Ang. svävalger

#1 - 27 december 2005 13:09
hej har tittat runt lite och har kommit fram till att det bästa för att få bort svävalger är att använda en "slang ut en slang in-metoden" hur pass länge tar denna metod och mår fiskarna verkligen bra av ett sånt massivt vattenbyte? ska man ha i aquasafe efter hela bytet eller lite då och då?
samma sak med bakteriekultur & salt.
#2 - 27 december 2005 14:27
Du måste vidta åtgärder mot att du fått alge sedan brukar det räcka med några vattenbyten.
#3 - 28 december 2005 00:47
3 dagars mörkläggning brukar funka bra mot svävalger också.
#4 - 28 december 2005 01:00
[QUOTE=Heliko]hej har tittat runt lite och har kommit fram till att det bästa för att få bort svävalger är att använda en "slang ut en slang in-metoden" hur pass länge tar denna metod och mår fiskarna verkligen bra av ett sånt massivt vattenbyte? ska man ha i aquasafe efter hela bytet eller lite då och då?
samma sak med bakteriekultur & salt.[/QUOTE]

Ja körde precis som du sejer... Å när vattnet var klart å rent så tillsatte jag auqatan, en rejäl dos. Och även salt då eftersom ja har Tanganyika i de karet. Har aldrig haft problem med dom igen, utan tror att det va inkörnigsproblem för att jag pillade på filtret bla. Å äre samma för dej så äre ju svårt att åtgärda anledningen å sen ta bort dom...

Angående om de e bra för fisken.. Så antar jag att det är som att sätta in fisk i helt nytt kranvatten...förutom att de finns lite bakterier i filtret å i gruset..så går de kanske lite fortare att få kultur i karet än när de e helt nytt... Men jag gjorde som att de va ny fisk..Ingen mat med andra ord några dagar efter bytet...

Annons