Hej,
Undrar om det finns nån expert på sjukdommar här.Har ett sällskaps akvarium med lite blandade fiskar. Köpte för några veckor sedan 4 st stora pansarmalar som jag stoppade in bland mina befinliga malar och diverse fiskar. Sedan nu för några dagar såg jag att ryggfenorna och bukfenorna vara täckta av små vita trådar efter kanterna på fenorna. Några mer andra mindre. Tog då dessa och flyttade över till en liten burk där jag höjde tempraturen lite och tillsatte salt och myxazin sen har dem gått där nån dag så får se vad det leder till. Nu har även sett att mina andra pansarmalar i sällskapsakvariet fått några enstaka trådar. Vad är detta för nåt? Vissa har sagt att det är en parasit andra har sagt att det defenitivt är svamp många gissningar och det känns inte som om nån rikitgt har koll vad det är. Än har ingen fisk dött av detta och fiskaran är för övrigt pigga i akvariet och jag vet inte vad det leder till om det är nåt som kan gå bort av sig själv. Vill helst undvika att medicinera hela akvariet.Det verkar dessutom bara drabba malarna ev någon praktbotia. För övrigt så är noga med vatten byten och bra varierande kost.
Bästa Hälsningar
Michael