Ang. Biltemas Aluminiumsilikat

#1 - 2 november 2007 20:49
Hej!

Jag vill bara upplysa alla er som vill ha SVART sand att inte köpa Biltemas Aluminiumsilikat för den är INTE svart, den är BRUN!
Mörkbrun förvisso, men den är i alla fall inte svart, bara så att ni vet det.
#2 - 2 november 2007 21:16
Rådasands Blästersilikat är däremot helt svart. Inte matt utan det är ett visst skimmer om det. Det är inte heller speciellt vasst.
#3 - 2 november 2007 21:17
heeke skrev:
Rådasands Blästersilikat är däremot helt svart. Inte matt utan det är ett visst skimmer om det. Det är inte heller speciellt vasst.

Och jätte fint i akvarium men inte i bakluckor på bilar :D
#4 - 2 november 2007 21:25
hehe, inte har jag dammsugit än heller ;)
#5 - 3 november 2007 07:50
Har funderingar på att köpa Biltemas blästersand som ska vara vit, och som ska ge väldigt häftig effekt i karet...någon som har några erfarenheter av detta kanske? bra eller dåligt?

mvh Patrik
#6 - 3 november 2007 12:44
bjuren skrev:
Har funderingar på att köpa Biltemas blästersand som ska vara vit, och som ska ge väldigt häftig effekt i karet...någon som har några erfarenheter av detta kanske? bra eller dåligt?

mvh Patrik

Den e inte kritvit eller ens "strandsand's vit", den e typ brunaktig... den funkar men... vill man ha den här riktigt fina vita sanden så e de inte den man söker...
#7 - 3 november 2007 13:49
Biltemas blästersand ser ut precis som sandlådesand i färgen, dvs beige. Mest förstås för att det är vad det är - helt vanlig kiselsand, samma som du hittar på en badstrand i en svensk sjö, fast sållad för att få enhetlig kornstorlek.
Utmärkt om man vill ha en naturlig look, men inte om man vill ha nåt specialutseende på akvariet.

Vill man ha absolut kritvit sand kan man leta efter finkrossad marmor, som är bländande gnistervit. Nackdelen med vit sand är att den i akvarium snabbt slutar vara vit.
#8 - 3 november 2007 17:50
Det är inte nåt specialutseende jag är ute efter, målet är juh ett biotopakvarium såklart! Ska juh efterlikna malawisjön så gott det bara går...så det kanske blir perfekt med blästersand då trots allt....eller? :confused:

Mvh Patrik
#9 - 3 november 2007 19:01
Jag har inte den blekaste hur sand i malawi ser ut, men däremot vet jag att rådasand ganska bra imiterar sanden i både Mekong och Rio Negro, så jag tror i alla fall inte du kommer helt fel med rådasand.
Kiselsand ser kort sagt rätt så likadan ut över hela jorden.
#10 - 9 november 2007 08:55
Det är vanlig jäkla sand i Malawi, inte nån vit specialsort.
(enligt vad jag hört, läst och sett på kort därifrån)
#11 - 9 november 2007 09:33
Bilden på gruset i denna, http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=67, artikel/info tycker jag ser ut att vara väldigt lik Rådasand, möjligtvis mindre röd och mer brun.
#12 - 9 november 2007 20:26
Elaine skrev:
Hej!

Jag vill bara upplysa alla er som vill ha SVART sand att inte köpa Biltemas Aluminiumsilikat för den är INTE svart, den är BRUN!

Mörkbrun förvisso, men den är i alla fall inte svart, bara så att ni vet det.

Finns det nån som kör med Aluminiumsilikat som har bild att lägga in?

Annons