Anentome helena - föda och allmän info

#1 - 19 april 2010 12:36
Köpte ett par helenor för en månad sen för att ta hand om snäckorna i karet, vilket dom sakta men säkert sköter bra. Dock undrar jag vilken föda dom ska ha förutom snäckorna samt hur ofta.

Undrar även hur aktiva dom är, d.v.s. hur mycket dom rör på sig. Ett tag trodde jag bägge var döda då jag aldrig såg dom, men i förrgår hade båda kommit fram. :) Dom verkar dock inte vara dom mest aktiva djuren, i alla fall inte under dagen. Eller har jag fått dåliga exemplar?
#2 - 19 april 2010 13:21
Du behöver inte mata dem något extra så länge de har snäckor att tillgå. Matar du andra fiskar så äter de även matrester från botten.
Av vad jag har kunnat se så kan de gräva ner sig långa perioder för att sedan komma fram för att jaga när de är hungriga så tror nog inte att dina är sämre exemplar ;)

Hur aktiva de är verkar variera väldigt eftersom de kan gräva ner sig och vila längre perioder för att sedan vara aktiva igen.
#3 - 19 april 2010 13:39
Köpte tre Anentome Helena i höstas, nu är ena karet förpestat av tusentals små Anenstome Helena... skitsnäckor. :(
Bilagor:
#4 - 19 april 2010 14:10
Ouscazz skrev:
Köpte tre Anentome Helena i höstas, nu är ena karet förpestat av tusentals små Anenstome Helena... skitsnäckor. :(

Sätt ut en annons så lär du nog bli av med dem snart...
Vi har försökt odla dem i sällskapsakvarium något år nu och endast fått enstaka snäcklingar [:o]
Startade igår ett litet odlingskar på 12L för att få tillökning så hemma hos oss är de inte speciellt produktiva :(
Det krävs ju en av var kön för att det ska bli något och de lägger inte speciellt många ägg om man jämför med skräpsnäckor så risken för invasion är ganska liten även om det händer hos vissa :p
#5 - 20 april 2010 07:35
Jag hade från början 6 st anentome helena som nu är över 20 st. de lägger sina små tepåse-ägg ÖVERALLT! :D
#6 - 20 april 2010 09:01
Allvarligt, jag tror att jag har minst ett tusental små 2mm Helenor i ena Diskuskaret. De bara fanns där en morgon för en vecka sedan... Funderar skarpt på att tömma hela karet och sanera... :mad:
#7 - 20 april 2010 12:54
Skaffa en snäckätande snäckatande snäcka:p....
#8 - 20 april 2010 13:38
Ouscazz skrev:
Allvarligt, jag tror att jag har minst ett tusental små 2mm Helenor i ena Diskuskaret. De bara fanns där en morgon för en vecka sedan... Funderar skarpt på att tömma hela karet och sanera... :mad:

ouscazz, hade jag bara bott närmre så hade jag kommit och hämtat en flock, har en uppsjö polare som vill ha sånna kan jag meddela :P

De borde ju inte vara svåra att göra av med just pga att de uppskattas som snäckjägare
#9 - 20 april 2010 16:20
Ouscazz skrev:

En sån snäcka kostar väl ca. 20-25kr i zoo-affären, så det verkar ju kunna gå att göra business :)
#10 - 20 april 2010 17:10
Ja, vi betalade så mycket som 60-70;- för vår första så nog kan du göra business :p
Kan säga att "högst att betala-nivån" har sjunkit sedan dess ;)
Men tror vi betalade ca. 40:- för de övriga :D
#11 - 20 april 2010 17:41
I Tyskland ligger de på runt 1 euro/st, och det är långt under inköpspriset för dessa, när affärer i Sverige handlar från grossisterna...
#12 - 23 april 2010 15:54
Jag tycker de är väldigt snygga, men har inga problem med snäckor i mina akvarium.
Äter de något annat än snäckor? Eller bör jag helt enkelt inte skaffa några?
#13 - 23 april 2010 16:12
mollsan skrev:
Jag tycker de är väldigt snygga, men har inga problem med snäckor i mina akvarium.

Äter de något annat än snäckor? Eller bör jag helt enkelt inte skaffa några?

De äter allt annat oxå men föredrar nog snäckor. Vet dock inte hur de är på alger.
#14 - 24 april 2010 16:36
Har några småkar till yngel-Guppylek. Vore bra att ha nåt som kan städa lite där...
Fått tips om posthorn, men dessa är ju så mycket snyggare!
#15 - 24 april 2010 16:40
Ja, de är så fina och mycket bra på att äta "skräpsnäckor", alla mina försvann på 2 veckor och jag hade måånga.

