angående avlivning?

#1 - 11 januari 2006 14:37
har funderat på en sak. läser ju om att man ska döda fiskar snabbt vilket jag håller med om. men nu till funderingen..man ska ju inte döda fiskar genom att lägga dom i kokande vatten..men hur sjutton är det med kräftor..dom kokas ju LEVANDE..då är ju det också djurplågeri...hmm
#2 - 11 januari 2006 14:38
Japp, låt kräftorna vara kvar i sitt vatten och håll dig till nubben istället! :D
#3 - 11 januari 2006 14:39
japp, men så är det alltid, man håller mer om de djur man har i sin närhet...

så är människan funtad...
#4 - 11 januari 2006 15:14
ville bara höra lite reaktioner...det är ju precis lika elakt det..å det handlar ju om flera tusen ton om året i hela världen.. men som sagt djur man tycker om är man snällare emot än dom man ska äta upp
#5 - 11 januari 2006 16:26
ja, titta bara på fiskeindustrin...

men det man inte vet mår man inte dåligt av... tyvärr är det så krasst
#6 - 11 januari 2006 21:23
[quote=smurfmats]ja, titta bara på fiskeindustrin...

men det man inte vet mår man inte dåligt av... tyvärr är det så krasst[/quote]

Jag kan bara hålla med dej...tyvärr:mad: [:(!]
Ni skulle bara veta hur de går till ibland![:(] [:-115] [:-115] [:-115]
#7 - 11 januari 2006 21:32
.....eller mina jobbarkompisar som pratar om hur hemskt det är att de äter hundar i asien samtidigt som de trycker i sig både ko och gris (julbord). dubbelmoral utan dess like!
#8 - 11 januari 2006 21:37
[quote=Pechvogel].....eller mina jobbarkompisar som pratar om hur hemskt det är att de äter hundar i asien samtidigt som de trycker i sig både ko och gris (julbord). dubbelmoral utan dess like![/quote]

ja det är ju precis samma sak... såldes mycket hund när jag var i thailand i mars förra året..men det var inte riktigt i min smak att äta hundburgare å hundgyta
#9 - 11 januari 2006 22:24
Får jag fråga varför ni tycker de är plågeri att koka kräftorna? skulle tro att de har samma effekt som att slakta en gris? För dom som inte vet hur det går till så är det ett skott i pannan..
Menar INTE att reta upp någon med detta inlägg!
#10 - 11 januari 2006 22:33
nej men det kan nog kännas lite varmt innan man dör av kokningen...
#11 - 11 januari 2006 22:34
jag löser saken genom att inte äta kött alls. då sponsrar jag inte plågsam uppfödning och hantering av djur.

ntr2am - förstår inte hur du kan jämföra att bli levande kokt och att få ett skott i pannan (?). personligen hade jag föredragit det senare. sen är det ju inte bara själva dödsögonblicket som kan vara plågsam. all stress innan slakt är inte att föringa.
#12 - 11 januari 2006 22:41
Jag tror ju inte att kräftorna hinner känna nånting.. samma effekt som skottet i pannan.. den mängden kräftor jag har kokat har inte rört en fena efter att de hamnat i vattnet.. det är ju inte så att man släpper ner dem sakta utan det går ju väldigt snabbt.. Så är det i näringskedjan.. äta och bli äten..

Min åsikt
#13 - 11 januari 2006 23:06
[QUOTE=_nitr2am]Jag tror ju inte att kräftorna hinner känna nånting.. samma effekt som skottet i pannan.. den mängden kräftor jag har kokat har inte rört en fena efter att de hamnat i vattnet.. det är ju inte så att man släpper ner dem sakta utan det går ju väldigt snabbt.. Så är det i näringskedjan.. äta och bli äten..

Min åsikt[/QUOTE]

jo visst är det så det fungerar i naturen. men de metoder vi använder anser inte jag vara naturliga. överfiske, mat som slängs på soptippen, djur som föds upp i hemska förhållanden osv osv....djurtransporter som både skadar djuren och vår natur....brrrrr....
#14 - 11 januari 2006 23:12
[quote=fabiaRS]har funderat på en sak. läser ju om att man ska döda fiskar snabbt vilket jag håller med om. men nu till funderingen..man ska ju inte döda fiskar genom att lägga dom i kokande vatten..men hur sjutton är det med kräftor..dom kokas ju LEVANDE..då är ju det också djurplågeri...hmm[/quote]

Det handlar väl mer om att man ska kunna använda dom som männskliga föda.. Tror inte de blir bra ifall man dödar kräftan å sen lägger ner den i vattnet.. Hur ska man döda den sen ? ..kan ju inte ta bort huvet liksom..
#15 - 12 januari 2006 06:04
[quote=sacha]Det handlar väl mer om att man ska kunna använda dom som männskliga föda.. Tror inte de blir bra ifall man dödar kräftan å sen lägger ner den i vattnet.. Hur ska man döda den sen ? ..kan ju inte ta bort huvet liksom..[/quote]

nej det är klart man inte tar bort huvudet..ville bara få en diskution om detta..vad är det egentligen för skillnad på tex akvariefisk å kräftor man ska äta... eller kor å grisar med för den delen.
#16 - 12 januari 2006 07:28
jag hoppas och tror att sverige har en bra djurhållning och därför äter jag svenskt kött, har inga moraliska betänkligheter med det, bara djuren har de bra innan de dör...
#17 - 12 januari 2006 07:32
är inte sådär mycke för kött men får allt hålla med smurfmats.
#18 - 13 januari 2006 04:05
[quote=smurfmats]jag hoppas och tror att sverige har en bra djurhållning och därför äter jag svenskt kött, har inga moraliska betänkligheter med det, bara djuren har de bra innan de dör...[/quote]
tyvärr är det väl inte så...att sverige har en bra djurhållning över lag :(KRAV-kött är väl det bästa om man ska äta kött...
#19 - 13 januari 2006 06:59
personligen så tycker jag om kött långt mycket mer än potatis och annan utfyllnad. dock är jag av den åsikten att jag inte tycker det är ok hur dom behandlar djuren på många ställen. att äta en ko som gått i en hage hela livet utan att bli plågad har jag inget emot - gärna lite blodig också (oj, det där lät grymt).

visst kan man sluta äta kött men jag tycker många vegitarianer / veganer gör lite fel, eller har lite fel information som dom pratar om. många säger att man klarar sig lika bra på bara veg. mat sen när man kommer hem till "dom" står det ett helt apotek med olika tillskotts burkar på bordet eller i något skåp...om det nu var så att man får i sig allt som kroppen behöver, varför alla tillskott?

jaja, bara mina tankar. och ja, jag kommer från ett ställe där det finns vegitarianer och har även bekanta som är det så jag har träffat några genom dom få åren jag levt.

