Ang Halogen belysning (spots)

#1 - 11 december 2006 16:55
Jag undrar om man montera vanliga badrums spots som är ip44 godkända som belysning, eller är det fel ljus?
Mer som utfyllnad då jag själv tycker att 2 st lysrör a 120cm är lite lite.
Tänkte i så fall på 3 st spots eller 2 a 10-20W, men undrar om det är "fel" slags ljus.
Det blir ju en billigare variant än att bygga en ny ramp med T8:or.

Input tack!
#2 - 11 december 2006 19:20
det är "fel" ljus, dom vanliga halogenspottarna é PISSGULA i akvariet...

det sinn lite mer ljusstarka (50-75w) som är bättre i färgerna, men då behöver du doningar som kostar MKT mer än en t8 ramp..
#3 - 11 december 2006 19:30
Tack... precis vad jag misstänkte
Varför skulle man kunna göra nåt billigt?? ;)
#4 - 11 december 2006 21:46
Här har du billig mh armatur. Frågan är väl om man tycker att det blir för starkt eller så. Sen så vet jag int om man kan få tag på 70W mh-"lysrör"
#6 - 12 december 2006 08:22
Glenn skrev:
Här har du billig mh armatur. Frågan är väl om man tycker att det blir för starkt eller så. Sen så vet jag int om man kan få tag på 70W mh-"lysrör"

Man borde ju kunna köpa detta på samma ställe, dom kan ju inte sälja en armatur och sen inte lysröret.....
#7 - 12 december 2006 16:01
Till höger om bilden på armaturten finns en länk till lampan, a 400:- +armaturen a 900:- = 1300:-
Jag har kollat en T8 armatur med 2 lysrör där total kostnaden var ca 1500:-
Då är det MYCKET enklare att få in den, jula varianten ska ju byggas in.
Jag vet att man nog inte kan jämföra MH med T8 men det ska vara estetiskt samtidigt som det helst inte ska tömma kontot också. :D

De spottar jag tittat på är ju försvinnade lite i kostnad om man jämför...
Så det var bara en tanke.
#8 - 12 december 2006 16:13
Men då är väl frågan om själva lampan ger ett ljus som ser snyggt ut och som är rätt ljus för akvarier:)
#9 - 12 december 2006 16:44
jo.... det var precis därför jag startade tråden :D
Tänkte om någon provat, och har fått lite input.
Den halogen belysningen från jula är ju allt annat än snygg men metall halogen är väl samma om sen själva armaturen är snygg eller inte.

Jag var som sagt ute efter ett skitbilliggt hemma pul... den tanken är nu förpassad till "saker som INTE blir genomförda"
#10 - 12 december 2006 17:56
Strixxx skrev:
jo.... det var precis därför jag startade tråden :D

Tänkte om någon provat, och har fått lite input.

Den halogen belysningen från jula är ju allt annat än snygg men metall halogen är väl samma om sen själva armaturen är snygg eller inte.

Jag var som sagt ute efter ett skitbilliggt hemma pul... den tanken är nu förpassad till "saker som INTE blir genomförda"

bygger man in julas bakom en panel så ser du ju inte den, men den é inte direkt billig...

vill du komma billigt undan så skulle du kuna köpa lysrrsskenor på Hornbach (malmö) för 75:-/skena, dom är dock inte >IP44 så....
#11 - 12 december 2006 23:48
Kan ju bli skoj när man pillar växter och kommer åt med armen... hepp :D
Då händer lite i tillvaron...
Nja julas var inte billig med tanke på jobbet som ska till för att få det snyggt,
pwss har en T5 ramp på 152 cm för ca 1200:- och jag TROR det ingår lysrör då också.
Det är väl bara att konstatera att billigt kommer man inte undan!!
#12 - 13 december 2006 19:37
tyska webshops brukar ha avsevärt billigare armaturer även när frakten blir inräknad.
#13 - 13 december 2006 21:31
LED Halogenspots

det är "fel" ljus, dom vanliga halogenspottarna é PISSGULA i akvariet...

Hur är det med såna här då? LED-Halogenspots. De är ju på 9000 kelvin. Är inte det ganska vit?

Någon som vet mer och kan det här?

Hejhopp. R
#14 - 13 december 2006 23:06
Sintei skrev:
tyska webshops brukar ha avsevärt billigare armaturer även när frakten blir inräknad.

Men om armaturen skulle gå sönder och du måste skicka tillbaka den till tyskland så lär väl inte det vara alltför billigt?
#15 - 14 december 2006 18:07
tja, risken att den går sönder visavi det faktum att du får ca 2 "tyska" ljusramper för priset av 1 "svensk" ljusramp. Frakten är faktiskt inte så dyr som folk tror.. typ runt 200kr.
#16 - 14 december 2006 18:10
Sintei skrev:
tja, risken att den går sönder visavi det faktum att du får ca 2 "tyska" ljusramper för priset av 1 "svensk" ljusramp. Frakten är faktiskt inte så dyr som folk tror.. typ runt 200kr.

ah okej, värt att fundera på:D
#17 - 14 december 2006 22:30
Ska kolla runt lite då det är dags, låter ju inte illa!
#18 - 14 december 2006 23:11
Köper du en mh armatur från jula, vilket jag inte rekommenderar så får du nog med en lampa runt 5-6000 kelvin, vilket ger rättså gult ljus.

Vill du ha vitare ljus så ska du ha lampor runt 10-14000 kelvin, och vill du ha blåvitt så är det 20-25000 kelvin som gäller.

Tycker att det verkar onödigt att köra metallhalogen i ett sötkar om man inte har väldigt mycket ljuskrävande växter.

Skulle jag varit du så skulle jag kolla på en extra t8 eller t5 ramp istället!
#19 - 15 december 2006 05:41
Jo det lutar faktiskt åt en T5 ramp! Har hittat en till rätt så hyfsat pris, men det blir inte aktuellt förren efter alla helger är avklarade.
Just nu ska jag bara ha reda på absoluta yttermått för att kunna klämma in den med skohorn!! :D
#20 - 15 december 2006 06:14
ralp skrev:
Hur är det med såna här då? LED-Halogenspots. De är ju på 9000 kelvin. Är inte det ganska vit?

Någon som vet mer och kan det här?

Hejhopp. R

Låter spännande, någon som vet vad 16000 mcd motsvarar i lysrörseffekt?
#21 - 15 december 2006 08:51
Den elektriska effekten blir 2W på den LED-lampan så även om man bara räknar med 50% verkningsgrad på lysrör och 100% på LED (vilket inte är sant något av det) skulle den motsvara 4W lysrör.

Ska man ha LED så ska man upp i något liknande detta:
http://www.solarisled.com/

LED lämpar sig i dagsläget hyggligt för små akvarie men har inte en chans mot lysrör för större.
#22 - 15 december 2006 16:49
Led är utmärkta som ljus för akvarier dock värdelösa för växter
Samt ska du upp i samma ljusmängd så blir de bra dyrt då kan du lika gärna skaffa Högtrycks Natrium lamper
#23 - 16 december 2006 11:14
Dioder ger ungefär samma ljus som lysrör per watt. Visserligen är det mer riktat. Men det kommer att kosta en förmögenhet att komma upp i ljusstyrka som motsvarar ett rör. En vanlig halogenspott kan funka. Men det beror ju på vilka krav man har.

Annons