Ang Filter & bikarbonat

#1 - 22 oktober 2003 22:27
Jag har nystartat akvarium.
Jag har inga fiskar i karet ännu men filtervadden är redan gulbrun (karet gått 3 dygn).
Kan det bero på roten jag har i? Skall jag byta ut den innan jag
släpper i några fiskar.
Jag vill höja Ph & Kh lite & har då fått tipset om bikarbonat. Skall jag, fastän inga fiskar finns i, byta vatten innan jag her i det?
#2 - 22 oktober 2003 22:31
en rot färgar ofta vattnet brunt, och såklart kan det färga filtervadd med.. du behöver inte byta vatten innan du höjer PH ifall du inte har i fiskar. Om du förändrar PH med fiskar i, så kommer ammoniumhalterna kraftigt att stiga (har för mig det var ammonium) för att jämvikten förändras - olika halter är lösliga vid olika PH och då hinner inte filtret med att bryta ner det. Utan att det varit fiskar i, så finns det ju inga såna ämnen i karet.
#3 - 22 oktober 2003 22:39
Ok, när jag sedan skall göra vattenbyte, hur vet jag hur mycket
bikarbonat jag skall he i då?
Skall det räknas på hur mycket vatten jag byter, eller?
#4 - 22 oktober 2003 22:42
ja.. fast det får du ju mäta dig till.
jag hade i två tsk i mitt 180 liter för att förhindra PH fall när jag stoppade i stora rötter. Men allt sånt beror ju på grundförutsättningarna.. vad du har för vatten, rötter, andra PH sänkade / höjande saker i karet, storlek o.s.v.
börja med lite & mät ph, så du inte häller i aldeles för mycket.
Bikarbonat förändrar PH direkt.
#5 - 23 oktober 2003 08:48
Över pH 7 blir ammonium till ammoniak.
Vid pH över 8 kan den bli dödlig om man har mycket ammonium.
Det är därför du ska byta vatten innan du använder bikarbonat.
Ammonium är första steget i kvävekedjan och det bryts ner till nitrit som är giftig, nitrit bryts ner till nitrat som är gödning för växter men är giftig i halter över 50 mg litern.
2-3 gram bikarbonat höjer KH i grad.

Annons