet

En förutsättning för detta är att varje forumläsare (som är registrerad) kan ställa in så att man kan välja mellan om man vill se annonserna i flödet när man klickar på "Vad är nytt" samt i "Inlägg sedan förra besöket" eller om man inte vill se dom. Är man inte intresserad av att hela tiden se en massa annonser i forumflödet så skall man slippa. Detta är vi dock tämligen övertygade om att det går att fixa.

Vi kommer att titta lite på andra forum och hur de har lagt upp det för att se vad som blir bäst.

Andra synpunkter som kommit fram

Att annonser även skall få förekomma i diskussionsdelen i forumet tycker vi inte är en så bra idé. Nu får ju forumet en annonsavdelning och då borde ju också behovet vara mindre.

En Skänkes-avdelning efterlyses, men en sådan finns ju redan och det finns ingen anledning till att den inte skulle finnas i det nya forumet.

Låter bra!
#11 - 5 oktober 2015 12:30
Samma problem (med branch-anknutna på forum) på andra forum löses ofta med att det är krav på namn i signaturen samt meddelande ifall man är branch-kopplad
#12 - 5 oktober 2015 14:31
Ja lägger ni en annonsavdelning i forumet och öppnar så att alla kan lägga in annonser så tycker jag det är kanon. Det kommer garanterat att få bra fart på resten av forumet också efter ett tag :)

Och som någon annan sa så är en annons utan bilder en värdelös annons.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 5 oktober 2015 14:44
Och som någon annan sa så är en annons utan bilder en värdelös annons.

Kanske är det så och kanske är just det som är orsaken till att det så ofta dyker upp stulna foton i annonserna ;)
#14 - 5 oktober 2015 16:09
Tycker ändå att det är väldigt bra med foto på det man säljer/köper i den mån det går :)
#15 - 5 oktober 2015 17:10
Myckdt snack om stulna bilder. Och jag förstår inte riktigt det för där finns ju ingen skillnad på en reggad medlem eller en guld medlem förutom att guld har betald och det i sin tur gör ju inte någon skillnad på bilder som laddas upp.

Hur stora problem är det om man kollar på andra siter som NCS t.ex.?
#16 - 5 oktober 2015 17:15
Forumet bör helst vara indelat i län så man snabbt kan se om det som man är intresserad av finns nära eller långt borta. Man tröttnat snabbt när man ska sitta och försöka hitta utav vart vara befinner sig för att det inte framgick i annonsen. Så läns uppdelat med det i ämnet på inlägget. Sen är det inte fel att man kan se staden också i annonsen. Man ska inte behöva gå in i profiler eller så för att hitta den info.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 5 oktober 2015 18:08
Webo skrev:
Myckdt snack om stulna bilder. Och jag förstår inte riktigt det för där finns ju ingen skillnad på en reggad medlem eller en guld medlem förutom att guld har betald och det i sin tur gör ju inte någon skillnad på bilder som laddas upp.

Hur stora problem är det om man kollar på andra siter som NCS t.ex.?

Nej det är kanske ingen större skillnad mellan goldisar och icke goldisar, men ändå spelar det nog ändå in en del att en goldis i genomsnitt tar sin hobby lite seriösare och är lite räddare för att bli avstängd. Dessutom blir det ju åtskilliga fler att hålla reda på.
Har inte alls kollat annonserna på andra hemsidor (främst för att jag är tämligen ointresserad av sådant som annonser och auktioner etc). Det enda man ser är väl egentligen på FB och där förekommer extremt ofta stulna foton. Har många gånger där t.ex. sett foton som är stulna från Zoopet.
#18 - 5 oktober 2015 18:10
Webo skrev:
Forumet bör helst vara indelat i län.