// SeanChai
#20 - 13 januari 2006 10:31
[quote=fabiaRS]nej det är klart man inte tar bort huvudet..ville bara få en diskution om detta..vad är det egentligen för skillnad på tex akvariefisk å kräftor man ska äta... eller kor å grisar med för den delen.[/quote]

Personligen ingen skillnad alls.. Tycker jag. Alla djur ska avlivas så snabbt å "smärtfritt" som möjligt anser jag..

Men som sagt.. Kräftan slängs nog i just för att den ska kunnas ätas.. E nog svårt att döda den före kok..

Skillnad e de ju med en gris tex. svårt att lägga den i stekpannan å fräsa till en bit kotlett :p
#21 - 13 januari 2006 11:08
[QUOTE=_nitr2am]Får jag fråga varför ni tycker de är plågeri att koka kräftorna? skulle tro att de har samma effekt som att slakta en gris? För dom som inte vet hur det går till så är det ett skott i pannan..
Menar INTE att reta upp någon med detta inlägg![/QUOTE]

Men då är det okej om jag slänger mina akvariefiskar i kokande vatten nästa gång jag ska avliva dem då?

Jag kan upplysa om att det går fint att leva på vegetarisk kost utan tillskott, det har jag gjort i snart sju år. Gäller att käka mycket broccoli och dricka mycket mjölk :p
Jag har inte så många moraliska betänkligheter när det gäller att döda djur, tycker mest det är rätt äckligt. Dessutom har jag ryggen fri i diskussioner om djurplågeri och så slipper jag oroa mig för sjukdomar som sprids med kött, samt fetma.
#22 - 13 januari 2006 11:20
[quote=Nils Holmström]Men då är det okej om jag slänger mina akvariefiskar i kokande vatten nästa gång jag ska avliva dem då?

Jag kan upplysa om att det går fint att leva på vegetarisk kost utan tillskott, det har jag gjort i snart sju år. Gäller att käka mycket broccoli och dricka mycket mjölk :p
Jag har inte så många moraliska betänkligheter när det gäller att döda djur, tycker mest det är rätt äckligt. Dessutom har jag ryggen fri i diskussioner om djurplågeri och så slipper jag oroa mig för sjukdomar som sprids med kött, samt fetma.[/quote]

Jo vi ser ju alla hur bra de gick :p **ironi**
#23 - 13 januari 2006 11:22
[quote=Nils Holmström]Men då är det okej om jag slänger mina akvariefiskar i kokande vatten nästa gång jag ska avliva dem då?

Jag har inte så många moraliska betänkligheter när det gäller att döda djur, tycker mest det är rätt äckligt. Dessutom har jag ryggen fri i diskussioner om djurplågeri och så slipper jag oroa mig för sjukdomar som sprids med kött, samt fetma.[/quote]

Jo men varför skaru slänga dom där i när de e smidigare att klippa huvet av dom
#24 - 13 januari 2006 11:23
[quote=Pechvogel]jo visst är det så det fungerar i naturen. men de metoder vi använder anser inte jag vara naturliga.[/quote]

Nej visst är vi inte naturliga. Vi är snällare än naturen. På många ställen i naturen så äter djuren av offret medans det lever. Vi dödar åtminstonde räkan innan.

[quote=SeanChai]visst kan man sluta äta kött men jag tycker många vegitarianer / veganer gör lite fel[/quote]

Håller fullständigt med. Ät inte djurens mat!

[quote=Nils Holmström]Men då är det okej om jag slänger mina akvariefiskar i kokande vatten nästa gång jag ska avliva dem då?[/quote]

Ja varför inte? De lär dö innan de hinner uppfatta att det är varmt.
#25 - 13 januari 2006 11:26
Stora fiskar uppfattar nog
#26 - 13 januari 2006 11:34
Det är vad jag vet olagligt att avliva akvariefiskar genom att slänga dem i kokande vatten, man måste hugga av dem huvudet.
Det är inte helt lätt att avliva fiskar i 10 cm-storleken och uppåt på detta sätt (försök KLIPPA av huvudet på en guldfisk i 15cm-storleken), de få gånger jag behövt göra det har jag mått riktigt dåligt, men jag hade nog mått sämre om jag slängt dem i kokande vatten, och förmodligen de också.

Hursom helst har jag aldrig hört något bra argument FÖR att äta kött som inte kan besvaras med ett minst lika bra MOT. Men jag tar väldigt sällan disskussionen och tycker att det är ett val folk får göra helt och hållet själv. Däremot blir jag ofta attackerad av folk som äter kött som känner sig stötta av MIN kost...
#27 - 13 januari 2006 11:52
[quote=Nils Holmström]dricka mycket mjölk :p[/quote]
Dessutom har jag ryggen fri i diskussioner om djurplågeri

hhmm...;)

när det gäller att koka fisk är det förkastligt.
har hört historier om fiskar som det tagit över 30sekunder att dö för när dom kastades i kokande vatten, den va runt 15cm.

när det gäller större funkar vass kniv rätt bra även för lite större fiskar sen finns ju alltid yxa ocksåp.
#28 - 13 januari 2006 12:06
Jag dricker bara ekologisk mjölk, och köper bara kravägg från frigående höns.

Det värsta jag hör när det gäller koka levande fiskar är en som gjorde helt åt helvete fel och stoppade en fullvuxen altumscalar i en gryta med kallt vatten som han värmde tills det kokade. Han fick stå och hålla på locket för att inte fisken skulle ta sig ut. :o
#29 - 13 januari 2006 12:08
[quote=Nils Holmström]Det värsta jag hör när det gäller koka levande fiskar är en som gjorde helt åt helvete fel och stoppade en fullvuxen altumscalar i en gryta med kallt vatten som han värmde tills det kokade. Han fick stå och hålla på locket för att inte fisken skulle ta sig ut. :o[/quote]

är nog bland de sämsta man kan göra.
då är det bättre å lägga fisken på marken å stampa.
#30 - 13 januari 2006 12:11
Kan tilläggas att han inte kunde förmå sig själv till att äta fisk ett bra tag efter det...
#31 - 13 januari 2006 12:31
Är det ett bra avlivnings sätt att skjuta ihjäl fisken med en luftpistol? Den dör ju direkt och man slipper kapa av huvet.
#32 - 13 januari 2006 12:52
[quote=Hugin]Är det ett bra avlivnings sätt att skjuta ihjäl fisken med en luftpistol? Den dör ju direkt och man slipper kapa av huvet.[/quote]

Är det bara jag som känner att det börjar spåra ur nu...???[:o]
#33 - 13 januari 2006 12:59
luftpistol låter väldigt vanskligt.
dels rör sej fisken sen bör man ju ha viss kännedom om anatomin så man träffar rätt.
näå då är allt en hammare bättre.
#34 - 13 januari 2006 13:00
[QUOTE=Hugin]Är det ett bra avlivnings sätt att skjuta ihjäl fisken med en luftpistol? Den dör ju direkt och man slipper kapa av huvet.[/QUOTE]

Nej, det är ett dålitg sätt eftersom du inte vet var i huvudet du träffar fisken. En människa tillexmepl dör ju inte om du skjuter den genom munnen eller käken, och även skott genom hjärnan kan man överleva.