Jag har inte fått några bebisar än, det kanske bara är pojkar eller flickor ;) har haft de sen i februari.
#16 - 24 april 2010 16:42
fast några snäckproblem har jag ju inte...
är ju vanligt "skräp" jag vill de ska äta:p
#17 - 12 augusti 2010 22:21
Gammal tråd men jag hoppas någon kan svara ändå. Köpte tre st som släpptes i igår eftersom jag har så förbannat med skivsnäckor och physa (övermatar inte men har lite obalans och mycket alger i karet efter några medicineringar). Såg med förväntan fram emot att de skulle hugga in på "smörgåsbordet" men de grävde ner sig. Hur länge brukar de vara nergrävda och vila sig?
#18 - 13 augusti 2010 01:21
vickson skrev:
Gammal tråd men jag hoppas någon kan svara ändå. Köpte tre st som släpptes i igår eftersom jag har så förbannat med skivsnäckor och physa (övermatar inte men har lite obalans och mycket alger i karet efter några medicineringar). Såg med förväntan fram emot att de skulle hugga in på "smörgåsbordet" men de grävde ner sig. Hur länge brukar de vara nergrävda och vila sig?

Mina gjorde exakt desamma, ja stod där o släppte ner dem o riktigt gnuggade mina händer o tänkte "dö physor,dö", min helenorna bara knata iväg o försvann, tog nog 2-3 dar innan ja fick syn på dem nästa gång, men sen sätter dem fart. Läste att dem gräver ner sig i väntan på att nån ovetandes snigel ska glida förbi o då.......Smask,smask.....
#19 - 13 augusti 2010 08:36
Någon som har erfarenhet av hur t.ex. stora äppelsnäckor eller piggsvinssnäckor fungerar ihop med Helenor? Blir de trots sin storlek mat?
#20 - 13 augusti 2010 09:07
askungen skrev:
Mina gjorde exakt desamma, ja stod där o släppte ner dem o riktigt gnuggade mina händer o tänkte "dö physor,dö", min helenorna bara knata iväg o försvann, tog nog 2-3 dar innan ja fick syn på dem nästa gång, men sen sätter dem fart. Läste att dem gräver ner sig i väntan på att nån ovetandes snigel ska glida förbi o då.......Smask,smask.....

Jaha. Men då har de grävt ner sig i fel hörn där det finns minst snäckor. Vilka dumskallar. :p
#21 - 13 augusti 2010 10:48
De gräver nog ner sig för att det är ny miljö. Om några dagar kommer de slajma runt och tömma snäckskal ;)
Sen när de ätit sig riktigt mätta gräver de ner sig ett tag igen för att sen vakna till och börja om. Så funkar dessa snäckor :p
#22 - 13 augusti 2010 11:02
Jaha, blev lite orolig där att de gått och lagt sig för att komma fram igen nån gång till våren. Otacksamt att gå och lägga sig att sova när man blivit bjuden på kalas tycker jag. :p
#23 - 13 augusti 2010 20:45
vänta du bara dem där jäklans physorna finns ju överallt:mad: så de e nog bara en tidsfråga, dina helenor kan ju vila kanske oxå;)
#24 - 13 augusti 2010 21:54
Fast physorna stör mig inte, de hade jag gärna behållt - det är den där förbannade skivsnäcksinvasionen som ska bort bort bort. Och då ryker ju tyvärr pysorna också.

Jag tycker de kan vila sen när allt skräp är borta, inte förr. ;)
#25 - 13 augusti 2010 22:11
Aldrig tänkt på att du kan krossa de mot rutan och ge snäckorna som "godis" till fiskarna?
Låter brutalt men mina fiskar ÄLSKAR Ljudet av krossad snäcka, de blir som galningar.
A.Helenor är mkt effektiva små snäckor och så förökar de sig lätt. Och snygga att titta på :)
#26 - 13 augusti 2010 23:58
Jorå har jag tänkt, men vi pratar minst hundra djävlar och det blir mycket trycka. Flertalet av dem sitter inte på rutan utan bakgrund, växter, grus, stenar och you name it.

Ja Helenorna var överraskande snygga - men det där sprötet där fram är rätt äckligt tycker jag. Och förökar sig... Vill ju inte ha flera hundra av dem heller men några till får de bli. Sen när de inte har snäckor att käka håller de kanske inne med parningen självmant? :-)
#27 - 14 augusti 2010 00:16
Får hålla med Vickson att Physorna kan till och med va rätt läckra och har aldrig ens kommit i närheten av den explotionsartade ökning som de förbannade skivsnäckorna har, de är ju inte stora och växer rätt långsamt men otroligt jobbiga.

Men det jag har märkt är att när jag fått ett tillräckligt stort antal av andra snäckor i karen så har de sk. skräpsnäckorna mer eller mindre försvunnit...speciellt Spixi snäckorna verkar ha bromsat produktionen av skivsnäckor och physa så att jag nästan aldrig ser till några längre, verkar som de blivit utkonkurrerade helt enkelt.

Vet inte säkert hur det funkar med parningen ifall tillgången på mat minskar, men skulle inte tro att det spelar nån roll...

Annons