Kanske ska finnas med i en mall som man måste använda sig av när man lägger ut annonser(liknande den mallen de använder sig av på plantswap)
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 5 oktober 2015 18:16
joeyk skrev:
Kanske ska finnas med i en mall som man måste använda sig av när man lägger ut annonser(liknande den mallen de använder sig av på plantswap)

Ja län, ort eller postnummer måste absolut finnas med - vi får kolla upp olika alternativ.
#20 - 5 oktober 2015 19:09
Det är nog svårt att totalt hindra detta med stulna foton men det behöver vara ett hinder för att Zoopets annonser bör innehålla foton på objekt,utan det inga annonser.
#21 - 6 oktober 2015 08:07
Kanske är det så och kanske är just det som är orsaken till att det så ofta dyker upp stulna foton i annonserna ;)

Du som är så inne på stöld hela tiden kanske skulle börja källhänvisa i dina egna texter? Det börjar bli ett tröttsamt argument när du uppenbarligen har skrivit mängder med artbeskrivningar utan att på något sätt redovisa var du hittat informationen. Det är stöld om något i mina ögon. På valfritt universitet i Sverige skulle man bli avstängd för sådana tilltag.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 6 oktober 2015 08:18
Du som är så inne på stöld hela tiden kanske skulle börja källhänvisa i dina egna texter? Det börjar bli ett tröttsamt argument när du uppenbarligen har skrivit mängder med artbeskrivningar utan att på något sätt redovisa var du hittat informationen. Det är stöld om något i mina ögon. På valfritt universitet i Sverige skulle man bli avstängd för sådana tilltag.

Det går liksom inte att länka till Facebook ;)
#23 - 6 oktober 2015 08:22
Det går liksom inte att länka till Facebook ;)

I boken Svenska skrivregler kan man läsa hur man går tillväga för att hänvisa till alla typer av källor. Det kanske kan vara en bra investering. http://www.bokus.com/bok/9789147084609/svenska-skrivregler/

Du säger själv att du använder fler källor för varje artbeskrivning och jag ser inte hur en stöld kan vara värre än en annan. Det är nästan värre i text faktiskt.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 6 oktober 2015 08:36
I boken Svenska skrivregler kan man läsa hur man går tillväga för att hänvisa till alla typer av källor. Det kanske kan vara en bra investering. http://www.bokus.com/bok/9789147084609/svenska-skrivregler/

Du säger själv att du använder fler källor för varje artbeskrivning och jag ser inte hur en stöld kan vara värre än en annan. Det är nästan värre i text faktiskt.

Märklig syn du har när du anser att det är en värre stöld att läsa om en fiskart på 10 olika ställen och använda den informationen som ges där tillsammans med min egen kunskap av arten till att skriva en text helt med egna ord än vad det är att ta ett foto rätt upp och ner och använda. Jag har läst lagstiftningen och vet vad som gäller både vad gäller text och foton.

Så enligt dig så om du har läst en artbeskrivning på Zoopet där det står att en art är herbivor och sedan när du svarar på en fråga om detta i ett forum utan att ange att du läst det på Zoopet så vore det stöld. det tycker inte jag.

Jag har då och då bråkat om fotostölderna på Facebook - men det är rätt meningslöst eftersom det är socialt accepterat så de vill inte agera.
Jag har inte för avsikt att här kasta skit på specifika personer eller sidor på Facebook - det leder ingenstans. Vad jag däremot vill är att det inte skall förekomma här. Vi får väl titta på hur man skall utforma ett sådant regelverk.
#25 - 6 oktober 2015 08:41
Hur vet man när en bild är stulen,man kan ha erhållit tillstånd att använda den.
#26 - 6 oktober 2015 08:42
Ni kan kika in på Bukefalos.com och jämföra hur det fungerar.
- Liknande forum med olika indelningar, hästspecifikt i detta fallet.
- Extremt viktigt med länsuppdelning där då det är viktigt att provrida hästar och många ogillar att posta sadlar.
- Alla annonsörer kan lägga in bilder.
- Alla medlemmar kan rapportera inlägg för moderering, även i annonsdelen, och då ange t ex "stulen bild".
- Moderator eller admin tar ställning till om åtgärd ska göras eller inte.

Låt inte ert fotointresse och er insyn i foto-lagarna fälla krokben för affärsidén för den här sidan.
Vill ni få upp intresset för annonser så måste ni faktiskt tillåta foton.
Det som återstår är hur ni ska se till att det blir lätt och snabbt att sanera det som inte är ok.

(Är det inte så viktigt med annonsdelens användande och fortlevnad så är det hela dock en icke-fråga.)
#27 - 6 oktober 2015 08:44
Det är viktig med annonsdelen för att om möjligt skapa större intresse för Zoopet.
#28 - 6 oktober 2015 08:49
Märklig syn du har när du anser att det är en värre stöld att läsa om en fiskart på 10 olika ställen och använda den informationen som ges där tillsammans med min egen kunskap av arten till att skriva en text helt med egna ord än vad det är att ta ett foto rätt upp och ner och använda. Jag har läst lagstiftningen och vet vad som gäller både vad gäller text och foton.