Något man däremot alltid dör av är om huvudet skiljs från kroppen, och därför är det i princip det ända acceptabla sättet att avliva fisk på.
(det fins även något gift som är godkänt tror jag, men jag vet inte vad det heter)
#35 - 13 januari 2006 13:06
[quote=Nils Holmström](det fins även något gift som är godkänt tror jag, men jag vet inte vad det heter)[/quote]

nejliksolja ???

hitta detta på ciklid.se
Helt oacceptabla metoder

Följande avsnitt handlar om allt som du inte skall göra. Avlivningen är en sista barmhärtighetsåtgärd, men många har nog mot sin vilja gjort sig skyldiga till mer eller mindre grovt djurplågeri.

Ett exempel, som inte är med i den artikel där upplysningarna har hämtats, har jag själv hört från en före detta medlem. Han hade några stora ciklider, några Geophagus, som han inte kunde bli av med eftersom de led av olika väl synliga fel. Vår vän, som jag kallar honom eftersom han är en snäll och välmenande människa, ville därför avliva sina fiskar. Med den avsikten kokade han upp vatten i en panna på spisen. I det kokande vattnet släppte han ned de stackars fiskarna. "Det bankade ganska hårt i locket", berättade han. Ja, det tror jag det! Ett par MINUTER senare var de döda, men vilka minuter!!! Om fiskar kan komma till helvetet, så måste det vara i form av en kokande gryta.

Ur samma skräckkabinett nämner T.F.H. den sorgligt utbredda metoden att hälla kokande vatten över fisken. "Det dör den av", säger de naiva. Ja, visserligen, men först efter en mycket smärtsam brännskada. Återigen ett helt meningslöst lidande!

I USA, men förhoppningsvis inte här, brukar somliga helt enkelt plocka upp fisken ur vattnet, för "utan vatten dör den". Det är nog rätt, men det är också det enda man vet. Några fiskar dör nästan omgående, men andra, som t.ex. malar, klarar sig ofta flera timmar utan vatten. De sista timmarna, de som ligger utanför toleransgränsen, blir en enda lång utdragen dödskamp. Det var ju just detta som man vill bespara fisken!

Slutligen har vi W.C. metoden. Den går ut på att spola ned fisken i denna inrättning som inte hyser många levande fiskar. Fisken slutar visserligen sin bana innan den hamnar i Århusbukten, men hur var resan? Fisken kommer levande ned i det kalla vattnet. Har den tur dör den av kylan, men ofta går färden ner i kloaken så snabbt att den lever när den kommer dit. I kloaken är den en exotisk miljö med massor av gifter. Där dör den till slut långt om länge, men varför utsätta den för denna plåga?

ogillar frysmetoden själv

Acceptabla metoder

Den hårdslående metoden går i sin enkelhet ut på att man tar upp fisken, lägger den i en plastpåse utan vatten och slår den HÅRT mot ett HÅRT underlag. Man skall slå till så att fisken dör vid det första slaget. När det gäller stora fiskar kan man också ta fisken i stjärten och slå den direkt mot ett hårt underlag. Med bägge teknikerna gäller det att döden inträffar ögonblickligen, fisken får inte registrera smärta. Slaget skall förstås utdelas direkt efter uppfångandet - och så måste du naturligtvis träffa rätt! Om man vill bevara fisken intakt för obduktion kan avlivningen ske genom att fisken släpps ned i en skål med 5% formalinlösning.

Frysmetoden går ut på att fisken släpps ned i en skål med vatten som sedan stoppas in i frysen. Eftersom fiskar är växelvarma, kommer kroppstemperaturen att falla i takt med vattnets. Döden inträffar stilla och lugnt vid ca 5 C. Fördelen med denna metod är att du har fisken intakt för obduktionen. En annan fördel med formalin- och frysmetoderna är att de inte kan gå snett.

De rena snittmetoderna är snabba när en van hand hanterar kniven. Man tar en skarp kniv och skär av huvudet med ett hårt, precist snitt. Man skall inte behöva skära två gånger. Knivens blad skall vara kraftigt och vasst. Kom ihåg att underlaget måste vara hårt.

#36 - 13 januari 2006 13:25
Men frys-metoden är värre än ett skot i huvudet! Den kommer ju att vara vid medvetande när den dör.
#37 - 13 januari 2006 13:54
Njae, tevksamt. Skjuter du av halva skallen på en fisk och den INTE dör, lär det ju vara mer traumatiskt än att långsamt kylas ner. När fisken kyls ner stannar ju de biologiska processerna långsamt av och fisken "somnar" sannolikt in ganska lungt.
#38 - 13 januari 2006 15:43
[QUOTE=minimunk]Nej visst är vi inte naturliga. Vi är snällare än naturen. På många ställen i naturen så äter djuren av offret medans det lever. Vi dödar åtminstonde räkan innan.[/QUOTE]

Så du tycker att det är snällare att koka räkan/hummern levande än att äta den medans den lever? Hmm...

I vissa italienska städer är det numera förbjudet att koka humrar levande.

[QUOTE=minimunk]Håller fullständigt med. Ät inte djurens mat![/QUOTE]

Nej just det, låt djuren äta människornas mat istället och döda dem sen ;)
#39 - 13 januari 2006 15:45
[quote=Pechvogel]jo visst är det så det fungerar i naturen. men de metoder vi använder anser inte jag vara naturliga. överfiske, mat som slängs på soptippen, djur som föds upp i hemska förhållanden osv osv....djurtransporter som både skadar djuren och vår natur....brrrrr....[/quote]

tycker det är dags att man ser människan som naturlig, vaddå är vi inte skapade på denna jord!? Är vi onaturliga? Nej, vi är på denna jord precis lika mycket som andra djur...

däremot är det förkastligt med överfiske och sådant, men det är inte onaturligt för det!
#40 - 13 januari 2006 15:46
[QUOTE=Nils Holmström]När fisken kyls ner stannar ju de biologiska processerna långsamt av och fisken "somnar" sannolikt in ganska lungt.[/QUOTE]

Jag har hört att det faktiskt inte stämmer, utan att fisken faktiskt simmar runt i panik medans den kyls ner.

