Ang. Hur rommen vaktas av Ancistrus?

#1 - 25 januari 2009 22:00
Hej.

Håller lite koll på min ancistrushane som har vaktat rom den senaste tiden.

Har sett att en del har vanliga öppna tegelrör eller grottor som har 2 öppningar som lekplats till ancistrusarna, men hur kan hanen vakta ynglen när de blir frisimmande då?

Mina blev frisimmande för några dagar sedan och hanen stänger in dem med mycket besvär, flyttar sig hela tiden och ingen får komma förbi.

Det är en liggande kruka som bara har en ingång och han har stängt in dem i ett hörn.

De som leker i öppna rör då? Är ju fritt fram för ynglen att rymma ut då. Eller är det så att de frivilligt stannar kvar hos pappan ändå ett tag?
#2 - 26 januari 2009 09:09
de ska ju stanna så länge gulesäcken ä kvar men sen måste de ju leta mat.. min hane tog inte hand om äggen men de löste sej ändå.. så de går utan hane också =)
#3 - 26 januari 2009 10:22
mina har lekt i en hemmagjord grotta samt i ett "fyrtorn" hade även ett tegelrör igensatt i ena änden som de ej brydde sig om,den la blåcikliderna beslag på senare i stället. min hane har vaktat noga ägg å yngel alla 3 ggr
#4 - 27 januari 2009 21:32
Update:

Nu har gulesäcken förbrukats sedan 2-3dagar tillbaka och ynglen är ju fullt utvecklade, hanen är fortfarande i grottan men ynglen tillåts simma fritt.
Dock verkar de inte ha den minsta lust till att söka sig ut därifrån och leta mat, de simmar runt vid öppningen men ingen har hittills gett sig iväg.

Har försökt smula sönder en algtablett och petat in till dem men det räcker att hanen viftar till en gång så är maten borta.

Är det bara låta dem vara eller kan man lyfta upp krukan/grottan för att få dem att fatta att de ska ut nu? Stör det kanske hanens tillit till grottan för framtida kullar?!

Vad är normal tid från det att säcken är borta till att de söker sig iväg?
#5 - 27 januari 2009 21:34
Det kan ta några dagar innan de vågar sig ut från tryggheten efter att gulesäcken är borta, så låt dem vara bara så kommer de att lösa detta själva.
Mata heller inte i onödan då en oäten tablett skitar ner en hel del.
#6 - 28 januari 2009 22:44
ansjo skrev:
Det kan ta några dagar innan de vågar sig ut från tryggheten efter att gulesäcken är borta, så låt dem vara bara så kommer de att lösa detta själva.

Mata heller inte i onödan då en oäten tablett skitar ner en hel del.

Ok. Tack.

Då var det ingen fara då :)

Har sett att de gärna utforskar området strax utanför grottan nu, men närmar man sig så simmar de snabbt in igen :)

Är nog ingen fara med oäten algtablett. Med övriga ancistrusar och räkor så finns det inte en chans till det ;)

Misstänker att det är extra viktigt att de får extra mat nu när de bara levt på nyfikenhet de sista dygnen?

/M
Guest
#7 - 28 januari 2009 22:58
Det kan ta lång tid innan hanen släpper dom, så ha bara is i magen.
Min ena hane är borta i ca 3 veckor på varje kul, likaså ynglena. Jag fodrar aldrig extra för det. Så du kan lugnt skippa att försöka ge dom extra mat, jag tror det stör dom mer. Om du försöker.

Jag tror de flesta ynglena självmant stannar kvar hos hanen, det är oftast bara ett fåtal man ser som slipper ut tidigare.
Detta har givetvis med andra invånare i karet att göra med. Ju mindre hot ju fortare släpper han dom. (om han sköter sig vill säga...)
#8 - 29 januari 2009 08:51
Tack för bra svar :)

Då släpper jag oron för ynglen och tycker synd om hanen igen.
Om han inte har ätit på 3 veckor och sen igår kväll samt i morse så såg jag en rätt rund ancistrushona ivrigt simma utanför och försökte ett par gånger komma in i grottan trots att det inte fanns mat där.

Trodde det var hanens jobb att uppvakta och visa honan lekstället när det var dags.

Det kan ju inte vara dags igen, hanen måste ju återhämta sig :s
#9 - 29 januari 2009 11:17
Det är det som brukar vara problemet, skiljer man inte paret åt så brukar han inte få vila upp sig så efter ett par kullar kan du testa att höja tempen i karet så de får vila upp sig:).
Guest
#10 - 29 januari 2009 13:44
Martin85 skrev:
Trodde det var hanens jobb att uppvakta och visa honan lekstället när det var dags.

Det kan ju inte vara dags igen, hanen måste ju återhämta sig :s

Min ena hona gör likadant, alltså säger till hanen när det börjar bli dax igen. Du kan utan problem ha 4-5 kullar på rad utan att hanen tar skada.
Det är naturens gång. Fortplantning...

När du ser att hanen lämnar boet så ge han nåt extra gott som te.x artemia, (eller något annat proteinrikt foder) det brukar vara uppskattat.

Kan tillägga att jag aldrig har separerat mina lekande ancistrus, utan de gör automatiskt ett uppehåll efter 4-7 månader. Har aldrig upplevt att de leker om de skulle vara i dålig kondition/livshälsa.
#11 - 1 februari 2009 16:38
1 dag var han ute på matjakt trots att det var ljust. Sen blev det grottan igen. Bra på att planera de där filurerna.

Annons