Så enligt dig så om du har läst en artbeskrivning på Zoopet där det står att en art är herbivor och sedan när du svarar på en fråga om detta i ett forum utan att ange att du läst det på Zoopet så vore det stöld. det tycker inte jag.

Jag har då och då bråkat om fotostölderna på Facebook - men det är rätt meningslöst eftersom det är socialt accepterat så de vill inte agera.

Jag har inte för avsikt att här kasta skit på specifika personer eller sidor på Facebook - det leder ingenstans. Vad jag däremot vill är att det inte skall förekomma här. Vi får väl titta på hur man skall utforma ett sådant regelverk.

Ja, jag tycker att det är rakt av dåligt att det inte redovisas var ursprungsinformationen finns. Det kommer man inte undan med på något annat ställe där vetenskap behandlas. Tror du på allvar att jag kan göra så i någon av mina vetenskapliga texter och ta mig undan med det?

Det är plagiat Kjell, plagiat är dåligt. Du snor information från andra och tar betalt för det. Har jag fel?
#29 - 6 oktober 2015 08:51
Ja, jag tycker att det är rakt av dåligt att det inte redovisas var ursprungsinformationen finns. Det kommer man inte undan med på något annat ställe där vetenskap behandlas. Tror du på allvar att jag kan göra så i någon av mina vetenskapliga texter och ta mig undan med det?

Det är plagiat Kjell, plagiat är dåligt. Du snor information från andra och tar betalt för det. Har jag fel?

Du kan väl inte mena allvar?
#30 - 6 oktober 2015 08:55

I att man betalar för information som kommer från någon annan? Vad får ursprungsförfattaren av våra 225:-, är inte det ett rimligt frågetecken? Jag har varit tyst om den aspekten länge nu men fotostölder är tydligen riktigt illa och jag tycker att detta är i princip samma sak..
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 6 oktober 2015 09:03

Jag förutsätter att Mathias Nilsson ironiserar för så korkad är han inte;)
#32 - 6 oktober 2015 09:07
Jag förutsätter att Mathias Nilsson ironiserar för så korkad är han inte;)

Ska vi hamna där igen? Jag har använt mig av någon bok du skrivit när jag skrivit om akvaristikens historia i Sverige. Erik Åhlander hade med den som referens i sin artikel i Ciklidbladet. Han refererade som man bör göra.

Hur svårt skulle det vara att lägga till noter i artbeskrivningarna? Du tar ju fakta från något ställe och då måste du redovisa var det kommer ifrån, annars blir det inte vetenskapligt. Du snor då någon annans arbete.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 6 oktober 2015 09:18
Ska vi hamna där igen? Jag har använt mig av någon bok du skrivit när jag skrivit om akvaristikens historia i Sverige. Erik Åhlander hade med den som referens i sin artikel i Ciklidbladet. Han refererade som man bör göra.

Hur svårt skulle det vara att lägga till noter i artbeskrivningarna? Du tar ju fakta från något ställe och då måste du redovisa var det kommer ifrån, annars blir det inte vetenskapligt. Du snor då någon annans arbete.

Om jag rätt av snor någon annans info, eller om det är unik info (vilken artbeskrivningarna sällan innehåller) som jag citerar så skall det självklart anges. Men det är bara allmänna fakta (definitivt inte vetenskapliga som du skriver) som finns med i artinfon och den kommer antingen kommer från egen erfarenhet eller har kokats ihop av den information som getts av arten på en massa olika ställen i böcker, på nätet, i föredrag, eller vid pers. komm. under de senaste 40 åren.

Däremot kan jag generellt tycka att det borde anges länkar till bra akvariehemsidor där man kan hitta mer info om den grupp av fiskar som arten tillhör. Detta har också tagits upp som förslag tidigare i samband med att artbeskrivningarna diskuterades och så kommer också att ske i "Allmän info" om varje fiskgrupp etc.