Nejlikolja, kniv eller hammare tror jag på när det gäller dödshjälp för fiskar.
#41 - 13 januari 2006 15:48
japp, håller med batski i den andra diskussionen om avlivning, snabbt o med kniv
#42 - 13 januari 2006 16:50
[QUOTE=smurfmats]tycker det är dags att man ser människan som naturlig, vaddå är vi inte skapade på denna jord!? Är vi onaturliga? Nej, vi är på denna jord precis lika mycket som andra djur...[/QUOTE]

Jag kan faktiskt förstå vad man menar med att mycket det vi gör inte är naturligt. Det beror ju på hur man definerar ordet. Homo sapiens har förändrats så mycket i sitt sätt att leva att vi nu är den enda djurarten som inte lever i samklang med naturen. Vi har t ex inga vingar så jag vill påstå att det är onaturligt för människor att flyga. Vi lever och äter på ett för vår art ganska onaturligt sätt, vilket faktiskt för med sig en del problem.

Det jag däremtot inte riktigt kan förstå är det naturligas argument. Allt som är naturligt är inte bra för det. Och allt som är onaturligt är inte nödvändigtvis dåligt heller. Kultur kan ju vara bra också.
#43 - 13 januari 2006 16:52
Precis min mening. Att försvara att äta kött med att "det är naturligt" är ju att säga att det är ok att mörda, det är också NATURLIGT. Samtidigt är sjukvård och datorer dåliga för att dom inte är naturliga? eller?
#44 - 13 januari 2006 17:08
[quote=smurfmats]japp, håller med batski i den andra diskussionen om avlivning, snabbt o med kniv[/quote]

[:I] Jag är så förskräckligt ynklig att jag har svårt att avliva djur, även om det är för deras eget bästa... [:(]

Den enda fisk jag behövt avliva la jag i ett tunt tygstycke och dängde honom hårt i handfatet... Åh, vad hemskt det var!!! :eek:

Jag brukar tänka att "hoppas jag aldrig kör på något djur som ligger och pinas..." Hur skulle jag kunna slå ihjäl det??? En hare, kanin, fågel eller något...

Då är man FÖR blödig...[:o] [:I] [xx(]
#45 - 13 januari 2006 17:14
[QUOTE=Birgitta W][:I] Jag är så förskräckligt ynklig att jag har svårt att avliva djur, även om det är för deras eget bästa... [:(] [/QUOTE]

Ja det är svårt! Det tar verkligen emot [:(] Men det finns tillfällen då man verkligen måste hjälpa nån dö. Och då gäller det att stänga av den delen av hjärnan...
#46 - 13 januari 2006 17:17
[quote=batski]Men det finns tillfällen då man verkligen måste hjälpa nån dö. Och då gäller det att stänga av den delen av hjärnan...[/quote]

Jag vet! Och OM den dagen kommer hoppas jag verkligen jag klarar av det! [:o]
#47 - 13 januari 2006 17:21
[QUOTE=Birgitta W]Jag vet! Och OM den dagen kommer hoppas jag verkligen jag klarar av det! [:o][/QUOTE]

I'm with you sister [:o]
#48 - 13 januari 2006 20:01
[quote=batski]Så du tycker att det är snällare att koka räkan/hummern levande än att äta den medans den lever? Hmm...

I vissa italienska städer är det numera förbjudet att koka humrar levande.
[/quote]

Faktum är till och med min franska kokbok (vi snackar alltså landet som anser att gåslever är en bra grej) föreslår att man (om man är blödig av sig) avlivar hummern genom att trycka en kniv genom ryggskölden vid "nacken" innan man kokar den. Kanske kan det fungera på kräftor. Annars rekommenderar jag (efter personlig erfarenhet) att man har två grytor vid kräftkok, en med stormkokande vatten där man avlivar kräftorna en och en och en annan där de kokas färdigt (med dill, salt etc). Risken om man häller i flera kräftor samtidigt är att temperarturen sänks. Det kommer då ta lång (och plågsam) tid innan de dör. Alla som tvivlar kan försöka få tag på avsnittet ur tv-serien Floyd's fiord fiesta då den ganska så berusade tv-kocken Keith Floyd hällde i ett par tjog kräftor samtidigt i sin gryta.... inte schysst. :mad:

Mer allmänt:

Jag gillar fiskar inte bara i akvarium utan jag (vågar jag säga detta här?) fiskar också, med fluga och spinn. De som man får upp och vill spara till middagen dödar man ofta med ett slag mot huvudet med en liten klubba, ironiskt nog kallad "priest".

De fiskar man tar upp då är väsentligt större än akvariefiskar och avlider oftast omedelbart efter ett distinkt slag i nacken. Jag misstänker att en rejäl dunk med en hammare mot ett stabilt underlag "fixar" det mesta som är aktuellt i akvariesammanhang. Möjligen skvätter det till (ursäkta den grafiska beskrivningen) men hellre det än att fisken lider i onödan.
#49 - 13 januari 2006 20:07
För att undvika skvätt kan man lägga fisken i en plastpåse.
#50 - 13 januari 2006 20:11
[quote=maculatus]Jag gillar fiskar inte bara i akvarium utan jag (vågar jag säga detta här?) fiskar också, med fluga och spinn. De som man får upp och vill spara till middagen dödar man ofta med ett slag mot huvudet med en liten klubba, ironiskt nog kallad "priest".[/quote]

knäcka nacken funkar också bra på en del fiskar.
#51 - 13 januari 2006 20:28
Det naturliga är att människan kommer ta död på sig själv!
"Det är inte den starkaste som överlever inte heller den smartaste, den överlevande arten är den som är mest anpassningsbar."
Vi är jävligt anpassningsbara. Så varför inte avliva fiskar på vårat sätt! Genom långsam förgiftning av jorden! Oj, jag glömmde visst att det är det vi gör! Om vi vill avliva nån fisk snabbare så föreslår jag giljotinen, ännu en av våra fina uppfiningar.
#52 - 13 januari 2006 20:50
[quote=Raven]knäcka nacken funkar också bra på en del fiskar.[/quote]

Du vet man är ju storfiskare *sträcker ut armarna för att demonstrera senaste fångsten* ;)
#53 - 13 januari 2006 20:52
abborrar blir inte så stora men får man 30st på en timme med ren krok så får man allt ha långa armar för att visa ;)
#54 - 13 januari 2006 21:30
Det är bättre att döda fisken med en kniv föribland överlever abborarna mordförsöket och då måste man bryta nacken på dom...igen.
#55 - 13 januari 2006 21:37
[quote=batski]Jag kan faktiskt förstå vad man menar med att mycket det vi gör inte är naturligt. Det beror ju på hur man definerar ordet. Homo sapiens har förändrats så mycket i sitt sätt att leva att vi nu är den enda djurarten som inte lever i samklang med naturen. Vi har t ex inga vingar så jag vill påstå att det är onaturligt för människor att flyga. Vi lever och äter på ett för vår art ganska onaturligt sätt, vilket faktiskt för med sig en del problem.

