[quote=batski]
Vad gäller det där med pigment är inte black mollies också många gånger svartare än sina förfäder och förmödrar? Och hur är det med guldfiskar, platies och alla andra fiskar med färger som inte förekommer i naturen?[/quote]
Det beror helt och hållet på vilken stam det rör sig om, vilken mutation, till exempel kolsvart på en fisk som inte är svart naturligt är en aning riskabelt. Olika stammar av svartfärgade fiskar av samma art kan vara mycket olika. De fiskar som man regelbundet kan köpa svarta för samma pris och storlek som av andra färger är inte särskilt problematiska. Tänk dig en svart svärdbärare med blåmetallic-skimmer, som dom brukar ha, fast med svarta fenor, och förlängd ryggfena, det skulle vara hur lätt som helst att sälja, i teorin går det att odla fram, jag har aldrig sett någon, inte ens på bild, jag har läst om dom, ingen har mig veterligen lyckats odla dem i kommersiell skala, men blackmollys, det är "lätt" att odla helsvarta
Sen glömmer man lätt att de flesta framavlade däggdjursraser har gått genom minst en genetisk flaskhals, och när man efter en genetisk flaskhals koncentrerar aveln på hur de ser ut istället för hur sunda djuren är börjar det bli riktigt riskablet, Sluttande kropp istället för friska höfter, intryckt ansikte i stället för fria luftvägar och fungerande tänder osv osv, listan kan göras hur lång som helst. Hur mycket inavel till exempel människor "tål" är svårt att avgöra eftersom man utan DNA-analys bara kan vara säker på vem som är mamman, och DNA-analys har vi inte haft tillgång särskilt länge.
Men fiskar är generellt mycket mindre känsliga för inavel än vad däggdjur är, även om det med kontrollerad avel i teorin går att ta fram stammar som är 100% säkra från inavelsdefekter.