Denna diskussion har för övrigt inget som helst att göra med "Annonser" så i fortsättningen håll er till ämnet. Vill ni absolut diskutera detta så gör det i diskussionstråden om Artbeskrivningar.
#34 - 6 oktober 2015 09:21
Jag provade att länka in olika texter från två universitet men de blir låsta eftersom jag måste vara inloggad. Tar en text från Wikipedia i stället.

[COLOR=#252525][FONT=sans-serif]"Återgivningar som ligger så nära grundverket att de inte är självständiga räknas som plagiat, om det inte är frågan om redovisade citat som medges av svensk och finsk [/FONT][/COLOR]citaträtt[COLOR=#252525][FONT=sans-serif] och [/FONT][/COLOR]återgivningsrätt[COLOR=#252525][FONT=sans-serif], amerikansk [/FONT][/COLOR]fair use[COLOR=#252525][FONT=sans-serif]-lagstiftning och motsvarande undantag mot upphovsrätten i europeisk lag som baseras på [/FONT][/COLOR]Bernkonventionen[COLOR=#252525][FONT=sans-serif], med flera länder. Kortare källbelagda citat av texter, och viss återgivning av illustrationer och konstverk i en akademisk uppsats utan vinstsyfte eller i direkt anslutning till exempelvis en [/FONT][/COLOR]recension[COLOR=#252525][FONT=sans-serif], medges av citaträtten[/FONT][/COLOR][SUP][5][/SUP][SUP][6][/SUP][COLOR=#252525][FONT=sans-serif] och [/FONT][/COLOR]återgivningsrätten[COLOR=#252525][FONT=sans-serif] i svensk och viss mån finsk lag. Liknande undantag från upphovsrätten finns även i amerikansk [/FONT][/COLOR]fair [FONT=sans-serif][COLOR=#0b0080]ute-lagstiftning[/COLOR][/FONT][FONT=sans-serif][COLOR=#252525]."

För att göra det extra tydligt då. Kjell säger att artbeskrivningarna är ett viktigt argument för betalande guldmedlemmar. Guldmedlemmarna betalar alltså för artbeskrivningarna. Kjell säger att han går till flera källor för att göra en artbeskrivning, något han inte redovisar i texterna. Det är då rimligt att anta att han tar betalt för någon annans arbete. Vad får då ursprungsförfattaren ut av detta? [/COLOR][/FONT]
#35 - 6 oktober 2015 09:23
Tillbaka till Topic.
#36 - 6 oktober 2015 14:13
Nu var det väl iofs inte artsregistret som så som var den brinnande punkten här utan argumentet med vad som var stöld eller ej. Och att det var mycket stöld av bilder som du (Kjell) har upplevt och att det skulle vara ett problem. Men litegrann så är det ju inne på samma väg som det Matthias skriver för om där finns en bild överallt på nätet och jag ser den och sen använder jag den i en annons (jag beskär det lite kanske så den är bara 40% likadan som alla de andra) då kan den alltså inte räknas som stöld då den fanns över allt enligt ditt resonemang? Orsaken till att den bilden fanns överallt var kanske att andra också hade "stulit" den och använd den över allt.

Som jag har skrivit innan så ser jag ingen skillnad på bilder från en icke betalande medlen och en betalande medlem. De kan använda samma bilder osv så begränsningen/orsaken till att inte göra det fritt att lägga upp bilder på Zoopet kan inte vara pga stulna bilder då skillnaden ju bara är om man har betald medlemsavgift eller inte.
#37 - 6 oktober 2015 14:30
Nej det är kanske ingen större skillnad mellan goldisar och icke goldisar, men ändå spelar det nog ändå in en del att en goldis i genomsnitt tar sin hobby lite seriösare och är lite räddare för att bli avstängd. Dessutom blir det ju åtskilliga fler att hålla reda på.

Har inte alls kollat annonserna på andra hemsidor (främst för att jag är tämligen ointresserad av sådant som annonser och auktioner etc). Det enda man ser är väl egentligen på FB och där förekommer extremt ofta stulna foton. Har många gånger där t.ex. sett foton som är stulna från Zoopet.

Hade missat detta svar då det hade kommit bort i alla inläggen här.

Om det är mycket jobb som är problemet och det gör att ni inte vill införa det så finns där ju flera personer som kunde vara intresserade av att hjälpa till och moderera delar som kan ge mycket jobb.