Det jag däremtot inte riktigt kan förstå är det naturligas argument. Allt som är naturligt är inte bra för det. Och allt som är onaturligt är inte nödvändigtvis dåligt heller. Kultur kan ju vara bra också.[/quote]

men så vi står då över naturen? varför skulle det inte vara en del av evolutionen att någon art lär sig använda redskap, jag menar, vi är ju inte ensamma om det, schimpanser och uttrar tex... naturligt är för mig som naturen skapat. flygplan finns på vår jord, dvs allt material...

jag kanske är för insöad biolog för denna diskussion
#56 - 13 januari 2006 21:53
[quote=Hugin]Det är bättre att döda fisken med en kniv föribland överlever abborarna mordförsöket och då måste man bryta nacken på dom...igen.[/quote]

inte med mina nypor.
har hänt att hela huvudet har lossnat när jag gjort de.
i praktiken böjs nacken 180grader och hörs rätt tydligt också om det gjorts ordentligt eller inte
#57 - 13 januari 2006 21:57
angående att vegetarianer och veganer har diverse tabletter som tillskott är väl ändå inget konstigt.
Om man vet vad man gör kan man få i sig precis rätt saker, men då måste man som sagt veta vad man gör och vara påläst. angående tabletterna kanske det beror på att det kan vara svårt att få i sig allt, alla vitaminer och mineraler - oavsett om man är köttätare eller inte. Jag tror snarare det kan förklaras med att vegetarianer är mer insatta i näringslära (eftersom de måste laga näringsrik mat osv) och därför vet vad som fattas och vad vilka tabletter som kan vara bra att ta.
Det är ju inte så att man kan sluta äta proteiner och bara äta proteintabletter direkt.
#58 - 13 januari 2006 22:23
jag tror inte manga som har djur gillar att ta livet av dem... tycker att man ska gora det sa snabbt och smartfritt som mojlig... men om man kollar hur djur gor i det vilda sa ar det oftast valdigt grymt...
vegetarianer ar helt ok sa lange de inte tvingar sina barn till det....
#59 - 14 januari 2006 00:02
[QUOTE=sussia]vegetarianer ar helt ok sa lange de inte tvingar sina barn till det....[/QUOTE]

Jaså? Varför tvingar du barn att äta koncentrerade miljögifter då(även kallat kött)? Utan näringsmässig anledning?

Jag väljer vad jag vill för mig själv _och_ för mina barn.
#60 - 14 januari 2006 00:19
Jag har all respekt för vegetarianer/veganer (bara jag inte ser dem komma i skinnskor...). Been there, done that. Jag tycker dock inte att det för mig är några etiska problem med att äta kött. Vad jag däremot har problem med är djurhållningen. Jag föredrar därför vildfångad fisk och viltkött. Problemet där är ju att vildfångad fisk är negativt för miljön eftersom det moderna fisket går hårt åt fiskbestånden (t ex den numera obefintliga torsken utanför Kanadas kust). (Att äta älg, däremot, är ju närmast en miljömässig välgärning, i alla fall tills vi har en vettig vargstam i landet.)

Det andra problemet jag har är dödandet. Givet att vi nu ska hålla på med det (även om det inte är helt självklart; som alla vego-personer demonstrerar för oss är det inte nödvändigt) så ska det ske så smärtfritt som möjligt för offren. De bilder på hanteringen av slaktdjur som emellanåt når oss är kort sagt för djävliga (ursäkta språket).

Så: om nån vet ett bättre sätt att döda fisk (akvariefisk eller vildfångad) så är det välkommet...
#61 - 14 januari 2006 02:17
[QUOTE=sussia]vegetarianer ar helt ok sa lange de inte tvingar sina barn till det....[/QUOTE]

Du får faktiskt ursäkta mig, men det här var f*n det konstigaste och mest inskränkta jag har hört på mycket länge! Det är väl inga små barn som själva får välja vad de får äta eller inet äta. Alla föräldrar "tvingar" väl sina barn att äta det som de själva anser är bra mat, eller?
#62 - 14 januari 2006 02:44
Skulle se riktigt kul ut om alla barn själva valde det de ville äta om dagarna :)
#63 - 14 januari 2006 02:49
Gimbo, tror inte många ungar skulle leva tills dom blir 10år ens då:rolleyes: .

däremot tycker jag eprsonligen att ungar ska få välja själva om dom vill äta kött eller inte.
till exempel om man går till pizzerian eller mcdonalds typ.
#64 - 14 januari 2006 04:34
Klart att barn själva ska få välja om de vill ha kött eller inte. Det kan jag hålla med om. Huvudsaken är att de får mat som är bra och hälsosam.
#65 - 14 januari 2006 08:49
Diskusionen skulle nog handla om avlivning! Men det är ju bra att man lär sig om dom moraliska aspekterna angående mat!:rolleyes:
#66 - 14 januari 2006 09:23
skillanden mellan vegetarian och vegan är att veganer inte använder något från djur, vegetarianer avstår bara från kött men inte t ex skinnskor.

jag blir så trött på alla som tror att vegetarin och vegan är samma sak!!
#67 - 14 januari 2006 14:34
sen finns ju militanta veganer ockspå ;)
#68 - 14 januari 2006 15:10
...ja och de har verkligen inte skinnskor på sig...
#69 - 14 januari 2006 15:24
var drar man gränsen som vegan/vegaetarian/militant etc. för ett liv.. är en mygga ok att slå ihjäl? myra? skulle vara kul att höra när "liv" börjar i djurvärlden
#70 - 14 januari 2006 18:32
Det verkar behövas en vegan tråd! Ärligt talat ska ni ta och skärpa er nu...det börjar bli tjatigt... Ett liv börjar på svampstadiet ok! Så alla vegetarianer som käkar svamp äter kött! Det är faktiskt sant forskarna hade stora problem att klasificiera svampen.
#71 - 14 januari 2006 19:34
JAg tycker itne att det är ok att man tvingar sina barn att äta kött.
#72 - 14 januari 2006 19:39
*funderar lite på "avlivning"*
På vissa ställen på sajten står det att ng har "avlivat" sin fisk för att den var sjuk el liknande. Hur görs det? Jag menar; mest "fiskvänligt"? (Om bacillerna skulle vara framme på mina fiskar)
#73 - 14 januari 2006 19:42
Smidigaste sättet tycker jag är att skära av huvudet eller om det är en liten fisk, använda sax.
#74 - 14 januari 2006 21:40
[QUOTE=Hugin]Ett liv börjar på svampstadiet ok! Så alla vegetarianer som käkar svamp äter kött! Det är faktiskt sant forskarna hade stora problem att klasificiera svampen.[/QUOTE]

Men skärp dig nu! Har du nånsin sett en svamp vrida sig i plågor när man sticker en gaffel i den eller fly i panik när man närmar sig med kniven? ;)

Det där om-man-ändå-inte-kan-undvika-att-trampa-ihjäl-en-myra-så-är-det-helt-ok-att-ha-ihjäl-en-gris-argumentet är faktiskt ganska fattigt!

