Anentome Helena som bara sover

#1 - 8 januari 2009 19:31
Köpte Anentome Helena snäckor för några dagar sedan för att dom skulle utrota alla "kanelbulle" snäckor.

Efter att ha lagt i dem så for de runt en stund men nu verkar dom ha grävt ner sig till hälften i sanden och gått i ide. Petade på en och såg den röra på sig en liten stund, bara för att gräva ner sig igen. Lever gör dom men speciellt aktiva kan dom inte anklagas för att vara.

Jag göder mina mina växter med Easy Carbon, såg i denna diskussion (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1238664#post1238664) att detta skulle vara farligt för snäckor. Om det nu är fallet har aldrig mina "kanelbulle" snäckor hört talas om det. :mad:

Gjorde misstaget att köpa helgfoder (vit klump foder som ser ut som en sten) och stoppade ner det över Jul när vi var bortresta en vecka. Efter detta har tillväxten av snäckor exploderat! [:(!]

Jag köper aldrig det igen, skall satsa pengar på en fodermaskin istället.
Men, vad är det med mina Anentome Helena? Är det normalt att dom vilar så mycket, trodde dom skulle vara rovgiriga som slukade allt i dess väg. :confused:

Är lite besviken, faktiskt... :(
#2 - 8 januari 2009 19:34
De gör så ;)

Sen kommer du hitta tomma skal lite här och var men några snäckätande monster är de inte :p
De gör sitt jobb i sin egen takt och har du några stycken kan de nog hålla snäckbeståndet nere :)
#3 - 8 januari 2009 19:51
Nina82 skrev:
De gör så ;)

Sen kommer du hitta tomma skal lite här och var men några snäckätande monster är de inte :p

De gör sitt jobb i sin egen takt och har du några stycken kan de nog hålla snäckbeståndet nere :)

OK, får ge mig till tåls då.
Tack för svaret, trodde faktiskt dom var sjuka eller nåt med tanke på Easy Carbon diskussionen.
#4 - 8 januari 2009 19:57
Ferengi skrev:
OK, får ge mig till tåls då.

Tack för svaret, trodde faktiskt dom var sjuka eller nåt med tanke på Easy Carbon diskussionen.

Möjligt att de inte gillar Easy Carbo men vår gräver oxå ner sig iaf ;)
#5 - 8 januari 2009 21:37
Jepp, det gör mina med:).
#6 - 8 januari 2009 21:52
Gödde själv med EC tyckte också att mina bara grävde ner sig. Men dom gjorde ett extremt bra jobb. Till och med förökade sig. Började med 3 nu är dom minst 23 räknade. En liten varning är att dom ger sig på räkor när sniglarna är slut.
#7 - 8 januari 2009 23:38
Kan de verkligen ta räkor? Tycker att räkorna borde vara för snabba för dem.
#8 - 9 januari 2009 05:49
Jepp det kan dom. Dom är ganska snabba för att vara sniglar. Mitt körsbärsbestånd krympte och jag undrade varför. Dom passar på när räkorna klättrar omkring på dom. Och vid matdags.
#10 - 9 januari 2009 08:08
Gaffel skrev:
&eurl=http://www.theaquariumwiki.com/Anentome_helena" target="_blank">
&eurl=http://www.theaquariumwiki.com/Anentome_helena

Hjälp. Jag hoppas att de måste vara två för att bli så många.
Fick med en Helena när jag köpte mossa.
#11 - 9 januari 2009 08:11
Då får jag gratulera, de kostar ändå runt en 50-60:-/st så då fick du växten minst gratis;)!
#12 - 9 januari 2009 09:20
ansjo skrev:
Då får jag gratulera, de kostar ändå runt en 50-60:-/st så då fick du växten minst gratis;)!

Vår kostade 75:- [:o]

En vän fick med en helena av misstag när han köpte levandesten till saltvatten ;)
Den lever fortfarande [:o]... Kan de verkligen leva i saltvatten :confused:
#13 - 9 januari 2009 17:50
Mina räkor har då inte blivit färre sen jag skaffade anentome helena. Snarare fler. :/
#14 - 9 januari 2009 18:38
Var köper man dessa? Finns de någonstans i Gbg tro?
#15 - 9 januari 2009 18:49
maggan55 skrev:
Hjälp. Jag hoppas att de måste vara två för att bli så många.

Fick med en Helena när jag köpte mossa.

Dom måste inte bara vara två, det måste dessutom vara en hane och en hona.
#16 - 9 januari 2009 18:51
De finns med på Imazos lista, så det borde bara vara att beställa från affären! Det gjorde jag, man märker att personalen börjar vänja sej vid att jag kommer in då och då och beställer djur och växter som de aldrig har hört talas om...
#17 - 9 januari 2009 21:10
Nina82 skrev:
Vår kostade 75:- [:o]

En vän fick med en helena av misstag när han köpte levandesten till saltvatten ;)

Den lever fortfarande [:o]... Kan de verkligen leva i saltvatten :confused:

Det kan dom.
#18 - 9 januari 2009 21:35
Jepp, Imazo har dessa hemma så det är bara att beställa:)!
#19 - 9 januari 2009 21:35
Gaffel skrev:
Dom måste inte bara vara två, det måste dessutom vara en hane och en hona.

Tack för det.
#20 - 9 januari 2009 21:50
http://www.tropefisk.no/shop/reker-og-snegler-175c1.html

Vet ej om de skickar på vintern, men billigt! Hmm, de verkar inte finnas inne just nu, sist jag kollade så var det leveranstid på 3 dagar...
#21 - 17 januari 2009 14:33
jag startade med en Anetome Helena nu har jag över hundra. som tur är äter dom varann.
#22 - 17 januari 2009 14:36
GOONI skrev:
jag startade med en Anetome Helena nu har jag över hundra. som tur är äter dom varann.

Det var som f*n, det har jag aldrig hört förut att de gör. Är du säker på att det är dessa snäckor du har då?
#23 - 17 januari 2009 14:40
svar ja. den första måste varit befruktad.
#24 - 17 januari 2009 14:49
Jag menade att de äter varandra;).
Om du har över 100 förstår jag inte varför du inte säljer dem, du kan nog lätt få 20:-/st för dem...
#25 - 17 januari 2009 14:51
jag ska byta mot några växter i min zoohandel
#26 - 25 januari 2009 12:47
tror att dom äter varann, har hittat ett par tomma skal.
#27 - 25 januari 2009 13:51
Det är lätt hänt. Har iofs kommit på dom med att äta min räkmat också. Kommer inte ihåg vad den heter, har hällt över den på glasburkar nämligen.
#28 - 25 januari 2009 14:23
GOONI skrev:
tror att dom äter varann, har hittat ett par tomma skal.

Hur kommer det sig då att grossisten har ca ett tusental i ett naket kar utan andra snäckor, och de inte blir käkade på;)? Då tror jag mer på att de dött av någon annan orsak, inte att de blir uppkäkade av varandra.

Annons