Ett bra ställa att kolla på hur det ser ut är här: https://www.ciklid.org/forum/forumdisplay.php?65-Annonser

Det som är bra är att man enkelt kan se vart annonsen kommer ifrån.

[ATTACH=CONFIG]77599[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77600[/ATTACH]

Det som saknas är att där i ämnet också skulle kunna skrivas in om varan är såld. Så slipper man öppna annonsen och läsa igenom tråden och sen se att den är såld.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 6 oktober 2015 14:42
Finns ju flera hemsidor som har annonser inlagda i forumet som t.ex. ciklid.org, saltvattensguiden.se, plantswap.se och dessa kommer vi att kolla på. Om du känner till något annat bra forum med annonser så tipsa oss gärna.

Som Webo och fler andra har påpekat tidigare så skall det finnas olika kategorier, det skall gå att se i vilket område som annonsören bor och den som vill skall också kunna ta bort annonserna i den löpande texten i forumet. Är det något annat som är viktigt när det gäller annonsdelen?
#39 - 6 oktober 2015 17:45
Nu är vi där igen med bilder men bortse från det så tycker jag nästan där skulle vara krav på att där skulle finnas bild med i alla annonser så man snabbt kan se hur det ser ut och den som har bild säljer ju också snabbare (om det som ska säljas nu har rätt kvalitet för det man begär, men det ser man ju snabbt då). Där finns forum som har som krav att där ska finnas bild med på det man säljer. Det dra antagligen också ner en del på de som inte är seriösa eftersom man då måste visa vad man säljer.
#40 - 6 oktober 2015 17:48
Man kan också ha som krav att man inte får använda mailadresser i annonserna utan det ska säljas via Zoopets själj/byt/skänkas forum och telefon. Då blir man av med de som lägger annonser på alla siter men som inte bevakar dem tar bort dem då de kommunicera via mail helt sidan om Zoopet och det kan jag tycka är fel.
#41 - 6 oktober 2015 17:50
En tidsgräns på inaktiva tråder (annonser) borde kanske också finnas så det blir lite självrensande.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 6 oktober 2015 18:06
Webo skrev:
Man kan också ha som krav att man inte får använda mailadresser i annonserna utan det ska säljas via Zoopets själ/byt/skänkas forum och telefon. Då blir man av med de som lägger annonser på alla siter men som inte bevakar dem tar bort dem då de kommunicera via mail helt sidan om Zoopet och det kan jag tycka är fel.

En tidsgräns på inaktiva tråder (annonser) borde kanske också finnas så det blir lite självrensande.

Vettiga förslag
#43 - 6 oktober 2015 21:37
Redbee.com har också annonser och deras regler är b.la. dessa:
[SIZE=1]
[/SIZE][SIZE=1]Regler för säljannons LÄS INNAN! [/SIZE]

[SIZE=1]Detta skall alltid finnas med i en annons:

* Bild. (Köparen har också ansvaret att begära efter bild om utseendet spelar stor roll)
* Pris, eller begär bud.
* Räkor/fiskars ungefärliga ålder/storlek.
* Enkel beskrivning om vad som säljs förutom bara namnet.

Eventuella oenigheter löser köpare och säljare mellan varandra via PM eller mail och inte publikt i forumet.

Medlemmar får gärna påpeka det till annonsörer om att följa reglerna.

Stickys som ligger överst och innehåller regler och info som t.ex. vad som inte är tillåtit att sälja. typ som detta (dock helst inte så många för då tror jag att många skippar dem. 1 borde räcka):
[ATTACH=CONFIG]77601[/ATTACH]

Jag tycker dessa är rätt vettiga regler plus de jag hade i förra inlägg.[/SIZE]
#44 - 6 oktober 2015 21:47
Skrev innan att jag tyckte det skulle vara ett krav att där skulle finns med bild i annonsen men det bör ju såklart vara bild eller video för där finns ju faktiskt också nytta av en video ibland när man ska köpa/sälja.