[QUOTE=Nils Holmström]JAg tycker itne att det är ok att man tvingar sina barn att äta kött.[/QUOTE]

Apropå barns valfrihet vad gäller kost:

"You put a baby in a crib with an apple and a rabbit. If it eats the rabbit and plays with the apple, I'll buy you a new car" (Harvey Diamond) :D
#75 - 14 januari 2006 21:49
Tror som lenis3 sa tidigare att många vegetarianer är mer intresserade/insatta i näringslära och därför försöker få i sej mer vitaminer genom tillskott. Hur mycket av alla näringsämnen får man i sej av att exempelvis äta makaroner och korv? Att däremot dricka mjölk som Nils gör är väl inte bättre för djuren precis - det är att ta mjölken från kalvarna som får annan ersättning. Sedan är det gamla uttjänta mjölkkor som säljs som nötkött i butiken. Hoppas att det är soja/havremjölk du menar att man ska dricka mycket av. Annars är du inte vegetarian utan laktovegetarian. Äter du dessutom ägg från "frigående" höns är du lakto- ovo- vegetarian.
Är själv helvegetarian och har haft moraliska betänkligheter innan jag startade mina akvarium. Det var inget lätt val för mej. Att köpa fiskar är på ett sätt att stödja en industri som handlar med djur/liv. Men den är inte avsedd att ätas utan jag försöker att skapa en så naturlig miljö som möjligt för dem. Det är inget försvar, jag vet. Kan också tillägga att det sista kött jag åt var från fisk. Så på ett sätt värderar nog alla vegetarianer/veganer/allätare liv efter en viss skala. Jag menar - om det behövs äter jag hellre en fisk än en hund eller en gris. Jag vill inte påstå att jag är perfekt som människa, men ville bara dela med mej av mina synpunkter - även om det är fel forum.
#76 - 14 januari 2006 22:04
[quote=batski]
Det där om-man-ändå-inte-kan-undvika-att-trampa-ihjäl-en-myra-så-är-det-helt-ok-att-ha-ihjäl-en-gris-argumentet är faktiskt ganska fattigt!

[/quote]

nej det är inte fattigt, du misstolkade nog min fråga, jag är inte ute efter att jaga veganer o dyl. jag vill skapa en seriös diskussion, när börjar liv? när är det ok att ta någons liv?
#77 - 14 januari 2006 22:18
[QUOTE=smurfmats]nej det är inte fattigt, du misstolkade nog min fråga, jag är inte ute efter att jaga veganer o dyl. jag vill skapa en seriös diskussion, när börjar liv? när är det ok att ta någons liv?[/QUOTE]

Ok är det nog aldrig, när man ser det ur offrets perspektiv. Men det finns tillfällen då det kan vara nödvändigt eller oundvikligt. Sen är jag övertygad om att alla levande varelser inte har samma grad av medvetande. Vad gäller ryggradsdjur är det uppenbart att de uppvisar en mycket stark självbevarelsedrift och försvarar sina liv över praktiskt taget allt annat (med undantag för sina ungars i en del arters fall).
#78 - 14 januari 2006 22:35
[QUOTE=makrillen]Tror som lenis3 sa tidigare att många vegetarianer är mer intresserade/insatta i näringslära och därför försöker få i sej mer vitaminer genom tillskott. Hur mycket av alla näringsämnen får man i sej av att exempelvis äta makaroner och korv? Att däremot dricka mjölk som Nils gör är väl inte bättre för djuren precis - det är att ta mjölken från kalvarna som får annan ersättning. Sedan är det gamla uttjänta mjölkkor som säljs som nötkött i butiken. Hoppas att det är soja/havremjölk du menar att man ska dricka mycket av. Annars är du inte vegetarian utan laktovegetarian. Äter du dessutom ägg från "frigående" höns är du lakto- ovo- vegetarian.
Är själv helvegetarian och har haft moraliska betänkligheter innan jag startade mina akvarium. Det var inget lätt val för mej. Att köpa fiskar är på ett sätt att stödja en industri som handlar med djur/liv. Men den är inte avsedd att ätas utan jag försöker att skapa en så naturlig miljö som möjligt för dem. Det är inget försvar, jag vet. Kan också tillägga att det sista kött jag åt var från fisk. Så på ett sätt värderar nog alla vegetarianer/veganer/allätare liv efter en viss skala. Jag menar - om det behövs äter jag hellre en fisk än en hund eller en gris. Jag vill inte påstå att jag är perfekt som människa, men ville bara dela med mej av mina synpunkter - även om det är fel forum.[/QUOTE]
Vad har du för fiskar, bara Herbivorer.
#79 - 14 januari 2006 22:50
[quote=Kramfors]Vad har du för fiskar, bara Herbivorer.[/quote]

Nja, malawiciklider - mbuna. Men nu också ciklider från Tanganyika, så nej får det nog bli.
Men, jag ser inte att det finns något att göra åt att andra fiskar/djur äter andra djur. Men vi människor kan klara oss på en vegetarisk kost - och det skulle dessutom bli mer miljövänligt och mindre energikrävande (det går åt mycket mer spannmål för att få ett kilo protein från kött än att ta det direkt från ex. bönor).
#80 - 14 januari 2006 23:15
Var och en är salig i sin tro.
Men vad ska vi göra med alla djuren om ingen äter kött, kommer dom att dö av svält då människorna odlar grödor som de äter själva.
För mig är en ko ett djur, men är mat när den är i butiken.
#81 - 14 januari 2006 23:21
[quote=Kramfors]Var och en är salig i sin tro.
Men vad ska vi göra med alla djuren om ingen äter kött, kommer dom att dö av svält då människorna odlar grödor som de äter själva.
För mig är en ko ett djur, men är mat när den är i butiken.[/quote]

Ett vanligt argument.
Om vi inte åt kött skulle inte heller djurindustrin finnas - problemet skulle alltså lösa sej självt.

