Minns inte, kikade igenom och såg inget direkt om man kan ladda upp eller alltid måste klistra inte bildlänkar från annat håll.
Någon som kan svara på om Zoopet tillhandahåller utrymme någonstans för medlemsbilder ?
TurboAnimal skrev:Vanliga medlemmar, finns någon möjlighet eller kommer det komma framöver om nej ?
Vore ju kul om nej, att iaf kunna ladda in uppåt 5 bilder.
TurboAnimal skrev:Har du funderat nåt på att introducera möjligheten att ha en personlig bild för vanliga medlemmar ?
Guy Palm skrev:Dags igen :) Denna diskussion brukar dyka upp minst en gång om året.
Andra Goldisar håller nog med mig om att det är så mycket mer man får som medlem än att lägga in bilder.
Whistler84 skrev:mayday: Jag vill av flera anledningar ha mina bilder på just min webserver (t ex för att de just går på 15krpm SCSI på en 100/100-lina), så varför ska jag skicka saker till Kjell? Det hade jag självklart gjort om jag velat ha min datalagring på hans server, men nu står jag ju för det själv. Det jag vill ha är en enkel kodning så att länkade bilder kan visas direkt i inlägget istället för att besökare ska behöva öppna nya fönster för varenda bild.
Whistler84 skrev:mayday: Jag vill av flera anledningar ha mina bilder på just min webserver (t ex för att de just går på 15krpm SCSI på en 100/100-lina), så varför ska jag skicka saker till Kjell? Det hade jag självklart gjort om jag velat ha min datalagring på hans server, men nu står jag ju för det själv. Det jag vill ha är en enkel kodning så att länkade bilder kan visas direkt i inlägget istället för att besökare ska behöva öppna nya fönster för varenda bild.
mayday skrev:Kjaer
Om alla användare skulle lägga upp bilder så blir det en hel del bilder som ska förvaras på servern, hårdvara kostar pengar, o ja tycker inte kjell ska betala det direkt.
På detta så genererar bilderna en massa trafik som också kostar.
Dom kostnaderna måste ju täckas in av intäkter . därav medlemsavgift.
Sluta gnäll o bli goldmedlem istället så denna sida kan finnas kvar o folk kan lägga upp beskrivningar o artiklar. Tänk hur mycket information du får av en kostnad på 20kr i mån
Kjell Fohrman skrev:Hur funkar det med lagstiftningen då. När goldisar lägger in foton så har vi i alla fall den kollen att vi vet vem det är och han beivra det hela om de t.ex. lägger in foton som inte är deras egna.
Om en utomstående på detta sätt "lägger in" foton på Zoopet så vet vi inte vem det är och vi är ju dessutom juridiskt ansvariga för vad som publiceras här.
Jenny054 skrev:Jag tycker iaf att det är trist att en vanlig medlem inte kan lägga in en avatar på sig själv eller liknande här på forumet.
Det kan man på dom flesta forum på nätet..
Är alltid kul och se vem man skriver till. :)
Det problemet finns ju redan nu i sådana fall, eftersom det är tillåtet att lägga in länkar till bilder. Rent juridiskt sett är det ingen skillnad på att en bild som ligger på en annan server är länkad, dvs besökaren ser adressen till bilden, eller om man ser bilden i sig om personen som gör inlägget länkar/visar en bild som den personen har rätt att använda.
Jenny054 skrev:Jag tycker iaf att det är trist att en vanlig medlem inte kan lägga in en avatar på sig själv eller liknande här på forumet.
Det kan man på dom flesta forum på nätet..
Är alltid kul och se vem man skriver till. :)
Micke skrev:
Dessa två stenålerssidor är idag de största inom sina områden :).
defdac skrev:Det är bra Whistler84. Stå på dig, du har ju rätt. Men dom kommer aldrig någonsin tillåta inlänkning av bilder, jag har försökt övertala dom tidigare. Zoopet.se och Ciklid.se är de två sista forumen som fortfarande är i stenåldern och kommer så förbli.
Kjell Fohrman skrev:Så om jag fattar det hela rätt så om nu t.ex. Whistler84 har sina egna foton på en extern sida så kan han "lägga in" dom här vilket jag tycker borde vara helt OK (enda nackdelen är väl då om Whister84 i framtiden sedan flyttar på sina foton så kommer inte de inlagda fotona på Zoopet att funka och sidan se rätt konstig ut).
Däremot så om jag nu som sagt fattat det hela rätt så kan man på detta sätt även att kunna "lägga in" andras foton på Zoopet och detta är då uppenbarligen inte tillåtet om det inte tydligt framgår var fotot är hämtat ifrån.
Kjell Fohrman skrev:
Vi som jobbar på stenåldersvis har de största hemsidorna och gapet bara växer och växer till de moderna hemsidorna som verkligen begriper sig på hur folk vill ha det i dagens samhälle.
Länkar man in bilder i ett vBulletin-forum syns det inte inte att bilden är länkad från en annan sida. En lösning skulle kunna vara att man lägger in någon automatik som lägger in en text vid bilden om att den är länkad.