Vilket ju iofs också är ett sätt att kunna "ladda" upp bilder trots man inte är guldis (skapa en Youtube video med bilder man har tagit och lägga in länken till den i sitt inlägg :))
#45 - 6 oktober 2015 22:17
Om där finns en bild i annonsen så skulle man kanske kunna ha en miniatyrbild i listan med annonser som typ detta:

[ATTACH=CONFIG]77602[/ATTACH]

[COLOR=#ff0000]EDIT: [/COLOR]En snabb sökning på detta och jag hittade att där finns en plugin som kan göra detta både för den första bilden eller om det är en Youtube video: http://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?t=270794 (längst nere så finns där 2 st bilder som visar hur det kan se ut)

[COLOR=#ff0000]EDIT 2: [/COLOR]Håller man muspekaren över en bild så får man en lite större förhandsbild av bilden eller om det är en video så visas en större bild där videon spelas upp (jag tror den spelas upp men annars så blir det en stillbild på videon). Jag fick hitta bilden i väldig litet format och sedan dra upp den så det är ingen bra bild men man kan iaf se hur det kan se ut:

[ATTACH=CONFIG]77603[/ATTACH]

Riktigt snyggt och annorlunda och framförallt användbart, tycker jag..

Kan ju även användas överallt på Zoopet forum som t.ex. projekttråderna men även många andra ställen. Jag tror det skulle lyfta forumet rejält.
#46 - 6 oktober 2015 22:53
Om man kan ha både Län och Ort så hade det varit bra (dvs om man väljer att ha en ort, de som inte vill det väljer ingen ort men de som vill sisa orten också kan välja det). Kanske det kunde tas från profil orten om man har skrivit in det där och vill visa det men annars ett fält där man kan skriva in sin ort.

Dvs att Län är alltså obligatorisk men ort är frivillig.
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 7 oktober 2015 08:46
Jag håller inte riktigt med om att det måste vara en bild eller video med i annonsen (antar det då avses i säljannaonsernma ocvh inte i köpesannonserna för det vore omöjligt). Detta eftersom inte alla har möjlighet att fota (har ingen kamera) och vissa saker är extremt svårfotade (fiskar som är snabbsimmande, nattaktiva etc.) och om man t.ex. säljer 10 tetror lär det vara omöjligt att få med alla på ett foto.

Visst - man kan skriva att det är ett bra försäljningsargument att bifoga ett foto men jag tror inte riktigt på att det skall vara ett tvång.
#48 - 7 oktober 2015 10:19
Har inte alla idag tillgång till en kamera eller en mobiltelefon som kan ta bilder ? :) (behöver bara vara en i familjen som har det ju)

Att det kan vara svårt att ta en bild på fisk eller så är ju sant men man kan ju iaf ta en bild :-) Och man behöver ju inte fota alla som man ska sälja om det är samma sort.
#49 - 7 oktober 2015 13:09
Webo skrev:
Har inte alla idag tillgång till en kamera eller en mobiltelefon som kan ta bilder ? :) (behöver bara vara en i familjen som har det ju)

Att det kan vara svårt att ta en bild på fisk eller så är ju sant men man kan ju iaf ta en bild :-) Och man behöver ju inte fota alla som man ska sälja om det är samma sort.

NEJ, ALLA har inte tillgång till digitalkamera eller mobil med kamera.

Själv har jag en mobil, ingen stor tidstjuvande smartphone... Men jag har en tillgång till en digitalkamera i jobbet. Men har vänner som inte har varken eller.
Jag har haft smartphone, det var hett något år in på tvåtusentalet men nu värdesätter jag min tid och fritid mer, skönt att inte kunna göra någonting ;-)
#50 - 7 oktober 2015 13:12
Du missade det lite ironiska i det jag skrev? ☺
#51 - 7 oktober 2015 13:13
Det skall väl inte vara ett måste att bifoga bilder på köpes/säljes utan vara en möjlighet.
#52 - 7 oktober 2015 13:14
Webo skrev:

Det gjorde nog jag med;)....
#53 - 7 oktober 2015 13:19
Så om man skriver något och sätter en glad gubbe efter så uppfattar ni inte det som ironiskt? Dvs när man säger något med glimten i ögat och dra på smilbandet så uppfattar ni inte det som ironiskt?
#54 - 7 oktober 2015 13:25
Nä, då ska du ha den här gubben ;)...
#55 - 7 oktober 2015 13:27
Smilisar som Smilisar ☺😉😆
#56 - 7 oktober 2015 15:57
Webo skrev:

Skriver man otydligt så uppfattas det otydligt.

Hur som helst är inte digitalkamera eller telefon med kamera något so alla hushåll har.

Annons