OBS!
Eftersom detta inte är ett forum för veganism ska jag i forsättningen försöka svara för mina synpunkter till de som är intresserade och skickar privata meddelanden till mej.
#82 - 15 januari 2006 01:16
Ursäkta mig,men handlade inte denna tråden om avlivning och isåfall, vad har vegeterianer/Veganer för roll i denna fråga då. Tycker ni ska återgå till ämnet... :)

Ps. vem som helst får väl äta vad den vill!
#83 - 15 januari 2006 20:05
Hehe.. Det gjorde den nog. Jag får nog ta på mig en del av ansvaret för att den nu handlar om de odebaterbara ämnet vad som är mat och vad man "får" äta eller låta bli att äta.. :)

Jag äter inte fisk och har funderat en hel del på mitt akvariande. Jag har ju tagit på mig ansvaret för några liv och är de så att de lider så har jag ju då tagit på mig att hjälpa dem slippa lidandet. Jag hade en bra länk med en lista på c:a 15 sätt att döda en fisk på med diskution runt men den hittar jag tyvärr inte. En av de föreslagna bra sätten var att sätta ner fisken i en stark bikarbonatlösning. Den tyckte jag verkade bra, ska bara kolla upp vad det är fiskarna faktiskt dör av. Jag vill ju inte att dödsorsaken ska vara kvävning eller värre.
#84 - 16 januari 2006 11:48
[QUOTE=morphriz]En av de föreslagna bra sätten var att sätta ner fisken i en stark bikarbonatlösning. Den tyckte jag verkade bra, ska bara kolla upp vad det är fiskarna faktiskt dör av. Jag vill ju inte att dödsorsaken ska vara kvävning eller värre.[/QUOTE]

Hmm jag tycker det låter väldigt tveksamt. Bikarbonat höjer ju både pH och KH och då undrar jag hur det känns för fiskar som trivs i mjukt och surt vatten. Själv tycker jag att en nejlikoljalösning låter som ett mycket bättre alternativ. Nejlikolja kan ju användas som lättbedövning om jag inte minns fel.
#85 - 4 februari 2006 14:54
[quote=Nils Holmström]Jag dricker bara ekologisk mjölk, och köper bara kravägg från frigående höns.

Vad är skillnaden på att dricka KRAV-mjölken och den konventionella mjölken tror du då?;)
#86 - 4 februari 2006 21:41
När jag avlivar tar jag helt enkelt fisken i håven går in i badrummet och snabbt slår den i tvättstället eller badkaret... dör blixtsnabbt och smärtfritt!!!
#87 - 5 februari 2006 11:47
[quote=_nitr2am]Får jag fråga varför ni tycker de är plågeri att koka kräftorna? skulle tro att de har samma effekt som att slakta en gris? För dom som inte vet hur det går till så är det ett skott i pannan..
Menar INTE att reta upp någon med detta inlägg![/quote]

Kanske lite sent ute, men men.
Grisar skjuts inte, iaf inte vad jag har sett.
Det jag har sett är att de trampar in i en hiss, gärna fler än vad som får plats.
Sedan åker de ner en våning och kvävs av koldioxid.
#88 - 5 februari 2006 11:57
[quote=Loranga]Kanske lite sent ute, men men.
Grisar skjuts inte, iaf inte vad jag har sett.
Det jag har sett är att de trampar in i en hiss, gärna fler än vad som får plats.
Sedan åker de ner en våning och kvävs av koldioxid.[/quote]

Va! Är du säker på det??? :eek: [:-82] [:-117]

Jag trodde också att dom sköts, med slaktmask eller nåt... :confused:
#89 - 5 februari 2006 12:26
beror nog på.
mindre slakterier kör nog inte koldioxidmetoden men är enklast för större slakterier och går relativt fort.
#90 - 5 februari 2006 13:26
Dom dör inte utav koldioxiden utan blir bara avsvimmade, dör gör det av att man sticker dom så att blodet rinner ut. Går att använda slaktmask också.
#91 - 5 februari 2006 13:30
enligt en dokumentär jag såg för ett antal år sen så dog fåglarna när dom hamna i koldioxid.

men å andra sidan om djuren är medvetslösa känner dom ingen smärta eller plågan när dom är medvetslösa.
#92 - 5 februari 2006 14:04
[QUOTE=Raven]enligt en dokumentär jag såg för ett antal år sen så dog fåglarna när dom hamna i koldioxid.[/QUOTE]

Vilka fåglar? I Sverige dödas fåglarna genom att en automatisk kniv skär av dem halsen när de hänger up och ner.
#93 - 6 februari 2006 11:56
[quote=Raven]enligt en dokumentär jag såg för ett antal år sen så dog fåglarna när dom hamna i koldioxid.

men å andra sidan om djuren är medvetslösa känner dom ingen smärta eller plågan när dom är medvetslösa.[/quote]

Ja ligger dom tillräckligt länge i koldioxid dör dom men nu väntar man bara tills dom tuppat av.
#94 - 6 februari 2006 12:47
det tar en kräfta ca 3sec att dö i det kokande vattnet dock chockas den så snabt att den knappt märker det

En ko eller gris som får ett skott i huvet tar det samma tid för

Bara för du få ett skott i huvet dör du inte direkt
bevisat av våra grannar i tyskland som sköt engelska soldater i spefefika delar av huvet för o komma på vilka delar av hjärnan som styrde vad. och suderade soldaterna dom secunderna dom levde innan dom föll

så ang kräfter fins det inget skonsammare sätt
skulle du göra som med hummer o slå ner en kniv i hjärnan så skulle den endå inte dö snabbare.

Är det nån som är imot o äta kött så låt bli o gör det
men stör inte dom som vill. Jag tvingar inte er eller uppmanar er att äta kött så låt bli o störa mig när jag käkar min hamburgare.

Samt studier visar att mäniskan komplitera sin kost med AS i form av märg från byten som andra jur fällt osv
#95 - 6 februari 2006 13:14
[QUOTE=mayday]Är det nån som är imot o äta kött så låt bli o gör det
men stör inte dom som vill. Jag tvingar inte er eller uppmanar er att äta kött så låt bli o störa mig när jag käkar min hamburgare.[/QUOTE]

Men brukar folk verkligen försöka tvinga dig att sluta äta djur eller störa dig när du äter din hamburgare? Eller är det snarare så att du störs över att folk som har valt att inte äta djur råkar påminna dig om otrevliga saker?

