Ang. ciklidyngel och deras föräldrar

#1 - 1 juli 2008 20:05
Har planerat att köpa ett nytt kavarium där jag ska ha gula ciklider i.

Frågan är då om föräldrarna äter upp sina yngel? Har sett på youtubefilmer hur ciklider förvarar dem i munnen men ej sväljer dem :)

Någon som kan upplysa mig?
#2 - 1 juli 2008 20:15
Vad menar du med gula ciklider? Arten gul ciklid (Etroplus maculatus), eller rent allmänt ciklider som är gula?

Gul ciklid, eller indisk ciklid som den också heter, tar inte in ynglen i munnen, utan vaktar dem på sedvanligt sätt. Har för mig att ynglen äter av ett sekret på föräldrarnas sidor. De trivs bäst i bräckvatten.

Om du däremot menar Labidochromis caeruleus "golden" så är det en malawiciklid (kategorin om afrikanska ciklider), och honan tar in äggen och ynglen i munnen.
#3 - 1 juli 2008 20:23
Är inte så insatt i ciklidsläktet. Kollade i min bok och såg en gul ciklid på baksidan utan namn ;). I boken däremot nämnde dem nyckelhålsciklid.
#4 - 1 juli 2008 20:25
XenOn skrev:
Är inte så insatt i ciklidsläktet. Kollade i min bok och såg en gul ciklid på baksidan utan namn ;). I boken däremot nämnde dem nyckelhålsciklid.

Ja, ciklider finns i alla möjliga och omöjliga former, färger, och storlekar, med olika beteenden, så läsa på är en bra idé :)
#5 - 1 juli 2008 20:30
XenOn skrev:

Vad stod det om nyckelhålen? De käkar inte upp sina små har jag för mig, men kan däremot gå med föräldrarna i upp till 6 mån om jag har rätt för mig...(??)
Blir ett gäng såna snart! :)
#6 - 1 juli 2008 20:35
NIC skrev:
Vad stod det om nyckelhålen? De käkar inte upp sina små har jag för mig, men kan däremot gå med föräldrarna i upp till 6 mån om jag har rätt för mig...(??)

Blir ett gäng såna snart! :)

Du kan ju t.ex gå in på "min zoon" och läsa min artikel om nyckelhål :)
#7 - 1 juli 2008 21:00
Micke_A skrev:
Du kan ju t.ex gå in på "min zoon" och läsa min artikel om nyckelhål :)

Då hade jag inte så fel för mig...:)
Trevliga, välskrivna artiklar må jag säga!
Nu e jag säker,- det blir ett gäng nycklar inom snar framtid!:)
Bilagor:
#8 - 1 juli 2008 21:10
NIC skrev:

Tackar :) Kul, det är som sagt en trevlig ciklid.
#9 - 1 juli 2008 21:18
NIC skrev:

Samma här :) Då i samband med 1200 liters karet och utflytt ;)

Annons