Din stånpunkt är jag väl medveten om, och vi har haft denna diskussionen många gånger. Är det rätt att köra för fort också bara för att alla andra gör det?defdac skrev:Du måste skämta. Du tycker allvarligt att zoopet och ciklid.se är de enda som gör rätt och att hela resten av Sveriges forum gör fel?
Är det rätt att köra för fort också bara för att alla andra gör det?
defdac skrev:Du måste skämta. Du tycker allvarligt att zoopet och ciklid.se är de enda som gör rätt och att hela resten av Sveriges forum gör fel?
defdac skrev:Du menar sajter som youtube och flickr? *lol*
Ödmjukhet har aldrig varit din starka sida Kjell ;)
Du måste skämta. Du tycker allvarligt att zoopet och ciklid.se är de enda som gör rätt och att hela resten av Sveriges forum gör fel?
Micke skrev:Det står så här: In-line-länkar har en annan karaktär. De länkar in, dolt för användaren, material från en annan webb-sida. Användaren är här omedveten om att materialet han/hon tittar på är hämtat från en annan webb-sida och man har därvid kränkt upphovsrättsinnehavarens rätt. Denna typ av länkning är därför inte tillåten.
Länkar man in bilder i ett vBulletin-forum syns det inte inte att bilden är länkad från en annan sida. En lösning skulle kunna vara att man lägger in någon automatik som lägger in en text vid bilden om att den är länkad.
axeisi skrev:har bara ett förslag. hoppas jag inte blir påhoppad nu.:P
Skulle det inte funka att ha silver också?
Dvs en del funktioner som guld har men inte alla fast då till ett lägre pris (??125Kr/år??)
som silver skulle man då tex kunna lägga upp annonser vilket jag saknar ;)
Nackdelen med det är vad jag kan se att det inte finns ett lika bra namn som "goldisar", silvrisar låter ju inte så bra.
hehe.
Bara ett förslag:)
Mvh Axel
admin skrev:Jag vill helst att bilderna ska ligga på vår server så att de finns kvar i trådarna. Trådar blir kassa om bilderna försvinner.
Kjell Fohrman skrev:Uppenbarligen gör vi i alla fall mer rätt än andra eftersom vi växer ifrån övriga:D
lili76 skrev:Mnja.. Nu ska jag vara helt krass. Jag hänger inte här för att jag tycker själva uppbyggnaden är bra. Det finns gott om andra forum som har betydligt bättre uppbyggnad.
MEN, jag hänger här för att det finns åtskilliga otroligt duktiga medlemmar som tar sig tid att svara på frågor.
Zoopet byggs inte upp av ett forum, utan av medlemmar. Utan medlemmarna är Zoopet ingenting.
petnym skrev:Det är nog ingen av de andra sidorna som haft möjlighet att lägga hundratusentals kronor på reklam och marknadsföring som ni tydligen gjort (enligt ett av dina tidigare inlägg).
Jag håller med till fullo! Jag gillar Zoopet, men det är inte Zoopets funktionalitet eller utforming som gör att man hänger här. Det är inte ens det redaktionella innehållet tex artbeskrivningar - en snabb googlesökning ger mig oftast mycket mer info om en fiskart och många fler bilder än vad Zoopets artbeskrivningar har att erbjuda, och gratis dessutom. Zoopets artbeskrivningar är bra och till och med unikt bra för att vara på svenska, men de är inte oundgängliga. Informationen finns redan där ute gratis för den som orkar söka och kan vara lite källkritisk. (Men Kjells reseberättelser och liknande är unika och ofta intressanta och kul - och gratis...)
Kjell Fohrman skrev:[FONT=Arial][FONT=Arial]Det kostade också en hel del förutom vårt gratisarbete att dra igång sidan t.ex. genom att köpa in en del artiklar och foton, köpa in program och licenser datautrustning, resor (ett par gånger i veckan träffades t.ex. jag och Christian och vi bor 4 mil från varandra), marknadsföring gentemot affärerna och potentiella bannersannonsörer (bara marknadsföringen kostade mer än 100.000 kronor) och så vidare. Totalt spenderades några hundra tusen för att få igång Zoopet.[/FONT][/FONT]
Kjell Fohrman skrev:För övrigt har jag aldrig påstått att att hundratusentals kronor las på reklam och marknadsföring.
Kjell Fohrman skrev:(bara marknadsföringen kostade mer än 100.000 kronor)
petnym skrev:Que? Det står iallafall så, men du menade säkert någonting annat... så ok, vi lägger ner den diskussionen... skall inte hålla på och märka ord.
axeisi skrev:har kommit på en ide till.:)
Har inget att gör med att posta bilder denna gång.
Denna gång handlar det om att hitta:P
Det är ju så att det blir ett hysteriskt bläddrande om man ska hitta bilder i långa tråder (ex. projekt källarkontor) skulle inte ni kunna gör så det är en liten barkerin på den sidan där det finns bilder :)
Bara en prick eller något det kan vell inte vara så svår och komplicerat?
Axel
janne dansk skrev:http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1075974#post1075974
jag har inga probs , varför kan man inte stå ut med detta , eller är dett för dårlig dator
mvh janne
Micke skrev:Länkar man in bilder i ett vBulletin-forum syns det inte inte att bilden är länkad från en annan sida.