Vegetarianer äter inte som de gör för att reta upp dig. De har valt att äta som de gör för att de bryr sig om en tredje part. Det är ju djuren, miljön och människorna i u-länderna det handlar om. Inte dig.
#96 - 6 februari 2006 13:22
Ja Flertall gånger fått höra tjat från veganer o liknande.
sett flertal demostrationer. Bevittnat massa skadegörelse osv

Har inget imot veganer/vegetarianer heller min flickvänn är vegetarian
och det är hon knappast för nån annan eller nått stackars djur. hon gillar bara inte smaken eller konsistensen

Dom jag är imot är dom ska försöka övertala mig eller ändra på mig
gäller inte bara matvaner ... Lika hatisk mot religösa jävlar som ska frälsa en osv. Så det jag hatar eller är imot är folk som ska påtvinga mig sin "Rätta" livsstil
#97 - 6 februari 2006 13:33
[QUOTE=mayday]Ja Flertall gånger fått höra tjat från veganer o liknande.
sett flertal demostrationer. Bevittnat massa skadegörelse osv

Har inget imot veganer/vegetarianer heller min flickvänn är vegetarian
och det är hon knappast för nån annan eller nått stackars djur. hon gillar bara inte smaken eller konsistensen

Dom jag är imot är dom ska försöka övertala mig eller ändra på mig
gäller inte bara matvaner ... Lika hatisk mot religösa jävlar som ska frälsa en osv. Så det jag hatar eller är imot är folk som ska påtvinga mig sin "Rätta" livsstil[/QUOTE]

Att informera allmänheten om hur det förhåller sig och även att uppmana folk till en livstil som innebär mindre lidande och död är inte samma sak som att tvinga någon att sluta äta kött.

Jag har aldrig försökt tvinga mina köttätande kompisar att bli veggisar (även om jag skulle bli glad om de själva valde att bli det). Jag svarar på frågor när jag får dem och kan då berätta om varför jag har valt att inte äta djurprodukter. Däremot har jag vid flera tillfällen blivit utsatt för osmakliga skämt i stil med "är du säker på att du inte vill smaka på en blodig biff?"

Så jag blir faktiskt trött på såna påståenden om att veggisar skulle hålla på och tvinga andra att göra saker som de inte vill.
#98 - 6 februari 2006 14:02
Håller helt med Batski!

Sen kommer det alltid att finnas fanater inom alla områden, därmed även "galna veganer/vegetarianer(?)". Ja mayday, det finns även galna kristna... och vanligt folk som vill klaga bara för att ha något att säga...! Jag har mött EN vegan som dumförklarat köttätare. Kan däremot knappt räkna alla dumma kommentarer/skämt/ogenomtänkt "fakta" många köttätare slänger ur sig eller tror sig veta om veggisar.

Va glad att de flesta veggisar är som de flesta andra människor - personer som självklart äter efter sitt tycke och sin smak precis som du UTAN att försöka bestämma för någon annan. Ta upp den delen av diskussionen när det blir aktuellt.

Förresten blir man trött av att springa runt och va arg en massa, jag vet, jag testar själv ibland =P

Jag är f.ö inte vegetarian men många i min omgivning är det, jag ser bara till att vara mer medveten (enligt mitt sätt att se det) om vad jag stoppar i mig än de flesta andra och äter därmed mindre kött än jag gjort tidigare.
#99 - 6 februari 2006 14:34
De jag försökte förklara va min avsky mot folk som ska övertyga andra om att ändra sig

det gäller ju även köttätare som tycker veganer ska äta kött vilket ja trodde ni förstog
gäller allt

Äter nästan alldrig kött heller då man vant sig så med vegetarisk mat pga tjejen samt blir så omständigt o laga 2 rätter.
men självklart njuter jag av en biff då tillfälle ges.

Måste nästan säga att ja mår betydligt bättre sen ja började äta mer vegetariskt. kanske för att man tänker på o balansera måltiden bättre för o få i sig alla näringsämnen
#100 - 6 februari 2006 14:56
[QUOTE=Marie_c]Dom dör inte utav koldioxiden utan blir bara avsvimmade, dör gör det av att man sticker dom så att blodet rinner ut. Går att använda slaktmask också.[/QUOTE]

Det är här skräckfilmerna från tv kommer in. När grisarna fortfarande är vagt medvetna och den som sticker dom missar/sticker dåligt. Efter "döda" steget i grisbehandlingen kommer "avhåra" vilket går ut på att doppa grisen i kokande vatten. Tja, ni fattar vart det är på väg.

Hade en polare som blev väldigt knäpp av att jobba på slakteri just pga detta. Det hände inte ofta men han berättade att försöka ha ihjäl en gris som nyss blivit doppad i kokande vatten tar rätt hårt på nerverna.
#101 - 6 februari 2006 15:24
[QUOTE=mayday]De jag försökte förklara va min avsky mot folk som ska övertyga andra om att ändra sig[/QUOTE]

Givetvis ska alla få uttrycka sina åsikter. Men vad jag kan minnas så har inte frågan om köttätandes vara eller icke vara i denna tråd tagis upp en enda gång av någon som är vegan/laktoveg, utan just av folk som äter kött och sen har veggisarna svarat. Men ingen här har försökt tvinga någon annan till att äta rökt tofu, även om det är rikigt gott ;)
#102 - 6 februari 2006 15:25
att dom doppas i kokande vatten döda är ju för att du inte ska dö en plågsam död pga matförgiftning

ssamt vist kan det ske olycker .. Ska visluta bygga skoler o sjukhus bara för några byggarbetare råkar ut för en olycka?

sker tragiska olycker överallt enda som går o göra är o förbättre de som går istället för o ta avstånd till det
#103 - 7 februari 2006 00:02
[QUOTE=mayday]att dom doppas i kokande vatten döda är ju för att du inte ska dö en plågsam död pga matförgiftning[/QUOTE]

Nej, för att ta bort borsten, grisarnas hår. Att varje del som äts är tjänlig som föda är en senare fråga.

Sen äter ju jag inte kött längre :)
#104 - 30 april 2006 12:43
Jag har hört av en ganska säker källa att hummerbuljong kokas av hummer som man mixat när den lever. Alltså massor med levande hummer i en stor mixer som man sedan kör så att ibland så är nån hummer halv men fortfarande levande när man är "klar". Tänkte bara som inlägg på tidigare inlägg om att kräftor mm dör på ett skonsamt sätt genom att man kokar dem.
#105 - 1 maj 2006 15:36
[QUOTE=bobogirl13]Jag har hört av en ganska säker källa att hummerbuljong kokas av hummer som man mixat när den lever. Alltså massor med levande hummer i en stor mixer som man sedan kör så att ibland så är nån hummer halv men fortfarande levande när man är "klar". Tänkte bara som inlägg på tidigare inlägg om att kräftor mm dör på ett skonsamt sätt genom att man kokar dem.[/QUOTE]

F*n vad sadistiskt [:(]
#106 - 1 maj 2006 17:46
[QUOTE=bobogirl13]Jag har hört av en ganska säker källa att hummerbuljong kokas av hummer som man mixat när den lever. Alltså massor med levande hummer i en stor mixer som man sedan kör så att ibland så är nån hummer halv men fortfarande levande när man är "klar". Tänkte bara som inlägg på tidigare inlägg om att kräftor mm dör på ett skonsamt sätt genom att man kokar dem.[/QUOTE]
Hummer på is för grymt för italienarna.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,818101,00.html
#107 - 1 maj 2006 18:35
Jag har även läst att de har förbjudit kokning av levande humrar.

Annons